IAD Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Hei, Når jeg kjører i kjørelys modus på 212 (kun med LED lys) så lyser ikke baklyktene, er dette lovlig? Er det mulig å åpne panseret på 212 helt opp? Slik det var mulig på alle tidligere MB'er? Er det mulig å lukke takluka med "nødsveiv" som det også var på tidligere biler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E_S Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Jo, det er lovlig, det har kommet et tillegg til direktivet som regulerer belysning som fastsetter at dagskjørelys kun foran er tillatt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Det viser jo igjen at man ikke er opptatt av reel trafikksikkerhet, men kun inntjening i form av bøter i idiotiske 70-soner. Mangelen på kjørelys bak på nye Ford/VW/MB er idioti på høyt plan, og bidrar kun til en ting på sikt - flere påkjørsler bakfra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted July 28, 2011 Share Posted July 28, 2011 Det er vel bare tull? Riktignok er det mye surrehuer som sitter å skyver papir og lager lover. Men du må huske at bilprodusentene er de som virkelig gjør grovarbeidet her. De legger enorme summer i forskning på lys og trafikksikkerhet. Hvis det var noe i utsagnet om at det ville vært færre påkjørsler bakfra med lys, tror du ikke de tre produsentene du nevner hadde funnet ut det? Jeg kjører ca 65-70k km i året, og jeg stoler mer på mine øyne og hjerne enn hva tyske forskere synser om. De nevnte modellene ER mindre synlig i mange situasjoner på norske veien, det ser jeg ukentlig. Kan tenke meg hvor lite synlig en 212 er i skumringen for en 85-åring når selv jeg synes bilen er utydelig i visse situasjoner. Jeg mener denne kvasi-utviklingen av dette unødvendige ekstrautstyret er noe av det mest tullete som har kommet av såkalt sikkerhetsutstyr noengang. De juletrelysene man ser på moderne bilers støtfangere ser bare glorete og smakløst ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davor Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Sensoren er laget sånn at han slår på lyset lenge før skumringen,når hoved lysa er slukket av så er grøfte lys på,i hverfall sånn er det på min GLK.Sparer en masse på xenon pærer denne ILS-en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Will Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Kan tenke meg hvor lite synlig en 212 er i skumringen for en 85-åring når selv jeg synes bilen er utydelig i visse situasjoner. Nå skal ikke jeg uttale meg om andre merker enn Mercedes når det gjelder ILS(som Mercedes kaller det), men har du prøvd en bil med dette systemet? Jeg har vel 50-60000 bak meg i en 212 med dette systemet nå. Kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med hvor følsomt dette systemet er med tanke på lys- og værforhold. Etter det jeg har lagt merke til er det ikke bare lysforholdene som spiller inn. Kommer vindusviskerne over et visst aktivitetsnivå, vil også hovedlysene (og dermed baklysene) slåes på. Det slår seg også, etter det jeg har lagt merke til, mye raskere på når en kjører inn i en tunnel og mye senere av etter tunnelen enn mange andre bilmerker med tilsvarende system. I de tre mørkeste vintermånedene (jeg bor i Møre og Romsdal) er hovedlysene knapt nok av selv de dagene det er noen få timer med strålende solskinn da systemet mener det ikke er lyst nok til å kjøre uten hovedlysene tent. Ellers er nok også dette et resultat av bilfabrikkenes evige jakt på lavere forbruk og CO2-gram. Jo mindre strøm som forbrukes, jo lettere arbeider motoren.. Hvilke situasjoner mener du forresten en 212 er mindre synlig i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Ellers er nok også dette et resultat av bilfabrikkenes evige jakt på lavere forbruk og CO2-gram. Jo mindre strøm som forbrukes, jo lettere arbeider motoren.. Hvilke situasjoner mener du forresten en 212 er mindre synlig i? Bilister flest i Tyskland kjører jo uten lys på dagtid - det er vel enda mer besparende enn ledlys i frontfangeren. Jeg har aldri kjørt en bil med slikt system, og det er sikkert glimrende for sjåføren. Men for de bak mener jeg det er lite optimalt - har flere ganger tatt igjen 212/Passat/Mondeo som har vært betydelig mindre synlig enn andre billister. Dette er jo som oftest morgen/kveld og i regnvær, men også dagtid på vinteren har jeg bitt meg merke i dette. Det er ikke meningen å være kverulerende, men jeg mener rett og slett at design går foran funksjon. Vanligvis er jeg veldig lite glad i lover og regler, men akkurat i denne situasjonen synes jeg ikke norsk lovverk skulle innrettet seg etter bilprodusentene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IAD Posted July 30, 2011 Author Share Posted July 30, 2011 Søkte litt om emnet på nettet selv, og fant ut at noe av argumentet for å godta kjøring uten baklys var at bremselysene ble bedre synlig slik.... Kan ikke helt se den store besparelsen i forhold til CO2 da det er LED pærer på bilen... er nok heller andre ting som sparer med på CO2 enn å ikke kjøre med baklys... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars U. Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Det er faktisk ikke noe eget norsk lovverk her, vi er pliktige til å følge EØS reglene og da blir det sånn lik det eller ikke, btw: Nå er det betydelig flere biler på det tyske markedet og for den saks skyld resten av Europa, så at Norge skulle ha noe spesiellet å si her er vel tvilsomt. Dessuten er det jo fritt opp til den enkelt bilfører å skru på mer lys dvs slå bryteren over i nærlysposisjon og voila så er jo baklyset tent. Nå er jo ikke hastightenen så ekstremt høye her til lands , så ved normal sikt bør man vel få øye på bilene foran i rimelig god tid til at man rekker å bremse ned før man treffer dem......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneT Posted August 1, 2011 Share Posted August 1, 2011 Søkte litt om emnet på nettet selv, og fant ut at noe av argumentet for å godta kjøring uten baklys var at bremselysene ble bedre synlig slik.... Akkurat. Dette var også et viktig poeng sist jeg såg problemstillingen belyst blant "bilsakkyndige" (som av mange her inne blir omtalt som idioter...) Forøvrig mener jeg at hvis man skal ta hensyn til blinde og senile 85-åringer her, så er det feil medisin å be oss andre skjerpe oss.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.