Jump to content

Recommended Posts

Posted

Trudde ikke kreosot var i bruk mer? Det er jo et avfaldsproblem om du har noen gamle jernbanesviller med kreosot. Sviller er vel klassifisert som problemavfald ?

http://www.klif.no/artikkel____38682.aspx

http://ec.europa.eu/environment/biocides/creosote.htm

Ja, dette var jo noe av problemet når de skulle bygge Norges Varemesse. Der var det et "anlegg" som kokte telefonstolper i gamle

dager. Røyk med en del millioner ekstra på å rense opp i dette.

Kanskje på tide å gi seg med oppfyring av gamle telefonstolper :-)

Posted

Sviller er vel klassifisert som problemavfald ?

Spesialavfall, ja. Allikevel er det en del svinepelser som selger brukte jernebanesviller med masse bilder av hvor fint det blir å bruke dem til støttemurer i hagen og slikt. Kreosotimpregnerte sviller og lyktestolper er ulovlig å bruke alle steder hvor barn kan forekomme.

Jeg hørte for litt siden at dyreparken i Kristiansand bruker en del gamle sviller.

Jeg tror kreosot fortsatt brukes i lyktestolper, uten at jeg er helt sikker på det.

Posted

Sviller er vel klassifisert som problemavfald ?

Spesialavfall, ja. Allikevel er det en del svinepelser som selger brukte jernebanesviller med masse bilder av hvor fint det blir å bruke dem til støttemurer i hagen og slikt. Kreosotimpregnerte sviller og lyktestolper er ulovlig å bruke alle steder hvor barn kan forekomme.

Jeg hørte for litt siden at dyreparken i Kristiansand bruker en del gamle sviller.

Jeg tror kreosot fortsatt brukes i lyktestolper, uten at jeg er helt sikker på det.

Tror de brukes mindre og mindre i lyktestolper pga det som er nevnt her, men mulig det fortsatt er lov, men stort sett så syns jeg de fleste nå er grønneaktige.

Men uansett så er det noe forbanna greier.