Jump to content

Geländewagen vs. Defender

Hvilken offroader?  

2 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Guest Avantgarde
Posted

Defender:

Vadedybde:500mm

Max. motbakke: 45grader

Max. sidehalling: 30 grader

Hva er de tekniske dataene for geländewagen på de samme feltene? jeg har sikkert spurt om noe av det før men husker det ikke.

Posted
Defender:

Vadedybde:500mm

Max. motbakke: 45grader

Max. sidehalling: 30 grader

Hva er de tekniske dataene for geländewagen på de samme feltene? jeg har sikkert spurt om noe av det før men husker det ikke.

Tallene for G er opgitt noe anderledes, feks er ikke maks motbakke valgt som parameter, men maks klattreevne, forskjellen er at bilen kjører opp klattreevne, og er på kanten til å velte i maks motbakke.

Klattreevne på G-klasse (463) er 80%

sideveis stabil ved 54%

wadedybde har jeg ikke her, men mener det var 80cm

Dog den bilen som konkurrerer med Defender heter Geländewagen, (461)

Guest Avantgarde
Posted

når du skriver % simen. hva mener du i grader da?? det er helt umulig for meg iallefall og vite hvor mye 80% og 54% er. vet du hvor mye det er i grader?

Posted

Med sperrer framme og bak klarer G å kjøre opp bakker på 45 grader uten problemer. Jeg har gjort dette selv målt med en sånn væskefyllt dings som sier hvor bratt det er (den vippet mellom 45 og 55 grader og jeg holdt på å tisse på meg flere ganger). Merk at dette ikke var maks motbakke, det gikk greit å kjøre opp og kjøre ned. Det du må være obs på er at tallet bare gir en indikasjon. Bakken jeg kjørte i var unnarennet på en hoppbakke, og den var helt jevn og fin, med godt feste og ingen løse steiner osv. Det er ikke noe problem å velte en G-wagen eller en Defender ettertrykkelig i bakker på 20 grader hvis du legger hjulet på en stein og svinger litt dumt. Likeså hvis du kjører ned en bakke med dårlig underlag og bremser med bremsen i stedenfor å bremse på giret. Velte rulle rulle rulle bang!

Det som er utslagsgivende for hvor bratt du kan klatre er underlaget og dekka og friksjonen mellom dem (i tilleg til 4x4 lav og sperrer). Dessuten tror jeg de fleste fornuftige sjåfører ville rope på mamma leeeenge før du er i nærheten av å velte noen vei.

Problemet med sideveis helning er at når de tester bilen på fabrikken, så står bilen stille på et skråplan, og de tilter bilen til den velter og sier "jaha, 30%". I skauen er det mye stein og dritt og bilen, utrolig nok, er i bevegelse. Jeg ville aldri finne på å kjøre i sideveis helninger som overstiger 15-20%. Treffer du en stein, så ligger du på siden og banner veldig fort.

Bilde av G i 100% (45 grader) stigning her: http://www.4x4abc.com/G/1.html

Les diskusjonen her for å lære mer om sideveis helning. Illustrerende bilde forresten, US marines tester sideveis helning på G'ene sine: http://www.benzworld.org/forums/messages.asp?messno=17392&id=22

Masse andre gode bilder der også.

Guest ///AMG power
Posted

G er virkelig den beste off-roader men hvilken av de to offroaderbe er best G- eller ML jeg synes G er den beste i kunkrasjon med Hummer

Guest Avantgarde
Posted

de hadde med hummer i autofil for en stund tilbake siden. der kom de seg ikke over en gjørmedam enganng så jeg tror nok at Geländewagen er mye bedre enn den ja!!

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted

G-Klasse er best

Endag for lenge siden parkerte bilen min så kommer det en G-klasse som parkerer ved siden av meg, jeg tenker for en stygg bil skulle aldri vist meg i den, og en kompis fortalte meg mye om G klasse og viste meg den ordentlig og fortalte hva den er stand til å gjøre.

Så idag er jeg G Klasse fan, en stor tilhenger av den, og tenker meg en G klasse når jeg blir gammel, Stil å kjøre den, da er det sikkert andre barn som kommer til å se meg med den og si for en stygg bil.

Merce er Best

8)

Guest ///AMG power
Posted

Jeg liker Geländewagen . kompisen min er ikke sånn type han tenker bare på BMW E36 og CLK W208. Og vi satt i bilen vi var 4 kompiser i en bil to av oss er MB gutta de to andre er bare tull civic,og sånt dritt. så plustelig kjørre G320 forbi oss begynner jeg og han andre kompisen og snakke om Geländewagen. så sier han kompisen min som jeg nevnet han tullingen med kun BMW osv. at FORD Excursion (eller hva den heter) er mye bedre enn Geländewagen . vi blir gal begynner å forklare han at det en Geländewagen kan det er ikke mulig for en Excursion.

MEN ER IKKE DERE ENIG MED OSS AT Geländewagen ER MYE BEDRE ENN EXCURSION

Guest AMG_BRABUS_CARLSSON
Posted

Jeg er i hvertfall enig, har sitti i excursion faren til en kompis har den.

Deilig bil men Merce er BEST

Guest ///AMG power
Posted

JAJAJAJA det er sant at Excursion er en deilig bil.har selv sitti den du var med du AMG_BRABUS.

Guest Avantgarde
Posted

excursion er en råsterk bil!!! var fan av den før, er litt fan enda da. mener å huske at den drog mellom 3500 og 4000 kg. er ikke helt sikker. men allikevel, det er mye!!!

Guest kodvaag
Posted

Kjørte Krsand-Stavanger-Krsand i fjor vinter med en 6 mnd gammel Tahoe (nye typen med 5 dører). Da hadde jeg med meg en stor skaphenger med boogie.

Det er miljøvennlig med hard kjørestil og amerikansk bil.

Brukte bare 2,5 på mila på hjemveien.. hehe... min egen skyld at det ble såå mye da.

Posted

Nå er nok jeg litt inhabil, men jeg synes at en sammenligning mellom G-wagen og Tahoe og Excusrsion er litt på siden av det som er nyttig. Tahoe og Excursion er små lastebiler med skinnsofa og egner seg ikke noe særlig andre steder enn på godt asfaltert vei. Bladfjærer og en sinnsyk egenvekt gjør sitt til å motvirke komfort og fremkommelighet. Den nye Hummer

en er forresten en Tahoe med et nytt, og styggere karosseri på. Det forklarer den ekstremt dårlige fremkommeligheten i forhold til all "offroad" stylingen som tross alt er på den bilen. Var med på en prøvetur med den nye Hummeren på en messe, og det var så vidt jeg kunne høre diesel-åtteren' s ujevne gange over knirkingen i all plasten i interiøret. Personlig ville jeg ikke kjøpt en amerikansk bil produsert etter 1965.