T.Vårlid Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Sitter å funderer på hva jeg skal bruke delelageret fra 126`en til, er det mulig å bruke ABS systemet fra denne over i min 123? Quote
Guest Gjesten Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Vil fungere,men ulovelig og lengere bremse strekning så jeg ser ikke vitsen. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 ang. bremse lengde. abs. slipper bremsen mange ganger i menuttet..alla lengre bremse lengde. den mest effektive bremsen er rett før abs slår inn. den einaste fordelen er vel om vinteren,....og den er liten. om du er vant å bruke brems då. Quote
FrodeS Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 TEORETISK sett kan ABS gi litt lenger bremselengde, men hvis du ikke heter Mika Häkkinen elns, så er ikke teorien så interessant. I en panikksituasjon vil de aller fleste bare kline inn bremsen og glemme alt de har lært om optimalbremsing og sånt. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Ligger denne føleren i selve klokka Torstein? Hva med foran? Må du bytte ut hele spindelen? Quote
T.Vårlid Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 Mener den sitter i klokka bak og i spindelen foran ja! må nok bytte over dette i tilfelle ombygging. Quote
Guest Gjesten Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 ABS som er en del av ESP systemene i dag er blitt mye bedre på bremse lengde,men fremdeles lengere enn uten. Det store problemet er våt asfalt eller asfalt med grus på. Det har vært diskutert mye om ABS har skadet flere enn det har reddet. Tenk deg en hard bremsing foran gangfelt. Bare brøv og koble fra ABS og prøv selv med og uten. Ingen klarer å bremse bedre med ABS,det er umulig. ABS er KUN så man ikke skal miste styring med låste hjul i sving. Så kan man spørre seg hvor mange panikkbremser blir gjort hvor sjoføren svinger i forhold til han holder rattet rett. Quote
bska Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Gjesten har du noen gang panikk bremset og fått "flat spot" på hjula dine? Quote
Guest Gjesten Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Jeg vil aldri bestride at ABS er bra. Det som jeg vil frem til er at på det føre jeg nevnte er det Bosh systemet som han snakker om,og det er kun det jeg snakker om,dårligere på rett strekning. Da mener jeg f.eks at bilen foran deg stopper så vil det ta lengere tid å stoppe med hans bil noe som mulig vil føre til at det smeller i forhold til uten ABS. Dette har jeg vært på test prøving med en S klasse for mange år siden. Tørr ren asfalt og snø ( eller såpe som vi fikk) var det eneste som ABS kunne konkurere med. Det vi også ble demonstrert er hvordan fabrikantene tok sammenligninger med at på testene sparket de inn Pedalen for å blokere hjulene med vilje for å ødlegge forholdet. Han viste hvordan han halverte bremselengden med å bremse hart men uten å sparke Pedalen så den låste. Vi fikk prøve selv og derfor ble jeg overbevist. Prøv selv hvis dere har ABS fra ca 1992 og eldre. Quote
repvik Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 "An ABS generally offers improved vehicle control and decreases stopping distances on dry and slippery surfaces for many drivers; however, on loose surfaces like gravel or snow-covered pavement, an ABS can significantly increase braking distance, although still improving vehicle control." I en nødsituasjon er det svært få som bremser optimalt. Da vil abs redusere bremselengden på de vanligste underlagene sammenliknet med ren blokkering, som vil være tilfelle for de aller fleste sjåførene. Jeg er en av sjåførene som er svært glad for abs, for det har redda fronten på minst en av mine tidlige w124. Hvis man forholder seg rolig og klarer å bremse optimalt, vil uansett ikke abs slå inn, siden hjulene ikke låses. I det tilfellet er abs irrelevant og uskadelig. Quote
bska Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Det som jeg vil frem til er at på det føre jeg nevnte er det Bosh systemet som han snakker om,og det er kun det jeg snakker om,dårligere på rett strekning. Argumentasjonen din er grei, men du forutsetter at alle hjul (hverfall fremhjulene) har like forhold mht underlag og grep norsk vei standard innbyr på noe helt annet repviks bilkontroll argument kjøper jeg glatt Quote
Guest Gjesten Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Ja.Man kan vel enkelt si det har sine fordeler og ulemper. Så det kommer vel ned til hvilken situasjon og hvert enkelt tilfelle. Husker flere taxi sjåføer koblet ut ABS på 124 da de fikk lengere bremselengde når de bremset ned i byen og det lå gammel strøsand på asfalten. Tilbake til hoved spørsmålet så hadde jeg ikke brukt så mange timer på å bygge om til et så gammelt system. Reaksjonstiden på det systemet fra låst hjul til å slippe av bremsekraft til det slår på igjen er jo så tregt i forhold til i dag. Min oppfatning etter å ha hatt over ti biler med det gamle systemet så sitter jeg igjen med flere negative opplevelser enn posetive. Men når ESP kom var jeg mektig imponert over hvor mye en kunne provosere uten at bilen sviver rundt. Størst fare var det når en kikket på damene på busstoppene og plutselig oppdaget at bilen foran hadde bremset Quote
repvik Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 En ting jeg lurer på i følgende scenario: To like biler, en med ABS og en uten. (vi kan godt si det er det gamle ABS-systemet) Og så har man verdens beste sjåfør til å teste, for å ta bort førerfeil. - Først prøver han maks brems uten ABS. Og maks får man ved å ligge oppunder grensen for låsing, right? - Så prøver han maks brems med ABS. Og maks får man ved å ligge oppunder grensen for ABS-aktivering, right? Hvilken bil får kortest bremsestrekning? Tenk dere godt om her, her snakker vi fysikk, ikke mener og trur De får like lang bremsestrekning, med mindre ABS slår inn før hjulene låses. Og det skal den vel strengt tatt ikke gjøre? Quote
repvik Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Så det kommer vel ned til hvilken situasjon og hvert enkelt tilfelle. Husker flere taxi sjåføer koblet ut ABS på 124 da de fikk lengere bremselengde når de bremset ned i byen og det lå gammel strøsand på asfalten. Hvor ofte lå det gammel strøsand på asfalten egentlig? Når ABS reduserer bremselengden i de vanligste tilfellene er det jo høl i hodet å bruke enkelttilfeller som unnskyldning for å koble ut systemet. Reaksjonstiden på det systemet fra låst hjul til å slippe av bremsekraft til det slår på igjen er jo så tregt i forhold til i dag. Men den slipper av bremsekraft. Det gjør ikke panikkbremseren som sitter i setet. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 ABS har aldri vore bortkasta. men det eg syns er fint med mb. er at den ikkje er super fin følsom. så du kan bremsa litt utan at det slår inn. på 190. eg hadde var den lekker. bremse nesten altid utan. og kort bremse lengde. På min mazta var det ikkje, men hadde aldri det problemet med låste hjul. far min lærte meg det trur eg. han sa at du skulle hugge til. så slippe og så bremse litt mindre enn det maks. hjalp konstant... og ja..eg kjører jo nærmare 80 000 km året då...kanskje ein grunn. Quote
FrodeS Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Det eneste argumentet for å kople ut ABS er f.eks i rally hvor man i kjørestilen faktisk ønsker f.eks å "stelle opp" før sving med låste bakhjul. Og ved isbanekjøring Når man skjønner at det går for bredt, så er det bare å låse alle hjulene og skli _ut_ av svingen i stedet for å plante snuta rett inn i innersving Quote
Guest Gjesten Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Noen nevnte at ABS i enkelte tilfeller gir lengere bremselengde er teori. Det er dere som er teoretikere. Jeg har sett og prøvd demostrasjon i praksis. Søk litt på nett så vil dere se at selv Bosch skriver det samme. Koble av en sensor og kjør å prøv. Her er et eksempel. Og dette er føre ABS er best på. Men igjen jeg snakker kun om visse eksempler. Jeg har aldri koblet vekk på mine biler. youtube.com/watch?v=xSDC6pO26ZY&feature=youtube_gdata_player Quote
repvik Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Noen nevnte at ABS i enkelte tilfeller gir lengere bremselengde er teori. ABS gir i enkelte tilfeller lengre bremsestrekning. På f.eks., grusvei eller i dyp snø. Hvis bilføreren i begge tilfeller trykker bremsepedalen i bånn. Hvis bilføreren bremser optimalt, så vil ikke ABS slå inn uansett, og bremselengden blir akkurat den samme med eller uten. Men kjøring i dyp snø og på grusvei er totalt sett en sjelden foreteelse... Og uansett hvordan du snur og vender på det, gjelder argumentene dine kun på rette strekninger. Idet føreren forsøker en unnamanøver så er ABS en enorm fordel, ettersom man faktisk fortsatt har kontroll over bilen, i motsetning til når man låser bremsene. Her er et eksempel. Og dette er føre ABS er best på. Men igjen jeg snakker kun om visse eksempler. Jeg har aldri koblet vekk på mine biler. youtube.com/watch?v=xSDC6pO26ZY&feature=youtube_gdata_player Jeg prøvde det samme på en '86 W124. Bremselengden med ABS var kortere. So what? Det der sier bare at Subaru ikke kan lage ABS. Et av problemene med optimal bremsing uten ABS er at man er nødt til å først låse hjulene for så å bruke tid på å justere bremsen slik at hjulene akkurat går rundt. På varierende føre kan du bare glemme det. Men ditt originale utsagn var "lengre bremselengde" uten videre kvalifisering. Det vil jeg påstå at er grundig feil. Og utsagnet ditt om at det er umulig å bremse bedre med ABS er ihvertfall tvers igjennom kvalifisert pølsevev fra ende til annen: Ingen klarer å bremse bedre med ABS,det er umulig. ABS er KUN så man ikke skal miste styring med låste hjul i sving. ABS er på ingen måte "kun" for å forhindre mistet styring. Det er også for å unngå låste hjul, som er u-optimalt i forhold til bremselengde. Se 2:10 ut i denne: Quote
Guest Gjesten Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Repvik. Hva er det du vil frem til. At uansett hva jeg skriver så stemmer det du sier bedre? Mener du uansett hva mange andre tester og dokumenter viser på at ABS på enkelte føre gir lengere bremselengde så er det feil. Det du vil frem til er at han bør bygge om 123 til ABS ? Det å si at bremser man riktig uten at ABS slår inn så blir det lik. Tenk nøye igjennom den.Det er jo ikke en sammenligning. Det er der proplemet med gammel ABS kommer inn. Når hjulet låser bruker det lengre bremselengde i enkelte tilfeller. Subaru kan ikke lage ABS? Ok?? Så det jeg mener med enkelte gjelder ikke Subaru? Du sier det er uoptimalt å låse hjul,det vet jo alle,men så du ikke Subaru testen og de andre testene på nett at det faktisk enkelte ganger er bedre enn dårlig ABS system. Alle vet jo at vi skal bremse til hjulene nesten låser. Klarer man ikke det er ABS til for å hjelpe oss. De første 2 og 3 kanals systemene var ikke perfekte,men hjalp i langt over 50% av tilfellene,men jeg hadde som sagt ikke bygd om en 123. Men om du er like innbilsk som meg så er nok ABS noe å ha. Quote
T.Vårlid Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 Gøy med litt for-og-imot meninger her, tror vi har dekket over det meste på det punktet og avslutter den delen før vi blir uvenner Tilbake til det tekniske, er det noen med formening om styringen av ABS`en og hvordan den kan forenes med W123`en, på 126`en er det jo OVP, vil ABS fungere uten dette ved en ombyggning? Er det forskjell på bremsekalipere med/uten ABS? Bremsekraftforsterkeren har jeg uansett tenkt å flytte over! Quote
repvik Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Repvik. Hva er det du vil frem til. At uansett hva jeg skriver så stemmer det du sier bedre? Du sier at å bremse bedre med ABS er umulig. Det er grundig feil. Har du et problem med det utsagnet, eller er du bare her for å kverulere? Mener du uansett hva mange andre tester og dokumenter viser på at ABS på enkelte føre gir lengere bremselengde så er det feil. Ja, og det har jeg da selv sagt. Men du gidder kanskje ikke lese det jeg skriver? I enkelte tilfeller. Det vil si: unntakene. I de aller fleste tilfellene (jeg må tydeligvis gjenta dette noen ekstra ganger for at du skal få det med deg) så vil ABS hjelpe. Ikke bare med bremselengde, men også med styring. Det du vil frem til er at han bør bygge om 123 til ABS ? Hvorfor ikke? Det gir i de fleste tilfeller (dvs, ikke i dyp snø, dyp sand eller på grusvei) kortere bremsestrekning enn uten ABS, og det gir mulighet til å styre selv om man tråkker inn bremsen for hardt. Det å si at bremser man riktig uten at ABS slår inn så blir det lik. Tenk nøye igjennom den.Det er jo ikke en sammenligning. Hvorfor er det ikke en sammenlikning? Om man ligger på det optimale bremsepunktet (threshold braking) så slår ikke ABS inn. Da blir bremsingen nøyaktig lik på biler med og uten ABS. ABS slår kun inn når hjulene låses, og det er da ABS hjelper til. Det er der proplemet med gammel ABS kommer inn. Når hjulet låser bruker det lengre bremselengde i enkelte tilfeller. På grus, dyp snø og sand. Det har vi allerede avklart. Men det hører til de virkelig sjeldne tilfellene at man er nødt til å nødbremse på noen av de førene. Til og med med "krøtterstiene" vi har her til lands er de fleste veistrekninger asfalt. Subaru kan ikke lage ABS? Ok?? Så det jeg mener med enkelte gjelder ikke Subaru? Tydeligvis ikke. Hvis du leser kommentarene under youtube-videoen så er det jo tydeligvis et velkjent på Subaru også! Du sier det er uoptimalt å låse hjul,det vet jo alle,men så du ikke Subaru testen og de andre testene på nett at det faktisk enkelte ganger er bedre enn dårlig ABS system. Hvilke tester? Det er greit at ABS innimellom gjør saken verre, men i nesten samtlige tilfeller så reduserer ABS bremsestrekningen. Selv gammel ABS. Alle vet jo at vi skal bremse til hjulene nesten låser. Klarer man ikke det er ABS til for å hjelpe oss. Og >90% av bilistene på veiene er idioter, og husker ikke på/klarer ikke å bremse optimalt. Da mister de også muligheten til å styre. Men selvfølgelig, uten ABS er helt klart å foretrekke. De første 2 og 3 kanals systemene var ikke perfekte,men hjalp i langt over 50% av tilfellene,men jeg hadde som sagt ikke bygd om en 123. Nei, når du har såpass lite peiling på hva du snakker om så er det ikke så rart at du ikke hadde bygd om. MB brukte ikke 2 eller 3-kanals ABS i det hele tatt, men brukte andregenerasjons 4-kanals ABS fra '78 og utover. Quote
T.Vårlid Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 Repvik, det er greit nå. Så respekterer vi trådstarters ønske om en teknisk diskusjon videre herfra! Quote
Guest Gjesten Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Beklager.Ser iphonen har forandret noen ord så noen setninger ble rare. Jeg lærte på Mercedes at Ford sitt system ABL tror jeg det var var 2 kanals ( 2 sensorer/ solinoider som styrte trykket til 2 hjul foran) Mercedes 3 kanals ( 3 sensorer/ solinoider som styrte trykk til 2 forand og felles bak) Mercedes 4 kanals ( 4 sensorer / solinoider som styrte alle 4 hjul) En sensor på kardangklokke trodde ikke jeg kunne styre 2 solinoider. Beklager at jeg tok feil. Selv om jeg ikke refererte til at Mercedes hadde noen av de kun at de gamle var dårligere. Hvordan fungerer egentlig 4 kanals ABS med 3 sensorer? Hvordan vet den ene sensoren bak hvilket hjul bak som låser? Quote
Guest Gjesten Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 Hehe Repvik. Heg trodde det var iphonen som gjorde at det jeg skrev ble feil når jeg satt i båten. Forsto ikke det med innbilsk mm. Ser jo nå at du er inne å forandrer på ting jeg skriver. Det gjør ikke noe god humor. Quote
Recommended Posts