Jump to content

Frustrert Sl eier.


Guest Ola Nielsen

Recommended Posts

Guest Ola Nielsen

Har en 92 mod 300 sl som det synes å være noe stygggalt med det elektriske på.Historien er som følger.Da jeg skulle gå ut av bilen,begynte begge blinklysene å blinke.Neste dag gikk alarmen av da jeg åpnet døra,og det var klin umulig å stanse den.Slo også inn startsperren.Hornet sto bare å tutet,for så å bli etterfulgt av blinklysene som blinket i flere minutter. Fikk tilkalt en kjenning fra distriktet som har skrudd gammel merc i mange år,men heller ikke han ble så mye klokere.Alarmen er av typen Bosch blocktronic og er vistnok ikke orginal.Tankene mine vandrer i retning en eller annen strømtyv,eller et printkort som har slått seg vrang.Har en følelse av at dette ikker er bare alarm relatert uten at jeg har så mye peiling.Vet at bilen ved en feil har blitt fyrt opp med startkabler,men dette har jeg hørt kun kan få konsekvenser for styringsenheten til cab,en.Bilen har vært opp og nedcabbet siden,og har heller ikke hadd andre driftsproblemer.Bekymringen er at det har slått ut andre styreenheter.(Er vist mange av de desverre) Før jeg bruker en formue på feilsøking,kunne det vært trivelig med tips i hvilken ende man bør begynne. Hva gjelder worst case scenario styreenhet motor eller komplett ledningsnett,er det i tilfelle lett å få tak i brukt? Med dagens vanvittige merkeversted priser er det jo desverre en sannsynlighet for at den ender sine dager som delebil,for selv gamle merce cab,er er tydeligvis ikke verd noe verdens ting lengre  ifølge annonser på Finn. Jeg fikk et tips om å ta av pluss polen på batteriet for så å vente et kvarter.Dette hjalp heller ikke.Da jeg med mine ti tommeltotter skulle forsøke å skru den fast,måtte jeg gi opp.Neste dag skulle jeg prøve og starte den.Jeg haddde da glemt at pluss polen var av.Alarmen gikk ikke av og bilen startet.Hvordan i Hel---te er det mulig??? Råd fra tekniske sakyndige og andre entusiaster motas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ola Nielsen

Bor i Kristiansund.Har regnet nesten hele sommer,n så hva skal jeg egentlig med cab :(  men det er vel enn annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Alarmen styrer alle de tingene som du nevner, horn, startsperre og blinklys.

Jeg setter penger på at styringsenheten til alarmen som er feilkilde.

 

Få kobler ut den i første omgang. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Få kasta den alarmen, har flere skrekkhistorier på gamle uorginale alarmer..!!.. :?

 

Eventuelt få bilen transportert til et firma som kan montere en ny, bare husk å gi beskjed om at de må fjerne alt det gamle ledningsnettet til alarmen....  :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Ola Nielsen

Forvitret ledingsnett??? Huff hva kan det eventuelt koste? Det må vel være verst tenkelige situasjon.Trodde økologisk isolasjon kom mye senere enn 92 ,men kan selvsagt ta feil.

Link to comment
Share on other sites

Forvitret ledingsnett??? Huff hva kan det eventuelt koste? Det må vel være verst tenkelige situasjon.Trodde økologisk isolasjon kom mye senere enn 92 ,men kan selvsagt ta feil.

 

Mener det var fra 91/92-95 som hadde disse problemene. Behøver selvfølgelig ikke være det (kan være byttet før), men med de feilene du opplever bør det sjekkes. Kostnad vet jeg ikke, men tror det er flere her inne som har gjort det som kan estimere det....

Link to comment
Share on other sites

Finnes SL med 300 12v? I så fall, biler med M103 har såvidt meg bekjent ikke ledningsnett-problemet. Det angår såvidt jeg vet bare 4-ventils bensin- og dieselmotorer (les: M111/M104/OM604/OM605/OM606), MEN - det angår heller ikke 300-24 som kom "for tidlig". :)

 

Link to comment
Share on other sites

300-12 og 300-24 ble produsert til 93, deretter kom 280/320 som de startet produksjon av i midten av 93 hvis jeg ikke husker helt feil, så siden denne er fra 92 så er det nok en 300-12V med KE-Jetronik innsprøytning og veldig få problemer med ledningsnett som jeg har hørt ihvertfall. :P

 

Så igjen, få vekk alarmen og gi tilbakemelding når det er gjort og hva resultatet ble... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Ola Nielsen

Da har bilen tuslett å gått uten problemer i over en uke.Det var vist en defekt startbryter som var synderen.Blir alikevel litt småskremt av historiene om lednings nett og dårlig miljø isolasjon,og kunne gjerne tenkt meg å vite om dette er relevant for en 92 mod SL.Har også hørt at dette kan være problem på W140 biler.Ville vært kjekt å vite hva prisen for sånn morro kan være.Har imidlertid meldt meg inn i klubben,og håper dette er noe jeg også kan dra like mye nytte av fremover.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev, det problemet med dårlig ledningsnett angår alle 4-ventilsmotorene. Dieselmotorene har sjelden trøbbel på grunn av mindre varmeutvikling (ledningsnettet blir ikke så belastet) og mye enklere ledningsnett, men bensinmotorene av type M111, M104, M119 (V8) og V12 (hva den nå heter) har dette problemet. Isolasjonen tørker, blir sprø og sprekker, resultatet blir kortslutninger og kabelbrudd.

 

Nytt ledningsnett er som oftest overkommelig priset og relativt enkelt å skifte, så det høres verre ut enn det er. Største faremoment er at kortslutninger kan ta livet av motorstyring, LMM og lignende om man er uheldig.

 

Og til sist - ledningsnett-problemet angår IKKE biler med motortype M103, M104 som 300-24 eller M113, da disse er eldre og hadde "gamletypen" isolasjon som ikke forvitrer så lenge de var i produksjon, selv om det var parallellt med de nyere motorene i enkelte tilfeller.

 

Har selv en bil med M111 som har fått nytt ledningsnett, hadde før en med M104 som også trengte det samme. Problemene var alt fra feiltenninger til dårlig tomgang, nødprogram og tungstartet motor.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...