Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja, vi har der for godt i Norge til å bry oss med politikk. Enkelt og greit.

For en gjennomsnittsperson så er levestandardforskjellen på å stemme høyre eller venstre antagelig mindre enn gevinsten på å refinansiere huslånet og skifte strømleverandør. Begge disse ting, klarer man på en dag eller to, så hvorfor i all verden skal vi bry oss med politikk?

Skal man engasjere mennesker, må det være mer i materien enn nyanser uten betydning.

Denne rikdommen som vi har i Norge, er veldig lett å forklare. Fra tidenes morgen har livet i Norge vært med veldig enkle betingelser. Det var to grunnleggende krav. Får du ikke veden i hus før vinteren, fryser du ihjel, og får du ikke maten i hus før vinteren, sulter du ihjel. Veldig enkle levekår. Her nytter det ikke å si mañana, eller ligga med ræva i været fem ganger om dagen.

Med små karrige jordlapper og norsk klima, blir folket formet. Det bygges karakter med slike levevilkår.

Det er lett å sitte med en caffelatte  og kultursidene i dagbladet på iPad'en i dag og glemme hvor vi kom fra. Det er lett å glemme hva våre forfedre har lagt ned i tid og energi i det samfunnet vi lever i.

Hardt arbeid i karrige kår fra dag en, og utnyttelse av det naturen har gitt oss, er grunnen til at vi er der vi er. For det første bør vi aldri glemme de som var før oss og la grunnsteiner til det vi har, og for det andre må vi slutte å skamme oss over å være nordmenn! Hvor blir det av kulturen vår? Er det noen som har prøvd å finne en porsjon kjøttkaker på et spisested i den hippe delen av byen? Eller flyplassen?

Det jeg prøver å si er hvorfor er det så viktig å rakke ned på det som er grunnen til at vi er det vi er?

Hvorfor skal det snart være feil å være stolt over å være norsk? Har vi egentlig så veldig mye å skamme oss over?

Terroristen Breivik er multikulturell, og det er alle vi andre også; http://www.dagbladet.no/2011/08/04/kultur/debatt/debattinnlegg/breivik/multikulturalisme/17551343/

Kultur er ikke noe statisk, men noe dynamisk som endres som en følge av impulser fra mange ulike kilder. Som en følge av at informasjon spres raskt fra den ene til den andre siden av jorda og som en følge av at de fleste i dag reiser oftere og lengre enn tidligere endres også vår kultur raskere enn tidligere.

Potene vi spiser som et viktig tilbehør til kjøttkaker har sin opprinnelse fra Sør-Amerika og kom til Norge først på 1700-tallet. En eller annen form for malt kjøtt i runde baller har de over hele verden. Er kjøttkakene så norske? Nei, de er ikke det. Det er heller ikke mye annet av det som vi anser som norskt.

Selvsagt skal vi være stolte over røttene våre, men røttene våre må ikke stå i veien for utvikling. Det vil bare føre til en kulturkonservatisme som vil føres oss i ei bakevje. Kanskje ikke ulik de kulturene som bygger på en sterk og konservativ islamsk tro. I vår relativt nære fortid var det også elementer i norsk kultur som vi i dag i dag forbinder med islam og muslimer.

Posted

Joda, selvfølgelig kan vi vri på kjøttkaka. Men den var jo bare ment som et lite eksempel som jeg tror de fleste skjønte.

Å trekke fram et debattinnlegg fra Dagbladet som om det skulle være noe fasittsvar, er vel knapt relevant? Dagbladet har vel ikke noen gang blitt regnet som en balansert kilde i samfunnsdebatten?

Posted

Det var ikke ment å være et fasitsvar, men mer ment som et eksempel for underbygge en oppfatning jeg selv har om hvordan kulturer dannes og er gjenstand for inkrementell endring. Vi kan ikke sette på endringen på pause. Derfor er også den her kritiserte Caffè Lattè-generasjonen anderledes enn det vi kan omtale som svart kaffi-generasjonen, slik den også var anderledes enn generasjonen før.

Når det kommer til kildekritikk møter du deg selv i døra, for en meningsmåling foretatt og gjengitt i Aftenposten knappe to uker etter den hendelsen som har gjort størst inntrykk på befolkningen siden 2.verdenskrig vil ikke være en spesielt god indikator på utfallet av høstens valgkamp. Det kommer også frem av artikkelen hvor det blir uttalt at "[...]jeg tror målingen reflekterer en sympatibølge for Arbeiderpartiet, uten at det betyr noe varig skifte i folks politiske oppfatning" og at det også vises til at blant annet FrP-velgerne sitter på gjerdet. Uten at du nevner eller problematiserer det når du legger ut et innlegg for å bygge opp under tidligere innlegg som blant annet går på APs økte oppslutning etter denne hendelsen.

Posted

Jeg er fullt klar over det. Og hvor mye man legger i resultatet, får være opp til den enkelte. Jeg brukte kun den linken for å vise at mine tidligere spådommer er i rett retning. Men vi har sett lite enda. Bare vent til valgkampen begynner, så skal du får se at Utøytragedien blir brukt for alt den er verdt. Samtidig som opposisjonen er knebla. Sann mine ord.

Men detta er ikke noe vi trenger å krangle om. Om jeg har rett, eller jeg driter på draget, vil jo vise seg i løpet av kort tid.

Posted

Er ikke overraska over sympatibølgen og er redd valget er over før mange innser at de har vært med og fått til et brakvalg for Ap.... et parti de gjerne irriterte seg over i lange tider før hendelsene 22/7. Men så i all massesuggesjon av sympati blir alt glemt for alt for mange enkle sjeler. Jammen godt det ikke er stortingsvalg... grøss og gru.

Var helt for jævlig det som skjedde men alle snakker jo om å ta vare på demokratiet og det som nå skjer er jo omtrent knebling av all annen ytring som ikke kommer fra Ap for da er man usympatisk og blir uglesett. Håper ting normaliserer seg raskest mulig.

Angående mine elskede kjøttkaker så er det INGEN som kan måle seg med de norske - selv ikke i Sverige. Greit at opphavet for generasjoner siden kommer fra samme sted kanskje, men det gjør menneskene også.... Regner med de fleste vet forskjellen på bl.a. aboriginere og samer. Blir feil å argumentere slik.  :)