Jump to content

Sporete vinterdekk.. hva er galt?

Recommended Posts

Guest Kristian T
Posted

Byttet til vinterdekk her om dagen, og måtte i den sammenheng bytte bakdekk fordi de var utslitt.. Så nå kjører jeg med michelin maxi ice foran, og continental contiviking contact 3 bak.

Problemer mitt er følgende:

Ekstrem sporing, veldig "vaklende", vandrer noe ekstremt. Jeg må hele tiden være 100% konsentrert for å holde bilen på veien. Dette er ikke tilfelle i det hele tatt med mine mabor sport jet 225/45-17 sommerdekk. vinterdekkene mine er 215/55-16. Så egentlig skulle det jo være omvendt. Noen som vet hva dette skyldes og hva som evnt. må gjøres? Bilen min er en E280 01 modell..

takker for svar på forhånd..

Posted

Kjør et par uker, så går det seg nok til skal du se! Vinterdekkene er mye mykere enn sommerdekk, derfor kan de oppleves som sporete. Ser at du har montert siste nytt fra Conti. Kjempebra dekk det!

Guest Kristian T
Posted
Kjør et par uker' date=' så går det seg nok til skal du se! Vinterdekkene er mye mykere enn sommerdekk, derfor kan de oppleves som sporete. Ser at du har montert siste nytt fra Conti. Kjempebra dekk det![/quote']

Men problemet er at jeg opplevde det samme i fjor.. Da hadde jeg michelin maxi ice både foran og bak..

Guest Jørn-Flemming
Posted

Har dekkskiftet sjort at du har endret fasongen på dekkskuldrene? I "gamle dager" var det ofte slik at noen biler ble litt uregjerlige alt ettersom de skiftet mellom dekk med runde eller rette/skarpe skuldre? Min W126 liker ikke dekk med runde skuldre f.eks. - men den har jo styresnekke da ...

Posted
210 har også styresnekke. Forøvrig; Har du stor forskjell på innpress på sommer- og vinterfelger?

Fikk ikke 210 tannstag :?: :?:

Det har da vært massevis av historier om at tannstagene har vært dårlige og blitt byttet.

Forøvrig kan problemet ha noe med feil innpress (ET) å gjøre. Sjekk hva det er på vinter-/sommerfelgene.

Jeg hadde 225/45-17 på 8/17 med ET38 i sommer. Nå har jeg 215/55-16 på 8/16 med ET41. Det sporer ikke mye med sommerdekkene heller, men det sporer enda mindre med vinterdekkene. Helt ypperlig på en 124 :-)

Dekkene er Toyo Proxes T1-R og Michelin Alpin

Guest Bamzemums
Posted

første gang jeg hører at 210 har snekke, hvor mange gange rhar jeg ikke hørt/lest at med 210 kom tannstang :?

Guest Kristian T
Posted

Hvor står det egentlig om innpress? Dekkene ble forresten kjøpt av og satt på av bertel o steen så de hadde vell sett viss det var no galt med tannstag/styresnekken.

Guest Kristian T
Posted

Felgene er jo originale mercedes avantgarde 7,5 * 16 felg..

Guest Jørn-Flemming
Posted
Dekkene ble forresten kjøpt av og satt på av bertel o steen så de hadde vell sett viss det var no galt med tannstag/styresnekken.
Da skal det mye galt til - hvis det eneste de gjorde var å montere dekkene.

Kan godt hende det har med innpress å gjøre. Men, det jeg nevnte om rette og runde dekkskuldre behøver ikke ha noe med feil i snekke eller andre feil i styring å gjøre. Noen biler er bare veldig følsomme for visse dekktyper, og min erfaring er at det særlig er på vinterdekkene man kan merke slike forskjeller. Med runde skuldre vandret min bil mye mer opp og ned langs hjulspor i asfalten o.l. De Nokiahjulene jeg har nå har veldig skarpe skuldre og bilen er nå minimalt følsom for langsgående spor. Men det kan sikkert være andre egenskaper ved dekkene som bilen reagerer på også. Men BertelOsten burde jo være orientert om slike ting da ....?

Posted
Byttet til vinterdekk her om dagen' date=' og måtte i den sammenheng bytte bakdekk fordi de var utslitt.. Så nå kjører jeg med michelin maxi ice foran, og continental contiviking contact 3 bak.

Problemer mitt er følgende:

Ekstrem sporing, veldig "vaklende", vandrer noe ekstremt. Jeg må hele tiden være 100% konsentrert for å holde bilen på veien. Dette er ikke tilfelle i det hele tatt med mine mabor sport jet 225/45-17 sommerdekk. vinterdekkene mine er 215/55-16. Så egentlig skulle det jo være omvendt. Noen som vet hva dette skyldes og hva som evnt. må gjøres? Bilen min er en E280 01 modell..

takker for svar på forhånd..[/quote']

Prøv og øk lufttrykket noe. Det hjalp mye for min del. Ellers så er det som Jørn-F sier at dekkenes skuldre har mye å si. Min 202 er veldig følsom mot skarpe/rette skuldre. En annen ting du kan gjøre er å sette conti-dekkene foran og se om det hjelper. Gjør det det, så er det bare å handle to til :wink: Men prøv først med litt mer luft...

Guest Kristian T
Posted

Har nå sett mer på dekkene, og tror nå jeg har funnet problemet.. Fordekkene er helt utslitt innerst, de er helt glatte, resten av dekket er det mye igjen av men innerst er det nesten ingen ting igjen, finnes ikke antydning til spor.. Så de har tydeligvis blitt veldig skevt slitt..

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke bertel o steen har sett dette? de merket at bakdekkene var slitte.? Og det morsomste er at de først byttet dekk èn gang, men brukte feil bolter, så den måtte inn igjen. Og når de da hadde fått på riktige bolter klarte de å skli rett inn i en bil på vei ut av verkstedet så det ble en sprekk i front på bilen. De byttet altså dekk to ganger men la likevell ikke merke til no. Dette med fronten dekker de jo såklart. Men jeg begynner nesten å lure på hva slags mekanikere som jobber der. Det at dem ikke la merke til dekkene var jo utrolig. Var hos dekkmann og han sa at de dekkene aldri skulle vært satt på. Var rett og slett farlig å kjøre med..

Angånde den skeive slitasjen.. Kan det tyde på at noe er skeivt foran der? Så litt over sommerdekkene mine men kunne ikke si at jeg så noe særlig tendens til skeiv slitasje der, kanskje litte grann. Men de ble jo kjøpt nå i våres så det kan jo hende at det bare ikke har blitt så mye ut av det enda..

Guest Kristian T
Posted

Var forresten ikke bertel o steen men Follo bil. De selger mercedes og peugot så blandet litt..

Posted

Angånde den skeive slitasjen.. Kan det tyde på at noe er skeivt foran der? Så litt over sommerdekkene mine men kunne ikke si at jeg så noe særlig tendens til skeiv slitasje der' date=' kanskje litte grann. Men de ble jo kjøpt nå i våres så det kan jo hende at det bare ikke har blitt så mye ut av det enda..[/quote']

Wild guess : feil spissing. Hjula peker for mye innover. Gir MYE sporing og slitasje på innsiden av dekkene. Mine sommerdekk ble akkurat som du beskriver, og bilen var helt jævlig å kjøre mtp sporing. Byttet styrestag og tok en forstillingskontroll. "ny" bil :-)

Posted

Gjør som Frode sier, få tatt en 4-hjuls kontroll, feil i spissing gjør den nervøs og sporete, du skal ikke ha noe som helst sporing med den dekkdimmen der på en 210..!!.. ](*,)

Feil i spissing gjør også at du får unødvendig dekkslitasje..få det sjekket samt sjekk dekktrykk, du skal ha høyere trykk enn standard da hjulene er av en større dim og trenger høyere trykk for ikke å slite kantene... :P