Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ja det var vel egentlig ventet etter min mening, tragisk at sånt skjer  :cussing: :angry4:

Poltisk sett har jo Norge erta på seg folk fra uggabugga-land med litt for mye dynamitt i kjøkkenskuffa si.

Jeg håper at dette ikke er starten på ny æra i Norsk historie.

...det er lov å håpe!

Posted

er ikke sikkert at det er folk fra "uggabuggaland" som står bak dette.

Det kan heller være noen helt ytterst til høyre som har fått nok av Arbeiderpartiets enorme import av folk fra den tredje verden.

Likevel, like forbanna synd at sånne ting skjer....

Posted

Synes vi skal overlate spekulering om hvem/hva og hvorfor til andre fora enn her.

Posted

overasker ikkje. men, trist. trur nok dette er ein oppvåkner.på kva pris

me snart må bet. for å vera så aktiv. og samtidig så open i dette landet.

og ikkje minst- dette kan faktist ein kvit gjonnom syra norman og gjer.

det er ikkje vår oppgave å prøve å tenke ut kva og kvem. det er andres oppgave.

Posted

Jeg har ikke så mye meninger i saken, men at gjerningsmannen er splitte pine gal, er hevet over enhver tvil.

Dersom man skal stille spørsmål med det som er skjedd, bør det være hva skjedde, hvorfor skjedde det og hva kan man gjøre for å hindre lignende å skje igjen. Det vil være den eneste konstruktive debatt.

En ting jeg lurer på, er hvorvidt kneblingen av visse debattemner i det norske samfunn bidrar til at det skapes "mørkemenn" som sitter i sin egen verden og utvikler teorier som ikke henger på greip?

En litt mer åpen samfunnsdebatt på visse emner hadde kanskje brakt de sykeste opp i dagen?

Posted

....En ting jeg lurer på, er hvorvidt kneblingen av visse debattemner i det norske samfunn bidrar til at det skapes "mørkemenn" som sitter i sin egen verden og utvikler teorier som ikke henger på greip?

En litt mer åpen samfunnsdebatt på visse emner hadde kanskje brakt de sykeste opp i dagen?

Dette har jeg også spurt meg selv om de siste dagene Tommer'n...

Det er nok ikke bra at vi har kommer dit hen at noen ikke føler de kan snakke politisk "åpent" om sine meninger, uten å risikere stempling og ned-dømmelese så fort det oppfattes som noe annet enn det som ligger under den usynlige normen vi har i Norge av hva som er "politisk korrekt".

Det kan se ut som om det nesten går sport i å finne "noen", og noe de har sagt for å kunne henge de fint opp på knaggen over rasister, ect. selv om i utgangspunktet det kanskje var et helt reelt og greit innlegg personen sto inne for.

Media vrir og vender ofte på uttalelser for å melke sine egne mer-salg og overskrifter virker det som.

Jeg tror personlig vi ville tjent samfunnsmessige på å ha en større takhøyde av hva som er aksept innen politiske ytringer og ønsker. Mange hadde nok fått lettet sine politiske ytringer og forhåpentligvis fått utløp for disse uten at de kan "gro" og eskalere vilt i visse miljøer, og ende opp i verste fall som terror.

Forøvrig en sterkt tragisk hendelse med fatalt utfall. Jeg bruker si at "der fantasien stopper, tar virkeligheten over". Og det kan kanskje stemme bra med disse hendelsene friskt i minnet.

Posted

"mer demokrati og mer åpenhet" står på agendaen nå så da får vi håpe det blir slik  :D

Å? Var det derfor at radioen i dag har kringkastet Henki Holm Hansens syn på soningsfremtiden?

Og så har vi jo VG som er blitt et talsrør for B-gjengen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080933

Det viser bare at salg teller mer enn moral. Jeg syns ingen av de to over har fortjent noe plass i nyhetsbildet. Hva de mener om saken, er meg knekkende likegyldig. Syns ærlig talt at det er lavmål.

Posted

Petter Nome har vært ute i hardt vær før med sine kontroversielle meninger om ting og tang, men fyren må jo være komplett idiot

http://www.seher.no/874479/petter-nome-skylder-paa-siv

Ingen bombe at venstresiden fraskyver seg alt ansvar, og skylder på høyresiden.

Dessverre er det jo sosialistene som styrer media her til lands, så mere åpenhet går nok kun den ene veien. Det er fortsatt ikke ulovlig å være innvandringsfiendlig, selv om Jens prøver å få folk til å tro det.

Jeg har sansen for at AP endelig fikk seg en på snuta, selv om måten det skjedde på selvfølgelig var tragisk. Jeg skjønner godt at det gror fram AP-hatere her til lands når de driver et diktatur-lignende regime til tider, og oppfører seg som en gjeng mobbende bedrevitere som eksluderer folk med andre meninger enn dem selv.

Posted
Jeg har sansen for at AP endelig fikk seg en på snuta, selv om måten det skjedde på selvfølgelig var tragisk. Jeg skjønner godt at det gror fram AP-hatere her til lands når de driver et diktatur-lignende regime til tider, og oppfører seg som en gjeng mobbende bedrevitere som eksluderer folk med andre meninger enn dem selv.

La oss ta for oss det som vi kjenner som realitet i saken:

- En stort antall barn ble nådeløs slakta

- Noen voksne mistet mistet også tragisk nok livet. Ingen av disse var "big-guns".

- Masse bygningsteknisk skade

- Stoltenberg fikk kjøre sitt mediashow i alle kanaler i flere dager.

- Han fikk sette i gang at "nå skal vi være snille i valgkampen"

- De klarte jaggu å lage et jippo i en moske også. (der muslimene viser sin integreringsvilje med å la kronprinsen få sitte på gulvet)

- Stordalen fikk stjerne i boka for at han gir 5 mill til gjennoppbygging(?) av Utøya.

- Det kom fram at det trengs 15 mill totalt for å gjennoppbygge(?) Utøya.

- Stoltenberg fikk 94% av folkets stemme for at han er "den nye Landsfaderen"

I tillegg til det, våger jeg å forutsi at Ap kommer til å gjøre et brakvalg til høsten. Det blir et resultat som kommer til å runge i historiebøkene.

Så å si at Ap fikk seg en på snuta, blir vel omtrent som å si at Sverige led under krigen? Eller?

Posted

Det er virkelig ikke slik at "sosialistene" styrer media her i landet. Vi har en fri og uavhengig presse. Dette skal blant annet sikres gjennom "Vær Varsom-plakaten". Det er naturlig at de partier som sitter i regjering får mest spalteplass. De har søkelyset konstant på seg. Både på positiv og negativt. Opposisjonen har naturlig nok ikke søkelyset på seg i like stor grad. Ofte kommer ikke deres politikk til syne på grunn av at de bruker mye ressurser på å "sverte" de som sitter i posisjon. Virkeligheten er dessverre også slik at det politiske budskapet til opposisjonen har blitt overskygget ved at medias søkelys har blitt satt mot handlinger utført av opposisjonens medlemmer. Det kan ikke de som sitter i posisjon lastes for.

Er det grunnlag for å tro at AP sitter og gnir seg i hendene over god valgoppslutning som et resultat av denne dypt tragiske og totalt meningsløse hendelsen? Jeg tror det er liten grunn til å hevde at Stoltenberg har kjørt et "medieshow" for å vinne velgere. Det er vel snarere slik at Stoltenberg har stått frem som en sterk parlamentarisk valgt leder av nasjonen Norge. Til tross for at han kjente flere av AUF-ungdommene som ble drept på Utøya og deres pårørende har han tatt kontroll, fortløpende gitt befolkningen informasjon om utviklingen i situasjonen og i tillegg vist at også han er et menneske av kjøtt og blod. Om det skulle vise seg at AP, SV og SP skulle gjøre et særdeles godt valg skyldes det nok mer godt utført arbeid enn at de får trøstestemmer. Det motsatte ville selvsagt vært tilfelle om denne hendelsen hadde blitt håndtert på en sterk kritikkverdig måte.

Er en snill valgkampanje negativt? Den går begge veier. Partiene vil nå i stedet for å bruke ressurser på å sverte hverandre, bruke ressursene på å få frem sitt politiske budskap. Det vil føre til en mer real valgkampanje hvor velgerne i større grad kan få informasjon om det enkelte partis politiske budskap. Da er det opp til hvert enkelt parti å fremstille sitt politiske budskap på en best mulig måte for å vinne stemmer i valget. Utfallet av valget vil slik i mindre grad være resultat av den retoriske drittslengingen i ulike debattprogram på TV. Velgerne kan slik gå til valg ut fra det enkelte partis politiske budskap og ikke ut fra hvem de følte vant drittslengingskampen.

Når det kommer til gjenoppbyggingen av Utøya så kan det virke mye med 15 millioner, for øya er jo der fortsatt, men store deler av bygningsmassen skal være totalt gjennomhullet av kulehull.

Og til slutt, jeg skulle virkelig ønske at Anders Behring Breivik var en langt bedre aksjespekulant slik at han ikke måtte ty til plan B. Hadde han gått for plan A ville han fått uttrykt sitt politiske budskap gjennom de ordinære kanalene for politisk ytring. I stedet påtvinger han oss sitt politiske budskap gjennom å drepe  et stort antall uskyldig ungdom. En feig handling av en person som, kanskje ikke uten grunn, ikke har politisk påvirkningskraft gjennom de ordinære kanalene for politisk ytring.

Posted

For all del, jeg sitter ikke å sier noen gnir seg i henda eller at det er noe annet enn en tragedie det som skjedde. Det var en helt utrolig forferdelig tragedie.

Det er også hevet over enhver tvil at folk kjenner folk osv. Det er klart det er mange skjebner og sorg.

Men jeg sier for AP som ei skute, generelt, fikk den en kraftig økning i framdriften.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2011/artikkel.php?artid=10081019

Er en snill valgkampanje negativt? Den går begge veier. Partiene vil nå i stedet for å bruke ressurser på å sverte hverandre, bruke ressursene på å få frem sitt politiske budskap. Det vil føre til en mer real valgkampanje hvor velgerne i større grad kan få informasjon om det enkelte partis politiske budskap. Da er det opp til hvert enkelt parti å fremstille sitt politiske budskap på en best mulig måte for å vinne stemmer i valget. Utfallet av valget vil slik i mindre grad være resultat av den retoriske drittslengingen i ulike debattprogram på TV.

Ja, kanskje du har rett? Kanskje vi klarer å bli det første landet i verden som tror vi klarer det og  :D

Posted

ja, vi får håpe at midt oppi alt det grusomme kommer noe positivt utav dette

over tid har jo valgkampene utartet seg til VM i oversalg med tilsvarende synkende gjennomføringsevne

vi trenger politikere som kan fremme og gjennomføre strategiske grep som bygger landet (i grell kontrast til utviklingen innen samferdsel, helse sektor osv)

det er derfor positivt å lese at nødnettet som er under utbygging ga uttelling ifm terrorhandlingene

http://www.aftenbladet.no/terror/Nytt-ndnett-kan-ha-reddet-liv-2842926.html

Posted

Etter krigen og i femti/sekstiåra, var norsk politikk noe vi brydde oss med. Det var viktige ting som betydde noe. Det var viktige saker som skapte samhold og som gjorde en forskjell for enkeltmennesket.

I dag er politikken et eneste stort gjesp. Når vi snakker om standpunkt i dag, vil det si å velge om vi skal ha lyserødt styre med lyseblå kanter, eller lyseblått styre med lyserøde kanter.

For den jevne mann i gata, betyr forskjellen så enormt lite. Vi lever våre liv politisk korrekt og twittrer om trivialiteter. Vi lever i et samfunn hvor Idol og Big Brother på tv forårsaker større engasjement enn et kommunevalg!

I dette politiske miljøet, vi har i dag, er det blitt sånn at en Blitzers mening snart blir tillagt større tyngde enn en mening på høyresia. Denne rabullistiske gjengen av anarkister er jo snart regjeringens rådgivere!

Vi har en statsminister som i hver krise "tilfeldigvis" har vært bortreist i et par dager. Han har kommet hjem når det værste stormen har lagt seg, rullet et par huer, tatt et par rokader og fortsatt. At han nå stod frem som en statsleder, skulle bare mangle. Det er jo tross alt jobben hans. Hvis noen tror at hans opptredner, i denne saken, har vært uten manus, så er dere jaggu naive.

Det er to store saker som virkelig burde engasjere i dag. Den ene er forvaltning av naturressursene og den rikdom det medfører, og det andre er hvor mange moskeer vi skal ha og hvor vidt vi skal legge oss flate for utviklingen.

Naturressursene genererer stort sett bare utredninger, og rikdommen forvaltes av noen økonomibroilere fra caffelattegenerasjonen på verdens børser. Så det er ikke noe tema for diskusjon.

Når det kommer til vår kulturs framtid, så er det et emne som er kneblet av det politisk korrekte standpunkt. Og som det ikke var nok, så har denne idioten Breivik ihverfall lagt lokket på diskusjonen i den overskuelige framtid.

Jeg syns det er tragisk i et demokrati at man må hete Aslam Asham eller Adil Kahn for å kunne uttale seg kritisk om en viktig sak.

Ja, jeg vet at jeg ikke er politisk korrekt, men jeg er så gammal at jeg velger å gå med rak rygg framfor å krype rundt med politisk korrekt bøyd nakke.

Posted

Etter krigen og i femti/sekstiåra, var norsk politikk noe vi brydde oss med. Det var viktige ting som betydde noe. Det var viktige saker som skapte samhold og som gjorde en forskjell for enkeltmennesket.

I dag er politikken et eneste stort gjesp. Når vi snakker om standpunkt i dag, vil det si å velge om vi skal ha lyserødt styre med lyseblå kanter, eller lyseblått styre med lyserøde kanter.

For den jevne mann i gata, betyr forskjellen så enormt lite. Vi lever våre liv politisk korrekt og twittrer om trivialiteter. Vi lever i et samfunn hvor Idol og Big Brother på tv forårsaker større engasjement enn et kommunevalg!

I dette politiske miljøet, vi har i dag, er det blitt sånn at en Blitzers mening snart blir tillagt større tyngde enn en mening på høyresia. Denne rabullistiske gjengen av anarkister er jo snart regjeringens rådgivere!

Vi har en statsminister som i hver krise "tilfeldigvis" har vært bortreist i et par dager. Han har kommet hjem når det værste stormen har lagt seg, rullet et par huer, tatt et par rokader og fortsatt. At han nå stod frem som en statsleder, skulle bare mangle. Det er jo tross alt jobben hans. Hvis noen tror at hans opptredner, i denne saken, har vært uten manus, så er dere jaggu naive.

Det er to store saker som virkelig burde engasjere i dag. Den ene er forvaltning av naturressursene og den rikdom det medfører, og det andre er hvor mange moskeer vi skal ha og hvor vidt vi skal legge oss flate for utviklingen.

Naturressursene genererer stort sett bare utredninger, og rikdommen forvaltes av noen økonomibroilere fra caffelattegenerasjonen på verdens børser. Så det er ikke noe tema for diskusjon.

Når det kommer til vår kulturs framtid, så er det et emne som er kneblet av det politisk korrekte standpunkt. Og som det ikke var nok, så har denne idioten Breivik ihverfall lagt lokket på diskusjonen i den overskuelige framtid.

Jeg syns det er tragisk i et demokrati at man må hete Aslam Asham eller Adil Kahn for å kunne uttale seg kritisk om en viktig sak.

Ja, jeg vet at jeg ikke er politisk korrekt, men jeg er så gammal at jeg velger å gå med rak rygg framfor å krype rundt med politisk korrekt bøyd nakke.

:prayer: Helt enig.... :supz:

Posted

Enig i mye av dette. Folk i dag har generelt lite meninger. De er mest opptatt av seg og sitt. Det er kanskje et tegn på at de har det for godt?

Posted

Ja, vi har der for godt i Norge til å bry oss med politikk. Enkelt og greit.

For en gjennomsnittsperson så er levestandardforskjellen på å stemme høyre eller venstre antagelig mindre enn gevinsten på å refinansiere huslånet og skifte strømleverandør. Begge disse ting, klarer man på en dag eller to, så hvorfor i all verden skal vi bry oss med politikk?

Skal man engasjere mennesker, må det være mer i materien enn nyanser uten betydning.

Denne rikdommen som vi har i Norge, er veldig lett å forklare. Fra tidenes morgen har livet i Norge vært med veldig enkle betingelser. Det var to grunnleggende krav. Får du ikke veden i hus før vinteren, fryser du ihjel, og får du ikke maten i hus før vinteren, sulter du ihjel. Veldig enkle levekår. Her nytter det ikke å si mañana, eller ligga med ræva i været fem ganger om dagen.

Med små karrige jordlapper og norsk klima, blir folket formet. Det bygges karakter med slike levevilkår.

Det er lett å sitte med en caffelatte  og kultursidene i dagbladet på iPad'en i dag og glemme hvor vi kom fra. Det er lett å glemme hva våre forfedre har lagt ned i tid og energi i det samfunnet vi lever i.

Hardt arbeid i karrige kår fra dag en, og utnyttelse av det naturen har gitt oss, er grunnen til at vi er der vi er. For det første bør vi aldri glemme de som var før oss og la grunnsteiner til det vi har, og for det andre må vi slutte å skamme oss over å være nordmenn! Hvor blir det av kulturen vår? Er det noen som har prøvd å finne en porsjon kjøttkaker på et spisested i den hippe delen av byen? Eller flyplassen?

Det jeg prøver å si er hvorfor er det så viktig å rakke ned på det som er grunnen til at vi er det vi er?

Hvorfor skal det snart være feil å være stolt over å være norsk? Har vi egentlig så veldig mye å skamme oss over?