Jump to content

Problemer med tomgangsstabilisering

Recommended Posts

Guest 1993_220E
Posted

Hei!

Har en '93 220E som har problemer med å stabilisere tomgangen. Når jeg starter bilen og den er kald stopper den på tomgang om jeg ikke holder på gassen litt. Er den kald og klimaanlegget står på er det umulig å få den til å gå på tomgang. Etterhvert som den blir varm går den forsåvidt på tomgang både varm og kald med klima av eller på, men tomgangen pendler litt opp og ned iblant, og når den ikke gjør det virker det som den går for sakte på tomgang, slik at den nesten stopper iblant.

Noen kjente problemer som forårsaker dette? Går det an å lese av feilkoder på denne motoren på en enkel måte?

Guest Gjesten
Posted

Den mest vanlige feilen er hele spjeldhus enheten,men kobler man på diagnose kan en lese av spjeldpryter adoption mm før en event skifter.

Mål den lille mikrobryteren som sitter på spjeld armen.

Har du tilgang til et spjeldhus så er det nesten bare 4 skruer og prøve.

Guest 1993_220E
Posted

Har målt litt, og det kan se ut som den tomgangsbryteren (den lille mikrobryteren som dyttes inn når spjeldet er helt tilbake) ikke fungerer. Fant et koblingsskjema til en 96-modell C220 (samme motor), og når jeg forsøkte å måle iht. det skjemaet var det ingen forskjell på om den lille bryteren var "av" eller "på". Er dette et vanlig problem, og finnes det en annen løsning enn nytt spjeldhus som sikkert koster like mye som hele bilen? De andre verdiene virket helt normale.

Posted

Sjekk motorledningsnettet, det faller fra hverandre på alle 124-bilene med M111 og M104. Får et renovert ledningsnett for rundt 4000 kroner fra Tyskland, hos MB i Tyskland koster det rundt 6500,-, hva det koster hos BOS som skal ha 250% avanse på alt tør jeg ikke tenke på.. ;)

Enklest å sjekke ved å ta av det sorte plastdekslet foran på motoren og se på kablene der - om isolasjonen er sprukket/borte er det bare å belage seg på å skifte. Heldigvis tar det ikke to timer engang å bytte det ut.. ;)