Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nettopp opptaget noen feil med en S124 fra 1992.

Lyset i taket skrudde seg ikke av nå automatisk i den posisjonen som gir mest lys, ja i ingen posisjoner faktisk; måtte skru det av.

OG setebeltevarsleren blinker hele tiden..., tur/retur Oslo Trondheim, og i hele natt... når døren var lukket. Det hjalp ikke å feste belte, men om døren var åpen så stoppet den røde blinkingen.

Hva kan dette være; en dørsensor? Innstegslys eller lys ved bena fungerer riktig av og på.

Også knirker det på venstre side bak, ved kjøring på ugjevnheter; er det en "knirkeforing"; hva er i så fall det; det omlag 13 cm lange vertikale staget bak ved hjulene? Ser det er noen stag på mekonomens nettside, men er usikker på hvilket jeg skal prøve...

Guest Gjesten
Posted

Vanligvis er det ice's som henger seg. Jeg pleier å vippe ned taklampa å ta av kontakten en stund.

Gi beskjed hvis ikke det blir ok.

Normalt er det ytre nedre lenkearmsforing som knirker.

Posted

Fant ut at om jeg låser opp bilen med nøkkel eller DEFA-fjernkontroll, så slukker lampen, men når jeg starter og kjører, så blinker den igjen (selv om en benytter beltet).

Når bilen låses, så blinker det fortsatt, til den låses opp igjen. Dermed henger vel ikke ice's (hva nå det er)? Beltelyset har vel ikke sensorer til baksetet?

Taklyset vet jeg ikke mer om da det nå har vært skrudd av.

"ytre nedre lenkearmsforing" ja! På mekonomens sider, om en velger bakstilling, så får en: styrestag(?!), stabstagledd, momentstag øvre/nedre, camberstag, foring bakakseltravers bakre/fremre/nedre, samt foring styrestag indre. Ikke helt enkelt å bli klok på...

Posted

Ser man har slitt med "knirkeforingen" her: http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=31724.15

Den til 80,- fra Stjerneservice, er det Lemförder?

Bilen har "bare" gått 225t, så det er kanskje litt tidlig at disse foringene er klare?

Her er min knirkeforing, når den hadde gått alt for langt ;)

http://www.mbentusiastklubb.com/smf/index.php?topic=22008.msg216502#msg216502

Den til 80,- fra Stjerneservice er vel fra Kina. Det ryktes at den holder lengre for at de ikke tar det så tungt med miljøkrav og slikt på deler derfra.

Posted

ja, akkurat, kjekt å se bilder. Virker lovende de foringene da.

Jeg har vibrasjoner ved oppbremsing og trodde det var skivene foran, som nå er byttet. På rulle viste det seg at det var vibrasjoner i forbindelse med bakbremsene. Så nå bør de skiftes. Litt kjedelig om det blir slik med foringer også. Vil en enkel NAF-test vise med sikkerhet hvilke foringer som er modne for skifte?

Posted

Vibrasjoner bakfra under oppbremsing er ofte pga klosser ikke glir så lett i kalipperene som de skal gjøre. Dvs at klossene har rustet fast/kilt seg fast på annen måte til kalipperene.

Så lenge skivene ikke er ødelagt av rust eller lignende som følge av dette, så kan du prøve å ta av klossene og pusse reint og se om det hjelper.