Ivan Gunnar Villanger Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Har en mercedes W 124 230E 90 model som den siste tiden har begjynt å gå ganske ujevnt på tomgang uansett om motoren er kald eller varm.Den ligger som normalt ved oppstart men plutseligen raser turtallet opp til mellom 1500-2000 omdreininger i cirka 1 minutt så går den normalt for så å raser seg opp igjen like lenge.Har skiftet plugger,pluggledninger, fordelerlokk og rotor men til ingen nytte så har noen vært borti det samme eller har noen gode tips om hva det kan være så skrik ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Se om det er mye dritt i tomgangsregulatoren. Rens den Den sitter mellom syl 3 og 4 på insugingsmanifolden. Eller se etter om motoren drar falskluft. Feks morkne slanger..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjesten Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Gjør som Bjørn sier. Samme problem får man også når luftmengdemåleren er slitt. Banen til å lese av spenningen slites så spenningen blir feil på tomgang så regulatoren mm går løpsk. Er det dårlig kontakt på tomgangskontakten får du også det. Den kan godses for test.kontakt står ved syl 2 innsug.gods stikken med to ledninger på. Koble fra lamda,hjelper ikke det koble fra tomgangsregulator stikke og klem slangen med en tang ned til tomgangsturtall. Går den ikke bra da har du trolig mengdemåler feil. Du kan også koble fra motorstyring å klemme tomgangsregulator slange til tomgang. Da har du eliminert det meste av elektronikk for test for å skjenke at den kan gå pent mekanisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Gunnar Villanger Posted July 24, 2011 Author Share Posted July 24, 2011 Har skjekket OVP rele,pluggledninger og slanger det er OK har og tatt av tomgangsregulatoren men hvordan gjøres denne rein ???????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjesten Posted July 24, 2011 Share Posted July 24, 2011 Bare vask den med noe sterkt som bensin,startspray el i hullene hvor slangene går inn. Stikk noe inn på spjeldet og vri det for å se om du har fått vekk all sot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Gunnar Villanger Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Hvilken posisjon skal spjeldet inni tomgangsregulatoren stå i når regulatoren er skrudd av motoren ??????? Her står det nesten lukket er det riktig posisjon ???????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjesten Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Litt åpen ja. Tilsvarer ca 1500 omd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Gunnar Villanger Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Men om jeg setter strøm på den (kobler det via battereiet ) så skal spjeldet lukke seg helt er det riktig ??????????? Må bare skjekke at den er OK før jeg monterer den på igjen etter å rengjort den....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjesten Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Ja,du kan gi strøm veldig fort begge veier for å se om den slår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Gunnar Villanger Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Ingen forskjell etter at tomgangsregulatoren er rengjort og skjekka at den virker men oppdaget at bensintrykksregulatoren muligens lekker kan det ha noen innvirkning på ujevn tomgang ? Og skal det ikke være strøm på ledningen til lufttempsensoren som går til luftfilteret ?????? her var det ikke strøm så kan det og ha innvirkning på ujevn tomgang ????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoarB Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 får du ikke et slikt membransett til den ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan Gunnar Villanger Posted August 17, 2011 Author Share Posted August 17, 2011 Koblet fra tomgangsregulatoren i dag og da går bilen fint uten å jage på tomgang så trenger noen gode tips her om hva som er galt ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Odd Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Hei ! Har akkurat det samme problemet på min 124 230 91 Har byttet det meste. OVP - tennkabler - fordeler ol. Når jeg tar av ledningene til tomgangsregulator så går min fint også. Regulatoren er i orden i seg selv men får litt spenning tydeligvis i ny og ne,- noe som resulterer i at K - troniken stenger da undertrykket forsvinner. Og da vil motoren helst dø. Spørsmåøet mitt er : Hvilken sensor styrer denne tomgangsregulatoren ? Hadde vært flott om noen gadd å svare da jeg føler at det nærmer seg en løsning. Har kjørt rundt nå i mange dager uten tomgangsregulator innkoplet. Og motoren fungerer fint. Den stopper ikke i lyskryssene lenger, selv om tomgangen er lavere enn vanlig.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercedeskongen-(Geir) Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 det kan også være lamdasonden.. mvh Geir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted September 7, 2011 Share Posted September 7, 2011 Venn av meg hadde også dette problemet. Jeg tok og satt på gammel typen (tomgangs regulator), den som man kan skru manuelt på tomgangen. Og den fungerer enda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Odd Posted September 8, 2011 Share Posted September 8, 2011 Hei og takker for svar Var inne og leitet etter lignende tilfeller ang. samme problem i dette forumet i går til seine nåttå. Søkte fra forsiden på "tomgang" -Og det ga uttelling. På side 3 var det bingo ! En kar ved navn Odd Leikanger ble hjulpet i veg. Fantastisk oppfølging og flotte forklaringer av Alexander og Frode. !! Jeg begynner vel snart å tro at jeg kan få orden på bilen sjøl. Har nå vært i de fleste forum for å finne ut hvordan ting fungerer ,- men de fleste trådene ender opp med :- skift fordeler og kabler, lamda ,OVP, osv. Så blir det stille..... Har undret litt på hvorfor men skjønner vel litt mere nå. Det blir en masse skriving for å få folk i mål på sånne greier som dette. Så takk til dere som gjorde det den gang. !! - : Dette har i alle fall hjulpet meg til å få ting i ett noenlunde perspektiv. Til slutt vil jeg bare spørre,- Var det kun Lamdasonden som var defekt hos Leikanger,- eller var det noe mere ?? Hilsen Odd Oddsen / Sandnes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest odd Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Hei igjen !! Er ivrig om dagen. Byttet OVP her forleden- ( Ivan hadde ett til overs ) Bilen funker tilsynelatende greit nå. Puttet på ett duty cycle meter og leste av koden. Dette viste 78% noe som tilsier Transmission input. Hva er det ? La meg under bilen for å finne løse ledninger / koplinger ,- men fant ingen. Noen som kan ha peiling ?? Gjesten kanskje?? Før start viste meteret 70% og det er vel bra ? 124 91 230 TE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjesten Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Når det gjelder duty cycle på din må jeg melde pass. Det er nok mye flinkere folk en meg på dette forumet angående det. Så vidt jeg husker så var 70 ved tenning på indikasjon på at styreenhet hadde denne funktion og 50 at den ikke hadde. Når motor starter skal den gå fra 70 til 50 helt til lamda regulering tas hensyn til. Deretter er under 50 fet blanding og over mager blanding,men som sagt ikke mitt felt så jeg tar sikkert feil. Jeg har alltid koblet meg på mellom motorstyring og kontakten med tester som viser skop verdier på alle inn og ut signal. Da ser jeg med en gang hvor problemet ligger. Det er de verdiene som skal måles,men å måle i diagnose kontakten gir en peiling på tilstanden,men brukes ikke på verksted. Når jeg får opp alle verdiene på alle komponenter pluss avgass måling så blir det litt enklere. Den vanskligste feilen for en hjemme mekker på de er å finne ut periodiske feil på luftmengdemåler og tomgangskontakten. Derfor bør man alltid begynne med å koble fra styreboks for å se om man kan få den til å gå pent uten. Strup slangen til tomgangsregulatoren for å se om den går jevnt på lave turtall. Gjør den kan man koble på for å feilsøke det elektriske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest odd Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Du sier noe der men ett sånt måleutstyr koster vel halve årslønna mi... Har ikke strupt slangen ,-må innrømme det da jeg regnet met at regulatoren står i den pos. den skal på tomgang. / Jager ikke lenger.Ca 750 rpm og stabil. Trodde egentlig at motoren måtte ha den lille ekstraluften. Men det jeg kan ha gjort feil er grunnstillinga. Den har jeg tatt på luktesansen / hørselen. Har skrudd i alle år på motorsykkel og båt så ( co måleren ) min funker noenlunde brukbart. Men det som kanskje er litt feil er at jeg kanskje har stillt denne for mager ? Har målt lamda som beskrevet tidligere og denne gir ca. en liten volt v. varm motor. Tar jeg av lamda nå så skjer det så godt som ingenting.... ? Trodde egentlig at det var fordi at grunnstilling var bra.?? Før jeg skrudde på co så reagerte motoren ganske merkbart når jeg tok denne vekk. Så det er kanskje det som skal til om du mener jeg har stilt magert. ( Skru co litt fetere ) Kan jo se om jeg får duty mot 50 på dette viset ? Ellers så er jeg fortsatt litt usikker på forkjellige navn her. Den svarte boksen som står i front er vel ett pot. meter LMM ? Den store i bakkant EHA ? Og under denne står tomgangskontakten ? Og under throttle cut ( som virker ) står der også noe greier - hva er det -? Takker for innspill,--syntes dettte er ganske spennende og lærerikt. odd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjesten Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Enkelte ganger er den største feilen vi gjør er å tro vi vet hva feilen er for deretter bli ensporet og begynne i feil ende. En av de feilene er når elektronikken som lamda og tomgangsregulator kompanserer for fusk pga dyser,falsk luft .... Derfor er det lurt på denne modellen som har problemer med dyse spytting/kutting mm og konstatere at den sviver 100% først. Grunnen til du må strupe slangen litt er fordi den åpningen i regulatoren er litt høy og du vil få turtallet ned til ca 750 for å teste at den sviver pent på så lavt dysetrykk/turtall. Bruk en vise-grip tang slik at du kan skru enkelt ned turtallet på tangen. Så gjør du som på motorsykkelen skrur co til den strupes litt og deretter motsatt til den sviver lettere. Som du vet må motorer ha litt fetere blanding på tomgang så ta den heller for fet enn i grenseland. Så kobler du fra lamda,luftmengdemåler,trykkregulatoreren på mengdefordeleren og setter på motorstyring. Nå skal den gå pent på tomgang uten tangen på slangen for nå vet den ingenting om blanding,men kun turtall etter hva temp er og at tomgangskontakten er lukket. Tomgangskontakten skal gi gods på tomgang og sitter på gasspjeldet med kabel opp til en kontakt mellom innsug syl 1 og 2. I den 3 polete tomgangskontakten ved innsug er den som har 2 kabler ut av en stikke du skal måle på at får gods på tomgang.lag gjerne en kabel rett til gods for test. Virker tomgangsregulator ok når en gasser opp og regulerer pent ned fra ca 1000 sakte ned til ca 750 kan ( event testkabel må være av da) Kan du fortsette. Koble på luftmengdemåler og test mens den sviver ved å trykke forsiktig på luftmengdemåler spjeldet. Tomgangsregulatoren skal da ikke ta helt av. Du kan også koble til et voltmeter å måle spenningen gå feilfritt opp og ned ettersom du trykker på spjeldet med motor av. Det er mellom 0,6-1.3 volt de pleier å bli slitt. Nå skal bilen gå pent når den er varm på alle turtall,men litt tregere i aksen. Så kan du koble på trykkregulator kontakten. Den er til for å justere fetere/ magrere blanding ut i fra temp,tomgang,aks,bensinkutt og på de senere modellene lamdaverdi. Som nevnt skal den gå pent før du satt den på ,men nå tar den hensyn til hvor fort luftmengdemåler beveger seg mm, så i tillegg til å gå pent skal den bli litt friskere i aksen. Den skal ikke bli fetere eller magrere etter du satt den på slik at du merker det godt. Da er det noe galt. Den fungerer på samme måte som en akselerasjonspumpe under aks og bensinkutt ved sluppet gass og skal ikke forandre blanding ved jevnt turtall. Til slutt hvis bilen går som en klokke kan man koble til lambda sonde. Den er KUN til for å passe på at blandingen ikke er for fet ved normal kjøring. Den gir beskjed om det og trykkregulator regulerer trykket etter det.Lambda vil alltid få en riktig justert k-jet til å gå litt styggere da Katalysator renser best ved litt for mager blanding noe lambda sonden justerer den ned til. Derfor vil litt dårlige dyser,ventiler,falsk luft..... gi store utslag på tomgang når lambda er koblet til. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest odd Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 :lol:Ja nå har jeg gjort som du sa. Satt på tangen og klemte til motor nesten stoppet uten noe som helst på av styring. Justerte co fet / turtall ca 600rpm. Så satt eg på en og en sensor og fikk respons på det meste. Trykkregulator ga ingen respons når jeg koplet på. Da mener jeg at trykkregulator er den som sitter i bakkant på mengdefordeler.. Motoren går egentlig fint. Har stabilisert seg på 750 rpm. Kanskje litt treg i aksen men det kan være innbilning. ( Trykkregulator) ?? Vil prøve etterhvert å styre med disse målingene, Er litt redd for å jorde denne tomgangskontakten i redsel for å jorde feil plass. Tusen takk så langt !! Tror eg må finne ut kor du bor henne.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gjesten Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Fant du den 3polete kontakten ved innsug syl 2? Ser du at den ene har 2 ledninger på . Mener den ene er brun/gul som går til pin 13 på motorstyring. Den kan du godse. Det beste er å koble den til bensinkutt bryteren som står fremst på gasspjeldmekanismen. Mener den var grå/sort ledning. Da får en en ekstra tomgangskontakt så en kan teste hvis man er i tvil om periodisk feil på tomgangskontakt. Lenge siden jeg har skrudd på de så ikke heng deg opp i fargene,men at det er 2 kabler på den ene stikken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest odd Posted September 11, 2011 Share Posted September 11, 2011 Ja eg tror nok eg fant denne. Den tre polete kontakten er grei å få av . Men den som sitter under er jo umulig å komme til. Ser ut som om dette ikke er noen kontakt i det hele tatt. Går rett inn i sensoren. Men det kan jo være noe jeg ikke ser her.. Den kontakten under v. spjeldet kommer jeg iallefall ikke til. Da må eg vel skru av hele linkopplegget på gassoverføringene.? Men for all del det går vel an å lure en lask innpå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest odd Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Hei igjen der gjesten.! Har nå vært og tatt meg noen nærbilder av greiene under hooven. Du husker helt rett ang. farger på ledninger. De er gule/brune på denne tomgangskontakten.( 2 stk ) Så disse jorder jeg til throttle cut. Må bare ta en ting om gangen i mellom regnbøyene da jeg har en engelskmann stående og okkuperer garagen / verkstedet. Skal få den til Sola på lagring etter hvert for vinteren. Putler litt med samme greiene her og - masse grå røyk... Så jeg skal få MB en inn og styre på til den er grei om det så skal ta meg hele vinteren. Så om jeg forstår dette riktig så går ledningene fra tomgangskontakten direkte opp hit ? Og da blir denne 3 polige kontakten kun ett koplingspunkt.? Eller er det kanskje denne som du kaller tomgangsregulator ?? Beklager om jeg virker treig men dette er helt nytt for meg så eg må vel ha disse begrepene inn med teskje for å være helt sikker på at jeg ikke misforstår. Tror at jeg har forstått resten av de laaange setningene. I går daua bilen igjen etter å ha stått litt på tomgang- ja sånn plutselig. Så det er vel noe periodisk her av ett eller annet slag. Når jeg fyrer om morgenen så tror visst hjernen at den er varm. 5oo rpm. Ingen rask tomgang det første minuttet som før. Har litt lyst å prøve verdens beste ovp som du kalte det en morgen for å se om der e forskjell. Er ikke helt overbevist ang. det releet som jeg fikk fatt i her forleden. Last question ; Er det KE - jettronic jeg har ? odd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gjesten Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 KE ja. Du har helt rett,koblingspunkt. En ledning er godslinje en er full speed signal og en tomgangs signal. Den gul/brune kobbler du også sammen med bensinkutt bryteren så er du dobbelt sikret. Husk å mål hvilken som veksler med gods. Mener som sagt den var grå/sort. Har du prøvd med en annen styreboks? Bare stapp inn hva som helst av KE for test. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.