Jump to content

Audi TT 1,8 turbo quattro.


Recommended Posts

Guest 1042
Posted

Min kusine skal ha seg en ego-bil, og vurderer en audi TT.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=26361998

 

Hun skal avgårde og se på den en av de nærmeste dagene, og vi lurer på om noen vet hva som er vanlige feil og mangler på disse bilene?

 

 

Bilen virker tilsynelatende velholdt ut fra annonsen, men som vi alle vet så er det lett å få en bil til å virke bra i annonsen, mens den i realiteten kanskje er en dass..

 

 

Bare å komme med synspunkt, meninger og erfaringer, bare hold det saklig. Så meldinger av typen "audi er dritt, ikke kjøp" blir oversett, om meldingen ikke kan begrunnes saklig og objektivt. ;)

 

Personlig hadde jeg nok heller sett at hun kjøpte seg en SLK eller lignende, men it's not up to me to decide.

Posted

Vurderte en slik, dog uten Quattro, selv for en tid siden. Har aldri syntes den var fin, men de er jo veldig "stramme og fine" å kjøre ifølge de som har kjørt dem, og sitter man godt og har bra stereoanlegg tror jeg det kan være en bil å trives i.

 

For min del utgikk det av diverse årsaker, en av dem var at midtkonsollen tar så mye kneplass fra gassbeinet at det ble ubehagelig. Det er en ting man må være ekstra oppmerksom på når man prøvekjører / prøvesitter.

 

Én smart ting å sjekke er visstnok turboen på 1,8-litermotorene, slik at den ikke er i ferd med å ta kvelden.

 

Ellers har jeg hørt enkelte råde til å være generelt på vakt i forhold til ting som ikke fungerer, disse bilene er jo tross alt fra siste halvdel av 90-tallet, og det var vel nøkternt sett ikke Audis stolteste periode kvalitetsmessig.

 

Spesielt skal det være elektriske feil som kan være kostbare og som kan komme igjen på disse bilene - ofte relatert til instrumenter (mange slike biler har fått originalinstrumentene byttet ut på grunn av problemer), givere til ABS, airbagger og så videre, samt styringsenheter til klima og så videre.

 

Beklager at dette ble ganske generelt, men det er det jeg fikk høre da jeg hadde litt lyst på en slik. Ønsk henne lykke til!

 

MVH Tore

Posted

Har en A4 som er gått 240k, ville ikke vurdert en auda som har gått over 150k av disse årgangene.

 

Disse motorene er ikke problemfrie, ser den A4 jeg har som er 1.8 uten sneglehus, har vel hatt varierende ventiltikk de siste 80k, når er den der nesten hele tiden, gått på god olje og skift hver 15k siden ny(min far har hatt den side 97k).

 

Ellers har jeg hørt at de har noe problemer med kammene, noe drev eller noe mellom dem, og ikke minst de dårlige løfterene.

Problemene visstnok større på turboutgavene.

Jeg ser det dessverre ikke som sannsynlig at en slik motor bikker 300k, egentlig knapt 250k.

 

Når det gjelder Q-systemet, så ville jeg sjekket for slakk i drivverket, og oljelekk fra simmerringene på bakre differensial, de er heller ikke ekstreme til å ta seg fram da de mangler sperre/brems bak, selv om det sikkert ikke er formålet med en TT.

Drivverket bør være lydløst, det er det til og med på den oven nevnte A4.

 

Nå vet ikke jeg hvor like A4 og TT er, TT har vel tverrstillt motor?

 

Jeg er vel en Audi-hater, men har da prøvd å være objektiv, garanterer ikke for relevans i alt jeg sier.

Posted

Jeg er vel en Audi-hater, men har da prøvd å være objektiv, garanterer ikke for relevans i alt jeg sier.

Jeg synes etterhvert Audi har fine NYbiler - men kvaliteten gir jeg ikke fem øre for når de har passert 100'km.

Har en arbeidskollega som hadde en førstegenerasjons TT, han klaget ille over alle utgiftene han hadde etter 100k...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...