Jump to content

Recommended Posts

Posted

"På siden" eller "Teknisk"...

Vi satt under kaffepausen på jobb og diskuterte Diselmotorer med forskjellige design. Jeg kom etter hvert inn på at diverse lastebilprodusenter har ett sterkt ønske om å kunne bygge lastebilene mest mulig lave(total høyde fra bakken og opp til taket), og da er jo motoren et stort gnagsår. Tar mye plass og bråker som en skadeskutt esel.

-Siden det er en del diesel-professorer her, finnes det en brukbar forklaring på hvorfor boxermotor(vannrette sylindere) ikke er utbredt med diesel?

Subaru har nå levert den første serieproduserte bil med dieseldrevet boxermotor(iflg en tidligere kritisert journalist..), jeg finner ikke for mye informasjon om denne teknologien til å forstå hvorfor den ikke har blitt levert med diesel før(boxer motoren altså).

Er det noen som har en brukbar forklaring :dontknow:  ?

Posted

Boxerdieselen til Subaru er ikke helt ny lenger.

Boxer er i grunn en hyggelig konstruksjon, men lite servicevennlig, og den tar mye plass i bredden.

Posted

Boxerdieselen til Subaru er ikke helt ny lenger.

Det er nå helt sant, her i en 40 år gammel østblokk-lastebil

KI61155-Man03.jpg

KI61155-Man04.jpg

Men dette er for meg bare bevis på at det har eksistert før, jeg er fortsatt på utkikk etter litt teknisk info om slike motorer evt hvorfor boxeren ikke egner seg med diesel....

dvs. det er ikke bevist(utifra bildene) at det faktisk er en boxer, og ikke en liggende rekke motor, slik som noen busser har(Mercedes Citaro?).

Kjempe hyggelig dersom noen sitter på noe info om dette temaet  :D

Posted

her i en 40 år gammel østblokk-lastebil

KI61155-Man03.jpg

Er ikke MAN ett "vest-tysk" merke?

Posted

Trodde egentlig MSN var hollandsk, men jeg vet ærlig talt ikke.

forøvrig då er det en liggende/vannrett rekke sekser som er avbildet, for man er ikke levert med 12 sylindret motor på en så liten bil.

Altså ikke en boxermotor som er avbildet.

MSN? MAN mener jeg... :)

Guest Gjesten
Posted

Det er skrevet noen hundre sider om for/bakdeler med boxer motor.

Det som er verdt å legge merke til er at alle de store fabrikantene har forsket og laget motorer uten å satt dem i produksjon.

Det skrives mye om produksjons kostnader.

Bare søk så finner dere mye å lese på.

Fant en artig variant av boxer :-)

engineeringtv.com/video/Opposed-Piston-Opposed-Cylinder

Posted

Boxer er koselig. Hender jeg har litt kvalitetstid i en Subaru 1.6 med eksoslekkasje - alle snur seg og tror det er Petter Solberg som kommer rundt hjørnet.

Også har jeg en luftkjølt boxer i nr2-bilen. Herlig motor med fantastisk lyd og gange - går faktisk billig på langkjøring også  :lol: