LuckyDuck Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Da kommer det et lite referat fra "ferien" min rundt om i verden. Jeg slo følge med min bror til Grimstad for å overnatte søndag som var, og var innom Bema i Grimstad en tur og fikk en rask omvisning. Artig å se hva slags varer som blir lagerført av slike firma(selv om det egentlig ikke er noe jeg har lov til å se). Jeg kjørte videre til Kongsberg og sølvgruvene der, siden jeg fikk høre at dette var en plass jeg "bare MÅTTE" besøke når jeg likevel skulle den veien. Steingalen var ikke da jeg drog ned i gruvene der, og er vel ikke det nå heller, men det var verdt turen og den hundre-pengen det kostet. Denne gruva har noen av de mest geniale heis-løsningene jeg noen gang har sett, drevet av vannkraft og svære tømmerstokker. Den ene stokken går oppover mens den andre går nedover ca en etasje. Og når de platene som gruvearbeiderene stod på møttes, så snudde enkelt og greit rettningen på stokkene og folka skrittet enkelt og greit over på den andre stokken for å fortsette videre oppover eller nedover. Alt etter som. Mekanismen som drev stokkene opp og ned. Quote
LuckyDuck Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Jeg var også innom og ble litt fasinert av glassblåserene på Hadeland før jeg kjørte mot Hamar. Det var for meg en kjent sak allerede før ferien at bremseklossene var kritisk slitt, og tanken var å svingen innom Sverige iløpet av turen og få bytta det på ett verksted for en rimelig penge. Den gang ei. Når jeg kom til Hamar var jeg så møkka lei av å ikke kunne bremse uten dårlig samvittighet at jeg svingte innom det første og kanskje ikke det beste verkstedet jeg fant. Det ble Bilextra på Hamar, men de hadde ikke tid. Jeg fikk tips om Mekonomen rett i området, om de egentlig hadde ferie fra ferien sin vet jeg ikke, men de to som var der tok utfordringen på strak arm som ingenting Fluefangeren og bilen opp i lufta Svinge bort kalipperen. Den som har ett trent øye for slikt ser allerede nå at det ikke er mye bremsebelegg igjen på klossene... "Stålklosser" Og en bremseskive med mildt sagt bremsespor :lol: En time og 2000 kroner fattigere kom jeg jammen på veien igjen med gode bremser Det var forøvrig ett hull i avgassen fant jeg ut Men hvorfor var jeg på Hamar??? Jernbanemusèet så klart. Jeg begynner å bli gammel(er snart halvveis til 50), og da har jeg nesten lov til å dra på gamle støvete museum Gode gamle Dovregubben som trafikerte deler av Dobås/Bergensbanen i sin tid. Imponernede byggverk som ble brukt noen få år, for så å stalle dem på Hamar for godt. De kongelige hadde det godt kan du tro Tøff inspeksjons vogn Merlings tog utstilling Tror de kallte denne for Krokkodille eller noe sånt.. .. og da er vel dette en krokkofant..? Quote
LuckyDuck Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Jeg var også innom i Sverige en tur, men pga litt endringer i tidsplanen min så ble det en kortere visit enn først planlagt. Så det var sikkert like greit å bare glemme hele svenske verkstedet slik som jeg tydeligvis gjorde på Hamar dagen før. Nå er jeg da egentlig på vei hjem, innom Grimstad for å overnatte igjen. Jeg la ruta innom Østfold og Syver Benz Garage oppi skråningen. Det ble ett skikkelig E-klasse møte av de eldre utgaver. 123 vs 124 Edit: Hjemturen fra setesdalen og over til Sirdalen/hunnedalen. Speilblankt vann Det er mye forskjellig folk tusler over fjellet med nå om dagene. Her representert av en dumper på sundags(torsdag)tur opp fra Brokke Tradisjon tro er det oftest fint vær når jeg kommer over mot Suleskar med fint vær, sol og sommer, og når jeg kommer ned imot hunnedalen og passerer fylkesgrensa så møter jeg en vegg av skyer og temeratur fall på 5 grader. Presis på grensa! Her ved Lysebotn kapell, under alle skyene Quote
Arnt Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Syver bør sjekke lufttrykket i venstre bakhjul Eller, flotte bilder. Ser ut som du har hatt en flott ferie. Bilferie med noen mål i sikte er veldig genialt Quote
LuckyDuck Posted July 28, 2011 Author Posted July 28, 2011 Syver bør sjekke lufttrykket i venstre bakhjul Eller, flotte bilder. Ser ut som du har hatt en flott ferie. Bilferie med noen mål i sikte er veldig genialt Så bra at noen ser de små detaljene i bildene mine Men det var jo en kjekk tur da. Når jeg så gjennom servicehistorikken på bilen min, så ser jeg at det er over 20 000km siden sist jeg gjorde noe teknisk med bilen, og da bytta jeg bunnpanna pakning på automatkassa. Sammenligner jeg medVolvoen jeg hadde før i verden så hadde jeg sikkert bytta et utall med tennplugger og ledninger, bremseslanger og diverse dill på de samme 20k km Jeg trives med denne bilen jeg. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 28, 2011 Posted July 28, 2011 Ser ut som om du hadde en flott tur ja! Quote
Hallgeir Helland Posted July 29, 2011 Posted July 29, 2011 Det var hyggelig at du kunne komme innom og se hvordan vi har det også! Velkommen tilbake! Skulle nesten hatt noen bilder av våre biler sammen også..... Quote
Recommended Posts