FrodeS Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Er det store forskjeller i dieselen på de forskjellige stasjonene? Jeg merker godt at bilen min blir daff med diesel fra shell. Nå har den fått unox (mener jeg det var), og kviknet til igjen. For en del år sida, da jeg kjørte 1986 nissan patrol, så jeg veldig stor forskjell på hvor svart det røyk. Verst var det med diesel fra Statoil, shell sin var noe bedre, mens Esso og HydroTexaco sin fungerte ganske godt. Aller best var dieselen fra Fina, men etter at shell slukte fina, ble det etter hvert slutt på go'diesel derfra. De solgte en stund "Diesel 2000" eller noe sånt, som jeg mistenker at var samme suppa som Fina tidligere solgte, men det gikk fort over. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 kan nok ikkje svara deg der. kjører kunn esso dislel her. det pga. rabbater via mamens sykepleie ordning. Quote
FrodeS Posted July 14, 2011 Author Posted July 14, 2011 Jeg har 4% med Flexivisa/Santander kreditkort, i tillegg til 40 øre trumf på shell, så jeg pleier å fylle der, men nå blir det nok en stund til neste gang, tror jeg. Må prøve litt annet. Quote
Geggi Posted July 18, 2011 Posted July 18, 2011 Er det så stor forskjell altså? Jeg har utelukkende fylt Shell i over 15 år og har ikke merka noe, men... Quote
FrodeS Posted July 18, 2011 Author Posted July 18, 2011 Er det så stor forskjell altså? Jeg har utelukkende fylt Shell i over 15 år og har ikke merka noe, men... Ikke rart du ikke merker forskjell hvis du utelukkende fyller shell Jeg fyller ikke så ofte for tida, så jeg får ikke prøvd mye forskjellig, men den går fortsatt på billig-diesel fra UnoSmartX eller noe sånt, og det er ikke tvil om at det gjør forskjell på min. Mulig det merkes mindre / ikke i det hele tatt på en CDI. Quote
Geggi Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Er det så stor forskjell altså? Jeg har utelukkende fylt Shell i over 15 år og har ikke merka noe, men... Ikke rart du ikke merker forskjell hvis du utelukkende fyller shell Jeg fyller ikke så ofte for tida, så jeg får ikke prøvd mye forskjellig, men den går fortsatt på billig-diesel fra UnoSmartX eller noe sånt, og det er ikke tvil om at det gjør forskjell på min. Mulig det merkes mindre / ikke i det hele tatt på en CDI. Hehe, tenkte mest på at den ikke opplevdes dau. Min 250 CDI går hvertfall som ei kule Quote
LuckyDuck Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Er det så stor forskjell altså? Jeg har utelukkende fylt Shell i over 15 år og har ikke merka noe, men... Ikke rart du ikke merker forskjell hvis du utelukkende fyller shell Jeg fyller ikke så ofte for tida, så jeg får ikke prøvd mye forskjellig, men den går fortsatt på billig-diesel fra UnoSmartX eller noe sånt, og det er ikke tvil om at det gjør forskjell på min. Mulig det merkes mindre / ikke i det hele tatt på en CDI. Hehe, tenkte mest på at den ikke opplevdes dau. Min 250 CDI går hvertfall som ei kule Kanskje den går som en rakett med diesel fra unox? Dette har jeg ikke tenkt på, Frode S, men jeg er litt intressert i å forske litt på det jeg også, særlig siden vi har samme motor(og at min røyker en del mer enn din, kanskje ). Men det går en del i statoil og ett eller annet hydro-opplegg for min del. Kanskje det blir shell neste gang, eller esso Quote
FrodeS Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Jeg spurte shell i dag. Fikk ikke noe annet svar enn at de blander biodiesel i suppa si, men det er vel alle forpliktet til å gjøre? Da jeg kjørte min på biodiesel fra estra for noen år sida, gikk den skikkelig dårlig, og forbruket økte ganske vesentlig. Quote
Mr. Nygård Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Du vet vel at enkelte lagerplasser leverer til flere ulike merker? Quote
FrodeS Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Vet ikke noe mer enn at når jeg fyller tanken hos shell, så syns jeg bilen går dårligere enn når jeg fyller andre steder. Da jeg kjørte patrol for mange år sida, var det veldig lett å se forskjellen visuelt. Quote
viper Posted July 19, 2011 Posted July 19, 2011 Vet ikke noe mer enn at når jeg fyller tanken hos shell, så syns jeg bilen går dårligere enn når jeg fyller andre steder. Da jeg kjørte patrol for mange år sida, var det veldig lett å se forskjellen visuelt. Last ned en slik dyno app og gjør et reelt forsøk, 0-100, g-krefter osv. så kan du jo se om teorien din stemmer. Sånn ca. Quote
RuneT Posted July 20, 2011 Posted July 20, 2011 Kan denne innblandinga av biodiesel medføre at disse egr-ventilene soter raskere og får funksjonssvikt raskere enn om man ikke hadde biodiesel innblandet? Quote
Recommended Posts