Hans Kåre Isdal Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Vel..no ser det ut til at merca må trekka henger til england. via autobanen og frankrike. med henger på 2 tonn skal dette bli gøy...og treigt. men blir i alle fall go bil på tur. ca 280 mil ein vei. så det blir oljeskift på kasse og motor. skifta frammbremser og fjører. og litt oppheng. kan fremdeles ta deler i frå england heim igjen om folk er intr. Om det er nye deler blir det fortull..nei fortolla meinte eg... Quote
FrodeS Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Noen spesiell grunn til at du kjører så langt? Hva med Esbjerg - Harwich? Quote
Jonassen Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Det går også en mindre kjent rute Brevik - Immingham. Dette er i utgangspunktet en lastebil-ferje, men går nok an å bestille plass for personbil også. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 5, 2011 Author Posted July 5, 2011 spør han som viile den veien. måtte via damark og båt frå frankrike. Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 5, 2011 Author Posted July 5, 2011 spør han som viile den veien. måtte via damark og båt frå frankrike. grunner er at det er billigare enn den båten...3300..ein pers.og det koster mindre å kjøra omveien til england. inkl båt frå england og til damark. + disel Quote
FrodeS Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Det går også en mindre kjent rute Brevik - Immingham. Dette er i utgangspunktet en lastebil-ferje, men går nok an å bestille plass for personbil også. Jøss, denne var ikke jeg klar over. http://freight.dfdsseaways.com/dfds_ferries/north_sea_ferries/brevik_immingham_ferries/ Det ser ut som det er greit med vanlige biler også, bare man spør først. Jeg håper rutetiden er litt feil, at det ikke tar drøyt 2 døgn hvis man drar ut på mandag? Det ser ut til å ta drøyt ett døgn ellers. Quote
Jonassen Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Utreisen på mandag er via Gøteborg, derfor den tar slik tid Quote
FrodeS Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Utreisen på mandag er via Gøteborg, derfor den tar slik tid Er det to båter, da? Arrival Immingham : Wednesday 22:00 Departure Immingham : Wednesday 05:00 Quote
Jonassen Posted July 6, 2011 Posted July 6, 2011 Meget muligt. Har tenkt å ta den til England i september, men har ikke sjekket så nøye, utover at det går an å bestille plass for privatperson med personbil Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 6, 2011 Author Posted July 6, 2011 det som er fint med båten er tida er kortare. men prisen kan dekke reisa ned via tyskland og frankrike og så over til england. er skammelig dyrt syns eg. Quote
FrodeS Posted July 7, 2011 Posted July 7, 2011 det som er fint med båten er tida er kortare. men prisen kan dekke reisa ned via tyskland og frankrike og så over til england. er skammelig dyrt syns eg. Du tenker på fra Esbjerg, eller den fra Breivik? Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 7, 2011 Author Posted July 7, 2011 ja alle i frå norge direkte england. men jaja..får ein god tur då. så langt han ikkje får tak i varebil då..han har vist lurt på ein chev. 6.5....liker ikkje dei. bedre med ein pysj.bokser då.faktisk.(asj fransk) Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 der var henger bestilt og service på automaten gjort(ahh) berre motor olje igjen no. og eu godkjenning-les medlems biler. Min onkel er skeptisk til om motoren holder dette.....er jo kjørt så lenge i norge. men det er det ikkje det verste. kjører dyse og ventil rens her(mergi)den smører også. så det bør holde. lure på kva forbruket vil ligge på.. Quote
Arne Henriksen Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 lure på kva forbruket vil ligge på.. Det avhenger av hengeren og gassfoten din. Min TDT brukte fra 1,3 til 1,7 med 250-bredde vogn på 16-1800kg bak. Det som drar ivei er luftmotstanden som igjen er veldig avhengig av snittfart og fasong på kassa bak, vekta er ikkeno problem og ihvertfall ikke på denne ruta, du er vel knapt over 200m i høydeforskjeller underveis... Quote
Hans Kåre Isdal Posted July 13, 2011 Author Posted July 13, 2011 formen på hengeren er meget god...runda framme. og 1600 kg maks... håper me holder oss infor den..må kanskje ta litt inni bilen..godt eg skal ha forsterka fjører når eg skifte...hehe. hmm vell..han blir nok ikkje så glad for diselforbruket...på 240 mil...x1.3x 12 kr l...hehe alternativet hans var ein crystler dritt som brukte normalt 1.5-2 l mila,....kremt Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 6, 2011 Author Posted August 6, 2011 Jepp. då har eg fått fart på kjerra og hengaren. reiste på fredag morgon. stoppa i danmark ved grensa til tyskland. men her er bilde av ferdig lasta opp bil og henger. blei total vekt på 3300 kg. og 1 tonn å gå på. så medium vekt blei det vel. Merka at det var last, tok litt topp aks. men trak godt. men sleit litt i 9 % stigninger då. då måtte den ned i 60 km/t Quote
E_S Posted August 6, 2011 Posted August 6, 2011 Jeg kjørte Tyskland på kryss og tvers med min TDT, den har aldri gått så pent og bra og hatt så lavt forbruk som etter en del mil med flat pedal og skikkelig turtall langs Autobahn.. Men ja, fergeprisene er helt horrible, stort sett. Det virker som de har samme praksis som en del butikker i Norge, at privatkunder blir flådd og firmaavtale-kunder har 60-70-80% rabatt.. Quote
Arne Henriksen Posted August 7, 2011 Posted August 7, 2011 ...blei total vekt på 3300 kg. og 1 tonn å gå på. så medium vekt blei det vel. Merka at det var last, tok litt topp aks. men trak godt. men sleit litt i 9 % stigninger då. då måtte den ned i 60 km/t Det der er jo ingenting - en liten knøttehenger på 1 tonn var jo ikke noe å tenke på engang bak den bilen. Tror du var for forsiktig med høyrepedalen om du klarte bare 60 i 9%-stigninger, eller så var min TDT vesentlig kvikkere - vi har en lengre stigning litt hitom Åre på E14 som er skiltet 10%, tror aldri jeg måtte under 70-75 der med vogna bak - vogntogvekt 3800-3900kg og vesentlig større vindfang enn den der lille Statoil-balja. Den jeg har nå holder det som står på cruise-kontrollen opp der .... Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 7, 2011 Author Posted August 7, 2011 jepp. no er deg ankomet 1 time frå flensburg.(fredag natt) går ganske så bra på hovedveier. Motoren tikka på ein eksos ventilen. men det har stilna no. etter berre 2 tanker med litt bra med gass drag. fekk den til å gå på ca 1 l mila i norge...det er bra med alle desse haugane me har i norge. har ikkje målt i danmark endå. det skal eg gjer i morgon. håper at all ulyd stikker av etter denne turen.- Dette blir i alle fall det raskaste servicen eg har hatt. 3 veker og så ny olje...og ca 600-700 mil..med opprensk. blir nok 2 stopp før eg tar båten over til england,,,ahhh ferie!! Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 7, 2011 Author Posted August 7, 2011 ...blei total vekt på 3300 kg. og 1 tonn å gå på. så medium vekt blei det vel. Merka at det var last, tok litt topp aks. men trak godt. men sleit litt i 9 % stigninger då. då måtte den ned i 60 km/t Det der er jo ingenting - en liten knøttehenger på 1 tonn var jo ikke noe å tenke på engang bak den bilen. Tror du var for forsiktig med høyrepedalen om du klarte bare 60 i 9%-stigninger, eller så var min TDT vesentlig kvikkere - vi har en lengre stigning litt hitom Åre på E14 som er skiltet 10%, tror aldri jeg måtte under 70-75 der med vogna bak - vogntogvekt 3800-3900kg og vesentlig større vindfang enn den der lille Statoil-balja. Den jeg har nå holder det som står på cruise-kontrollen opp der .... ja. det var med maks gass. trenger utblåsing. og muligens nye dyser. går meget bedre no. men sidan det er så pass sota. må eg vera litt forsiktig med gassen. og skifta olje med ein gang eg kommer heim. Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 24, 2011 Author Posted August 24, 2011 Vell. folkens, då var eg havna i norge igjen. turen var deilg heim, med masse god tid. gode lange stop. bilder og fantastisk natur. Nederland. Belgia. frankrike tok meg 30 min å få unna. lika greit. eit par dager i Nederland var digg. men her er bilde i frå turen. dette var tatt ca kl 05 i england heimvei. Og i nederland har dei masse ting...som sykklande bar. Til sist ein laaang spesial transport...I danmark. vindmøler er store gitt. Har mange andre bilder og. hmmm skal eg kjøra ned ein gang til..neste helg...hehe Det har vel gått ca 4500 kr i disel og kos. einaste slitet var ei litt slitt opphengskule som lagde vibrasjoner. så no venter det olje skift og nyter ein forfriska motor. Quote
Arne Henriksen Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Bra at alt funka Tror de frakter mye vindmøllevinger der borte, så selv flere slike vogntog da vi var på Legoland-tripp i juni.. Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 stemmer, så mange, alt funka. utanom at bakluka ga seg..med fult med gagasje i. GRUNN: dei som var med i bilen var ikkje så snill med den. komentarer som at det er berre ein gammel bil..kom ofte. så bakluka smalt vel og ofte alt for hardt ned,...men fiksa det. og no funker den godt igjen. og ja. handtaket er nede på luka...ikkje over skiltet...som nokon. trudde,....så no er den knekt. takk for det.... Quote
Arne Henriksen Posted August 25, 2011 Posted August 25, 2011 Dæven du er for snill her - er det noe som får opp temperaturen hos meg er det folk som ikke kan behandle dørene på et ordentlig vis. Til og med ungene har lært seg dette nå. Gammel bil my ass - om jeg hadde hørt sånne kommentarer ville de stått på nærmeste bussholdeplass ganske fort! Quote
Hans Kåre Isdal Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 var ikkje så langt i frå...men akuratt då...var me i nederland. kl 11. om morgonene....eller var det kl 23 kvelden før...eller...hmm ja,,,som sagd...alt for ofte. men dei ga seg til slutt då. var og litt tydelig at dei ikkje var vant med autoban og henger på bil. ca 10 m. og då er det ikkje så lett å bytte fil fort...men det forstod ikkje dei altid...hehe Dei skulle kjørt litt lastebil først. og ja nesten glømt, kva gjer cola bokser på taket av bilen? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.