Guest Geir Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Klimaanlegget i min C200 vil ikke blåse på føttene. Når jeg stiller den inn på kun føtter og stopper alle andre utblåsninger, så kommer det bare en slags vinelyd, men ingen luft, det har funket for litt siden. Frontrute og kupeutblåsningene fungerer fint. Er det en egen vifte e.l som kanskje må byttes? Quote
Guest Gjesten Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Det høres ut som en 203 c klasse. Hvis det er det så er det et stag som er sprukket. Det gjenkjennes med at det av og til kommer en kneppelyd nede ved rattet når du setter deg inn åg slår på tenning samt at vifte stagene kjører en syklus så du hører luften blåser ut av forskjellige dyser i sekvens. Er det 203? Quote
Guest Geir Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 Det er en w203 ja. 2002-modell. Den kneppelyden har jeg ikke lagt merke til. Men det at den blåser ut av de forskjellige viftene ved oppstart har skjedd. Når jeg kjørte til jobb i dag fungerte fotvifta, men når jeg skulle hjem igjen, så fungerte den ikke. Hva ligger prisen på, for et bytte av et slikt stag? Quote
Guest Gjesten Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 Det er ingen stor delekostnad,men arbeidet har jeg hørt alt fra 1-4 timer. Så gå til noen som har skiftet staget på de før eller gjør det selv. Quote
Guest geir Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Ok. Har ikke mye peil på å skru bil, så skal forhøre meg på et verksted. Jeg er fortsatt innenfor garantitiden på bruktbilkjøpet, og det er mulig den var sånn når jeg kjøpte den, så satser på at de fikser det. Quote
Fredrik D. Posted July 21, 2011 Posted July 21, 2011 Dette er garantert staget som styrer lufta ned på gulvet som har knekt/sprukket. Skiftet det på min 203. Man må ned med nesten hele dæsjen og midtkonsollen, jeg skiftet det selv men det er mye demontering. Delen koster ca 200kr men når jeg var på StarAuto Co så beregnet de ca 4-6t i arbeid hvis jeg ikke husker feil. Quote
Guest geir Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 Var på Jensen i Drammen, og de skulle ha 6000,- for hele jobben, som tok omtrent en hel dag i følge personen i resepsjonen. Tok så bilen til utsalgsstedet jeg kjøpte den, og de skulle fikse det kostnadsfritt, da den har vært sånn siden jeg kjøpte den. Quote
Guest Gjesten Posted July 25, 2011 Posted July 25, 2011 Så bra for deg:-) Det er helt ok å ta en fast pris på en jobb, uansett om man er mye dyrere enn andre og. Det er opp til kunden å bestemme selv. Det er helt ok å ta betalt for flere timer en en bruker som en fast pris. Det som blir feil å si at en ting tar lengere tid enn det gjør. Da blir det litt useriøst. Quote
Guest geir Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Formulerte meg litt feil. Var vel ikke en fastpris jeg fikk, men mer et estimat, men fyren i resepsjonen var kjent med problemet og de har nok fikset en del C-klasser med samme problem. De skulle også bytte ut staget til en sterkere type. Var uansett ikke ment som noen kritikk mot fastpris. Når det gjelder bilreperasjoner synes jeg fastpris er veldig fint. Quote
Guest Gjesten Posted July 26, 2011 Posted July 26, 2011 Du ga ikke kritikk. Det var det jeg som gjorde Grunnen er at jeg har skiftet utallige av de stagene og vet hvor kort tid det tar når en vet hvordan det gjøres. Jeg har ingen problem med at noen tar 1000 eller 6000kr. Det som jeg synes alle verksted bør si er at prisen er så så mye hvis det er fast pris og "skal du ha time eller ikke"? De bør kke begynne å bløffe med at det er større jobb enn det er og at det er derfor det er dyrt. Da møter de seg fort i døra når folk finner ut at det tar en brøkdel av tiden. Da setter de seg i litt flau situasjon, men sier de prisen bare og holder den ja så har de etter min mening mere ryddig linje uansett hvor lang tid de bruker. Man må av og til beregne å betale mer enn timepris på enkelte jobber. Slik vil det alltid være og det må folk forstå uten at verkstedene må lage historier for å føle det lettere å selge jobben. Slik som f.eks br rør er dyrt å skifte fordi det er en jobb som prisen blir økt på fast pris,mens oljeskift blir ofte senket. Det er lov å si en skal ha 6 timer for å skifte noen br rør selv om en regner med å bruke 2 timer,men man trenger ikke si en regner med å bruke en dag på det. Man sier prisen ryddig og greit. Quote
Recommended Posts