LuckyDuck Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Da sitter jeg på hotell og har en bil med mer eller mindre ingenting bremsebelegg på klossene fremme, jeg har derfor ikke med meg for mye verktøy. Hvordan er det å bytte klossene fremme på 124 300 TDT? Jeg har bare bytta klosser på en sliten Volvo 240 før, og der var det ganske så plankekjøring. Siden jeg ikke har for mye verktøy med meg, er det da best å svinge innom et verksted å høre om de kan fikse det for meg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Hvor er du? Kanskje er det noen klubb medlemmer i ikke alt for lang avstand som har verktøy? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 du trenger egentlig ikke så mye verktøy Roy - bare gyv på det som kan være litt dill er å slå ut splintene som holder klossene her trenger du en dor av ett eller annet slag, skrujern eller en spiker kan duge når splintene er ute kan det være greit med ett stort skrujern eller brekkjern for å presse inn stemplene slik at du får plass til de nye klossene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LuckyDuck Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 du trenger egentlig ikke så mye verktøy Roy - bare gyv på det som kan være litt dill er å slå ut splintene som holder klossene her trenger du en dor av ett eller annet slag, skrujern eller en spiker kan duge når splintene er ute kan det være greit med ett stort skrujern eller brekkjern for å presse inn stemplene slik at du får plass til de nye klossene Okay, det høres egentlig ut som samme leken som på 240. Da er det som du sier, bare å gyve løs Takk folks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Du fikk tak i klosser ja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest 1042 Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 du trenger egentlig ikke så mye verktøy Roy - bare gyv på det som kan være litt dill er å slå ut splintene som holder klossene her trenger du en dor av ett eller annet slag, skrujern eller en spiker kan duge når splintene er ute kan det være greit med ett stort skrujern eller brekkjern for å presse inn stemplene slik at du får plass til de nye klossene Splinter på klossene foran? Du eller jeg som husker feil nå Mener å huske at man trenger verktøy/pipe/fastnøkkel foran. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sven Håkon Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Jeg kan heller ikke huske noe om splinter foran på disse kalipperne - klossene er såvidt jeg husker bare klemt fast. Med noen fastnøkler og litt kraft bør det hele vært gjort på no-time "hvor-som-helst".. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 klossene fremme det som kan være litt dill er å slå ut splintene som holder klossene Du blander ikke foran og bak, da? Som andre spurte om, hvor befinner du deg? Kanskje noen kan hjelpe til? Du må gjerne komme innom meg på Råholt / Eidsvoll hvis du vil. Vi har en bilextra her hvor MBE-medlemmer får rabatt også. Foran er det ganske greit. Du trenger en 19mm (mener jeg, men det kan være 17mm) for å skru løs hele calipperen. Da er det bare å plukke ut klossene, klemme tilbake stemplet og sette inn nye. edit : En del som var før meg. Sånn går det når man begynner å skrive, og så må jobbe litt. Bak er det splinter. 16/18mm har aldri jeg vært borti på noen 124 ennå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 er nok jeg som husker feil, splinter bak ja (lenge siden jeg har skrudd på disse bremsene) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Siste jeg hørte var at han var på vei nordover mot Hamar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Madsen Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Siste jeg hørte var at han var på vei nordover mot Hamar. Fra Kr.Sand ?? Oslo ?? Hønefoss ??? Sånn ca sted ville jo vært greit.... Riktignok bor det vel en god del mb'ere syd for hamar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LuckyDuck Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Tenkte egentlig å spinne innom sverige og fikse det der, men ble litt irritert på å ikke kunne bremse(haha) så jeg svingte innom et mekonomen verksted her på Hamar i nøden. De hadde en ledig time eller to til å hjelpe meg. Blir neppe den billigste løsningen, men det får gå i nøden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hallgeir Helland Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Godt å få det ordnet, tenker jeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudi Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Har vært borti 18mm foran på 94modell 124! Men ellers har det vært 19mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
421S Posted February 2, 2019 Share Posted February 2, 2019 En eldgammel trad, men likevel: Det er 18 mm bolter som holder "klavene" som sitter omkring skivene og som kalipterene festes i. Disse må av når skivene skiftes. Det er en kjempefin instruksjon her: Grunnen til feltskift av klosser er kanskje at varslerene ikke virket.. Nå har jeg pusset skiver og byttet klosser på min bil. Varsellampen lyste ikke, men sensorene var delvis ødelagt og manglet. Nå er nye montert, og nå lyser varsellampen!? Noen som har tips i den sammenheng; er det noe som f.eks skal "resettes" eller tilbakestilles? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.