Jump to content

Recommended Posts

Guest Gjesten
Posted

Har du skiftet bremser før og lurer på hva som er spesiellt på 211 før 2007?

Eller er det hele prosedyren med å skifte klosser mm.

 

Her er det spesielle med 211

Nøkkel må ut og ikke åpne dør

 

tech.bentleypublishers.com/servlet/JiveServlet/download/86-4065-180596-2177/W211%20SBC%20Brake%20Disable_Enable%20Without%20ST%20ARDiagnosis.pdf

Posted

Har du skiftet bremser før og lurer på hva som er spesiellt på 211 før 2007?

Eller er det hele prosedyren med å skifte klosser mm.

 

Her er det spesielle med 211

Nøkkel må ut og ikke åpne dør

 

tech.bentleypublishers.com/servlet/JiveServlet/download/86-4065-180596-2177/W211%20SBC%20Brake%20Disable_Enable%20Without%20ST%20ARDiagnosis.pdf

 

og bilen må vel løftes av bakken ? for å deaktivere sbc ?

Guest Gjesten
Posted

Det beste er å gjøre som Repvik sier. Da får du lagt inn data om når klosser ble skiftet ,belegg tykkelse mm..

Posted

og bilen må vel løftes av bakken ? for å deaktivere sbc ?

Man trenger vel strengt tatt ikke løfte hele bilen av bakken for å deaktivere SBC. Men hvis man skal bytte klosser så gjennomgår man etterpå en kalibreringsprosess der man snurrer på begge hjulene på venstre side. Det får man ikke gjort på bakken :)

Posted

og bilen må vel løftes av bakken ? for å deaktivere sbc ?

Man trenger vel strengt tatt ikke løfte hele bilen av bakken for å deaktivere SBC. Men hvis man skal bytte klosser så gjennomgår man etterpå en kalibreringsprosess der man snurrer på begge hjulene på venstre side. Det får man ikke gjort på bakken :)

 

hva blir kalibrert ved dreining på begge hjulene?hva skjer vis ikke dette gjøres?

Posted

hva blir kalibrert ved dreining på begge hjulene?hva skjer vis ikke dette gjøres?

(Sånn som heg har oppfattet det ihvertfall) Det setter igang kalibreringen av bremsene, der SBC setter på trykk X antall ganger for å finne ut hvor store klossene er.

Posted

hva blir kalibrert ved dreining på begge hjulene?hva skjer vis ikke dette gjøres?

(Sånn som heg har oppfattet det ihvertfall) Det setter igang kalibreringen av bremsene, der SBC setter på trykk X antall ganger for å finne ut hvor store klossene er.

 

okey....

jeg har nu bare skiftet og kjørt bilen ut fra verkstedet.

har aldri fått noe feilmelding.

gjort på samme måte som på 210-124 mm

bruker ikke deaktivere sbc heller.

jeg bare lar være å røre dørene når calipter er skrudd løs.

  • 1 month later...
Posted

Jeg hadde av bremseskiver bak i helgen for å sjekke belegget på brekket.(Virker dårlig)

Det at dører må være igjen og nøkkel ute, stemmer helt. Etter at jeg hadde satt alt sammen igjen, åpnet

jeg førerdøren og vips så så jeg at caliperen klemte til.

Den eneste grunnen jeg kan se til at begge bakhjulene må være jekket opp, må være for at man skal kunne

dreie hjulet for å legge etter båndene riktig, siden giret nødvendigvis må stå i park for å få ut nøkkelen.

Siden jeg ikke skulle skifta klosser, løsnet jeg braketten til caliperen isteden for å ta av bare caliperen.

Da kunne jeg også legge en metallplate mellom klossene som sikkerhet i tilfelle jeg glemte meg og åpnet en dør.

Det var forøvrig masse rust inni trommelen for brekket så det blir full overhaling med skiver, klosser og bånd. :(

Posted

Det er jo de som bare tar av kontakten på SBC, så kan de gjøre hva de vil trygg på at ingenting kan gå galt.

Posted

Etter å ha skiftet skiver, klosser og håndbrekksko, er det noen ting som er litt klarere for meg:

Nøkkel må være ute av bilen.

Dørene må være lukket, helst låst.

Begge bakhjul må være i luften.

Selvjustering av pedal nås fra ca. midt under bilen ved å demontere splittet del av varmeskjold.

Klosser kan tas ut uten å løsne glidepinner på caliperen.(En fordel siden disse sitter hardt i Loctite), man

løsner festebraketten til caliperen. Denne sitter med 19 mm sekskant.

Fjærsett til håndbrekksko er et must.

Torxpiper av varierende størrelse må være tilgjengelig.

Kalibrering av sbc MÅ gjøres etterpå, ellers får man problemer.(Dreie hjulene på v.side.)

Dette er ikke en jobb for en som ikke har skrudd bil før. :lol:

 

 

  • 2 years later...
Posted

Heisann.

 

Interessant å lese det dere har erfart her.

 

Jeg byttet bremsklosser bak på en w211 i går, og hadde ingen anelse om hverken kalibrering eller sbc...

 

Jeg bare tok av hjulet, tok av caliper, splittet den i to deler, og bytter klossene. Satte det hele sammen igjen, og tilsynelatende virker det ok.

 

Problemet mitt er at "break wear" meldingen er fremdeles å se i displayet. Hva er det som forårsaker dette?

 

Har alle w211 sbc bremser? ( I så fall er jeg glad den ikke aktiverte mens jeg holdt på... ).

Posted

Sbc forsvant med faceliften.

 

Stort sett går det helt greit å gjøre sånt, men sbc har en del funksjoner som man ikke har kontroll på. Det skal ikke mer til enn at du har låst bilen når du jekker opp eller ned. Da kan alarmen gå av, og gjør den det, aktiveres alle bremsene.

 

Hvis feilmeldingen fortsatt er der, må du nok få den slettet med diagnose eller noe odb-greier.

 

Det går stort sett helt fint å kjøre uten setebelte også, men de fleste syns det er lurt å dra det på.

Posted

Byttet du på begge sider? Hvis ikke er nok slitasjevarsleren på den andre siden, høyre side om jeg husker rett (Her har jeg tatt feil før)

Har du ikke nye slitasjevarslere kan man kople sammen ledningene fra den ødelagte varsleren. Det vil stoppe feilsignalet midlertidig mens du venter på ny varsler. Trenger ikke demontere bremser for å få satt i ny varsler i ettertid, bare av med hjulet.

 

Posted

Jepps, men skal huske på at det er litt obsobs med sbc neste gang jeg bytter.

 

Skal prøve og nulle feilkoden i dag, en kompis av meg som har et sånnt obd2 instrument.

 

Slitasjeføler ser helt fin ut, men kommer varselet tilbake etter reset bestiller jeg ny.

 

Skal komme tilbake med info når reset er utført:)

Posted

Hvis du ikke har byttet slitasjevarsler og den varslet før byttet  tror jeg du kan gå ut i fra at det er den som er problemet. SVJV er disse engangs. Varselet kommer når leder slites av slik at det blir brudd i sløyfa.

 

Posted

Såvidt meg bekjent så er det ingenting i Xentry om å løfte bilen på den ene siden for deretter å snurre på hjulene ved skifte av skiver og klosser.

 

Deaktiver SBC i meny spesifisert til bremse/skivebytte. Ved aktivisering av SBC blir det igjen spørsmål om bakgrunn som bekreftes. DAS kjører da etter hva jeg kan begripe en kalibreringsprosess.

 

Må bare nevne at keramiske bremser er en ny verden i forhold til minimalt med bremsestøv på felgene.

Posted

Etter å ha skiftet skiver, klosser og håndbrekksko, er det noen ting som er litt klarere for meg:

Nøkkel må være ute av bilen.

Dørene må være lukket, helst låst.

Begge bakhjul må være i luften.

Selvjustering av pedal nås fra ca. midt under bilen ved å demontere splittet del av varmeskjold.

Klosser kan tas ut uten å løsne glidepinner på caliperen.(En fordel siden disse sitter hardt i Loctite), man

løsner festebraketten til caliperen. Denne sitter med 19 mm sekskant.

Fjærsett til håndbrekksko er et must.

Torxpiper av varierende størrelse må være tilgjengelig.

Kalibrering av sbc MÅ gjøres etterpå, ellers får man problemer.(Dreie hjulene på v.side.)

Dette er ikke en jobb for en som ikke har skrudd bil før. :lol:

Det brukes 18 mm!!! fastnøkkel for å løsne kalipperne.
Posted

Etter å ha skiftet skiver, klosser og håndbrekksko, er det noen ting som er litt klarere for meg:

Nøkkel må være ute av bilen.

Dørene må være lukket, helst låst.

Begge bakhjul må være i luften.

Selvjustering av pedal nås fra ca. midt under bilen ved å demontere splittet del av varmeskjold.

Klosser kan tas ut uten å løsne glidepinner på caliperen.(En fordel siden disse sitter hardt i Loctite), man

løsner festebraketten til caliperen. Denne sitter med 19 mm sekskant.

Fjærsett til håndbrekksko er et must.

Torxpiper av varierende størrelse må være tilgjengelig.

Kalibrering av sbc MÅ gjøres etterpå, ellers får man problemer.(Dreie hjulene på v.side.)

Dette er ikke en jobb for en som ikke har skrudd bil før. :lol:

Det brukes 18 mm!!! fastnøkkel for å løsne kalipperne.

Og knapt nok det. Det gikk iofs greit med 18mm men jeg syntes den var litt vel rom. Det er vel ikke mulig at de har brukt noe tommer greier der?

Selv plukket jeg alt fra hverandre og synes det er veldig greit å ta dem jobben på biler jeg ikke har servet tidligere. Nå hadde jeg også varmgang her og der så jeg hadde ikke noe valg. Resultatet ble nå uansett bra etter masse rensing, pussing og smøring. Ikke minst så kjenner jeg nå tilstanden og oppfølging blir mye greiere.

 

  • 2 weeks later...
Posted

Skiftet også klosser bak på min W211 nå (Biltemaklosser) men der måtte jeg bare ha på de gamle klossene igjen pga. at nyklossene lå innpå når jeg kjørte med påfølgende varmgang. Må tydeligvis kalibrere SBC bremsene etter klossebytte.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...