Guest Erend Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Hei tenke jeg kunne spør her om hva som må gjøres..Det har seg slik at jeg skulle fikse bak bremsene på min s123 300tdt siden det var noe varmgang på høyre bak hjul og da tenke jeg i samme slengen å fikse park bremsen.Så etter å ha kjøpt inn deler til alt så skulle jeg monter dette men da oppdager jeg at det ene hullet som den ene fjæren som klemmer bremse skoene inntil den,la oss si den innderste plata var et stort rust hull slik at jeg ikke klarer og feste denne.Og i den sammenheng så lurer jeg på hvordan få av dette,kikket på det i kveld men det ser jo ut så hele navet må av . Og en liten ting med den bremse calipperen hvordan kan jeg smøre den opp?Har deere bilder og dele hadde det vært fantastisk!! For å si det slik så skulle dere fått sett bilde av dette "rotet" inni den gamle bremse skiven men er desverre ikke medlem enda. Der var det biter av sunn rustet fjærer og rust i tillegg var skiven heeelt ødelagt ikke rart det ikke virket slik det skulle Håper på løsning på dette siden jeg bruker bilen en del Erlend Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Nå er det en stund siden jeg byttet dette sist og har det ikke så friskt i minne, men ta en titt her å se om du kan finne en løsning. I tråden nevner man hvordan man bytter bakhjulslager, men du ser hvordan ting sitter. Kan se om jeg finner flere om ikke du finner noen på den øvrige "how to do" sidene... Du har valgt riktig bil Quote
Guest Erend Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Hei takk for kjapt svar .Det der så ut som en del arbeid for "bare" skifte den der plata.Må jo skifte lager og i samme slengen .Så må vi jo ha verktøy fra NASA for å få det rett 8)Hmm hadde håpet på en enklere løsning men jeg tviler på det.. Erlend Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Det er så synd det er så lenge siden jeg gjorde dette, og i kombinasjon med dårlig hukomelse, så ligger jeg tynt ann til å svare deg helt korrekt Jeg mener vel kanskje jeg klarte å lure det sjoldet bak, men at det var en bra opprasjon foran. Om du skrur av hondbrekskoene og fjørene, så skal dette sjoldet sitte i 3 skruer om jeg ikke tar helt feil. Jeg husker bare ikke om jeg måtte ha av alt sånn i farta. Du skal klare å få disse fjørene på plass med en smal tang når du har fått på plass hondbrekksklavene, selv om det er en bra klønete måte å gjøre det på. Når jeg tenker meg enda mer om, så var vel det for å slippe å ta ut bakhjulslageret. Æsj, prøver å hjelpe uten at jeg føler jeg er til særlig god hjelp her nå.. Quote
Guest Johannes Posted July 30, 2011 Posted July 30, 2011 Har nettopp byttet bremseskjold på min w210. Orginalt må en av med navet, men for å gjøre jobben mye enklere snittet jeg den der jeg fant det smartest, og brekker den opp og trer den innpå. Blir igjen en lite snitt, som det kan være greit å rustbeskytte. Gjorde det også for to år siden på den andre siden. Skruene (w210) sitter godt og saltet har nok fart hardt med hodene, og kan med fordel byttes til nye. Quote
Guest Erend Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Det er så synd det er så lenge siden jeg gjorde dette, og i kombinasjon med dårlig hukomelse, så ligger jeg tynt ann til å svare deg helt korrekt Jeg mener vel kanskje jeg klarte å lure det sjoldet bak, men at det var en bra opprasjon foran. Om du skrur av hondbrekskoene og fjørene, så skal dette sjoldet sitte i 3 skruer om jeg ikke tar helt feil. Jeg husker bare ikke om jeg måtte ha av alt sånn i farta. Du skal klare å få disse fjørene på plass med en smal tang når du har fått på plass hondbrekksklavene, selv om det er en bra klønete måte å gjøre det på. Når jeg tenker meg enda mer om, så var vel det for å slippe å ta ut bakhjulslageret. Æsj, prøver å hjelpe uten at jeg føler jeg er til særlig god hjelp her nå.. Ja det er knote å få på dei to fjørene som holder skoene på plass,jeg fikk det jo nesten til men hullet der som fjæra skulle inn og festes ble bare større og større . Men skjoldet sitter med to små skruer på vel 10mm på oppsiden og i tillegg må jo den briketten til fotbrekket og skrues bort med to umbrako skruer på 7mmm som sitter noe så j.....g i tllegg til at det er dårlig plass. Må vel bare skifte lager og med det samme får det går vel ikke å bruke det om igjen etter du har tatt det ifra? Quote
Guest Erend Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Har nettopp byttet bremseskjold på min w210. Orginalt må en av med navet, men for å gjøre jobben mye enklere snittet jeg den der jeg fant det smartest, og brekker den opp og trer den innpå. Blir igjen en lite snitt, som det kan være greit å rustbeskytte. Gjorde det også for to år siden på den andre siden. Skruene (w210) sitter godt og saltet har nok fart hardt med hodene, og kan med fordel byttes til nye. Hei sliter litt med å kappe noe nytt i to iallefall siden bremse skiven skal inn i noen spor på den lille ytterste plata liker å ha det helt og pent Quote
Guest Gjesten Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Jeg tar luftsagen og kutter et spor imellom boltehullene inn mot senter og litt ut på den andre siden av skjoldet,men ikke helt over. Da er det bare å tre det rett på. Så tar jeg sveiser igjen den tynne sprekken etter bladet. Blir det noe ujevnt tar jeg bandsliperen og jevner så litt tectyl. Dette tar noen min og det blir som nytt. Bolter som event sitter løsner jo lett etter oppvarming elektrisk ,men det har nok ikke du så en gass varmer er vel tilgjengelig? Har du knekt den lille bolten alerede kan du jo sveise skjoldet i den. Fjærene er aldri problem med riktig fjær verktøy. Det har de på Biltema ol. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Ville prøvd å unngå slike snarveier som å kappe over disse bremseskjoldene, selv om dette sikkert er fristende aldri så mye. Quote
Guest Gjesten Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Hvorfor ville du ikke kutte i de? Ikke kan man se at det er gjort,ikke vil funksjonen eller levetiden forandres. Den eneste forskjellen er at det er mye billigere og raskere. Det er blitt gjort på verkstedene de siste 30 år uten problem. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Hvorfor ville du ikke kutte i de? Ikke kan man se at det er gjort,ikke vil funksjonen eller levetiden forandres. Den eneste forskjellen er at det er mye billigere og raskere. Det er blitt gjort på verkstedene de siste 30 år uten problem. Helt sikkert fint for deg og flere til. Men for meg, så ser jeg på slikt som en jallaløsning. Jeg er for å gjøre slikt slik det er tiltengt. Om ett verksted gjør slikt, sier det en del om useriøsiteten til firma, spør du meg. Jeg tror ikke jeg ville vurdert det med noen øl innenbords en gang. Men hvordan går det med prosjektet Erlend? Får du noe greie på dette? Quote
Guest Gjesten Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Respekterer din mening om det,men tenk hvor mange øl du får for pengene du sparer Å gjøre ting enklere og raskere når resultatet blir helt likt er ikke jalla. Jalla er å feste det med ståltråd og superlim. Du er tydlighvis ikke mekaniker,men se for deg som du mener at sveis i tynnplate er jalla selv om det blir som nytt. Hva gjør du da med en bil du får et lite rust hull i gulvet? Hvilken del vil du bytte for at det ikke skal bli "Jalla" Vet det er å dra den langt,men å si at BOS og andre verksted som gjør snarveier for å spare kunder for penger er useriøst blir vel litt feil. Verksted vil jo tjene mest penger. Man kan vel nesten snu på det å si at verksted som mange ganger skifter ting unødvendig som i dette tilfellet et hjullager uten å gi kunden valget er useriøst. Quote
Guest Erend Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Hvorfor ville du ikke kutte i de? Ikke kan man se at det er gjort,ikke vil funksjonen eller levetiden forandres. Den eneste forskjellen er at det er mye billigere og raskere. Det er blitt gjort på verkstedene de siste 30 år uten problem. Helt sikkert fint for deg og flere til. Men for meg, så ser jeg på slikt som en jallaløsning. Jeg er for å gjøre slikt slik det er tiltengt. Om ett verksted gjør slikt, sier det en del om useriøsiteten til firma, spør du meg. Jeg tror ikke jeg ville vurdert det med noen øl innenbords en gang. Men hvordan går det med prosjektet Erlend? Får du noe greie på dette? Hei joda jeg har en plan men det blir ikke å kutte disse i to,da jeg og liker og gjøre ting slik det skal sorry gjesten men takk for forslaget. Nei jeg tenkte rett og slett og stikke ned på det lokale verkstedet her og spør dei om råd,for siden dette ikke var noe jeg ikke hadde tenkt å gjøre i utgangspunktet så står jo gamle "HELGA" med ræva i været i garasjen og ikke kjørbar så jeg kan jo ikke be dei gjøre det heller satser på at dei er behjelpelige med råd og vink. Dette var jo litt kjipt men sånn er det jo med eldre biler av og til.Men en ting jeg og lurer på er om det kan bare være bremse slangen på den ene siden som har tettet seg som kan være årsaken til treig calipper?Gummien på selve stemplet ser hel og pen ut?? Kan det være så enkelt?? Erlend Quote
Guest Gjesten Posted July 31, 2011 Posted July 31, 2011 Tett bremseslange kan få caliper til å henge. Testen er enkel. Løsne luftenippel så skal stemplene gå lett tilbake. Gjør det ikke susen så er det stemplet som henger. Din bil har et hjullager som er helt spesiellt og trenger spesialverktøy for å skifte. Det er en stålhylse som man strammer inn til riktig moment for at lageret skal ha riktig forspenn. Dette gjør du ikke med en skrallenøkkel for å si det mildt. Går du over det kan man ikke gå tilbake. Ikke noe garasjegulv jobb. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Respekterer din mening om det,men tenk hvor mange øl du får for pengene du sparer Å gjøre ting enklere og raskere når resultatet blir helt likt er ikke jalla. Jalla er å feste det med ståltråd og superlim. Du er tydlighvis ikke mekaniker,men se for deg som du mener at sveis i tynnplate er jalla selv om det blir som nytt. Hva gjør du da med en bil du får et lite rust hull i gulvet? Hvilken del vil du bytte for at det ikke skal bli "Jalla" Vet det er å dra den langt,men å si at BOS og andre verksted som gjør snarveier for å spare kunder for penger er useriøst blir vel litt feil. Verksted vil jo tjene mest penger. Man kan vel nesten snu på det å si at verksted som mange ganger skifter ting unødvendig som i dette tilfellet et hjullager uten å gi kunden valget er useriøst. Eneste som tjener på å velge slike løsninger er verkstedene. Kan aldri tenke meg dere opplyser kunden om at dere har delt dette i to å sveiset det fast. Bremseskjoldet skulle jo da vært delt fra begynnelsen av. Du må gjærne argumentere imot, men jeg synes iallefall ikke noe om det, og ville ikke gjort det selv. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.