Guest Trond Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Har nå skiftet hjullager foran på min 90mod 230TE. Problemet mitt er at når eg har monteret alt sammen er det fortsatt slark i lageret. Har skrudd til justeringsskruen,men selv om den er fullt tilskrudd får eg ikke vekk slarken. Noen som har peiling på hva som kan være galt? Quote
Guest Gjesten Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Normalt er det at lageret har skåret seg tidligere så innerringen har gått rundt og gjort spindelen tynnere og at slarken nå er mellom spindetappen og innerringen på en av lagerene. Quote
Guest Trond Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Må eg skifte hele spindelen da eller er det noe annet som går an og gjøre? Quote
Guest Gjesten Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Det er jo løsningen ja hvis det er feilen. Du kjenner det fort med å tre lagrene på tappen. Det skal ikke være noe slark. Noen har slått mange hakk med kjørner og lagt på locktite,men ikke å anbefale da spindet er enkel og skifte og lett å få tak i. Quote
Einar Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Som "Gjesten" sier, du bør skifte spindel. Er mest sannsynlig slitespor etter havari der, har selv vært borti det på min egen bil, der står det med en spindel som har en slik skade, lageret ble truet på og neste gang så kan jeg si at spindel ligger klart for skifte. Skift spindel, den er lik på alle 124 såvidt jeg vet, forskjeller ligger vel i bremseskjold, V8 er jo ett annet kapittel. Quote
Guest Trond Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Ha nå snakket med han som skiftet lageret og han sier at det ikke var noen tegn til slitasje på spindelen såvidt han kunne se. Lageret gikk heller ikke lett innpå spindelen. Hadde det ikke gått lett på dersom den var slitt? Dersom noe var montert feil så hadde det vel vært så mye lyd at eg hadde skjønt at noe var ravende galt,men eg hørte bare litt romling når eg kjørte over små ujevnheter så det kan vel ikke være der feilen ligger? Takker for gode svar Quote
Guest Gjesten Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Det nye lageret som står i navet skal gli lett på uten motstand. Det samme skal yttre lager også. Hvis han sier det ikke gikk lett på virker det som et tegn på slitasje,men alt blir spekulasjoner før en har tatt det av igjen for kontroll. Når lageret skjærer seg blir det gjerne mindre hvor lageret står,men det blir en kant på begge sider hvor det er slitt. Derfor blir det vanskeligere å få inn,men når det først er inne på plass blir det slark. Quote
Guest Trond Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Ok,det høres jo logisk ut,men er disse slitekantene noe man kan kjenne med fingrene eller ser man det med det blotte øyet eller må det måles før man finner ut av det? Quote
Guest gjesten Posted July 12, 2011 Posted July 12, 2011 Ta av nav,prøv det løse ytre lageret på navtappen. Det skal ikke være slakk opp og ned eller kunne bikkes. Er det ok,ta å vipp av z-ring og prøv det samme med det store lageret. Quote
Recommended Posts