IAD Posted July 1, 2011 Posted July 1, 2011 Hei, Hvordan er det med innkjøring, lakkpleie og vask av ny bil? Quote
ØHN Posted July 2, 2011 Posted July 2, 2011 Innkjøring står nok beskrevet i manualen til bilen, så følg den. Forhandler skal også gå gjennom dette og diverse annet ved utlevering av bilen. Generelt er nok innkjøring mindre viktig enn i gamle dager, fordi deler blir produsert mer nøyaktig med mindre toleranseavvik nå, og trenger derfor ikke "å gå seg til" i samme grad som før. På helt ny bil er det fortsatt ikke lurt å presse motor ved å dra noe tungt eller aksellere mot turtallsgrensen. Det lønner seg også å ikke holde samme turtall eller hastighet over lang tid, varier kjøremønster. Gode vaskerutiner fra første dag sparer lakken for mye riper. Gi lakken jevnlig beskyttelse med voks/sealer så ser den flott ut, og blir enkel å vaske helt ren. Disse to linkene under er en skikkelig god start for å ta godt vare på bilen din over gjennomsnittet: Ny bil, nye muligheter Bilpleie for dummies 2.0 Quote
Arild Inge Jensen Posted July 2, 2011 Posted July 2, 2011 De første måneder må det ikke vaskes med sterk væske,vask aldri bilen din ute når det er støv og sol ute, legg på litt svak avfettning blandet med 0,10 dl på 2 liter vann sprøyte over vasket med høytrykk. Ta en ny svamp eller lignende klut vask med såpe som er beregnet for nye biler nøye .Vasket med høytrykk og la vannet renne av. Er du nøy kan du bruke blåsespiss med lufttrykk starter fra taket og nedover så kan du se hvor flott resultat du får og husk alle kroker og døråpninger med lister kan blåse så alt vannet blir borte.Jeg har svart bil og ser at bilen i dag ikke har en eneste ripe på lakket for at jeg ikke har brukt klut etter vasking av bilen.NB DEt tat meget lang tid og du må ha tolmodighet når dwet gjelder å vaske bil. Quote
IAD Posted July 2, 2011 Author Posted July 2, 2011 Hei, Takker for gode råd! Jeg ser at det anbefales polering med en gang, men jeg mener å har hørt at nye biler ikke skal poleres med en gang, er det riktig? Hvordan er det i forhold til kjøring på grusvei? Bør lakken herdes før man kjører på grusvei? Hvor langt bør bilen gå før man trekker en tung tilhenger? Quote
ØHN Posted July 3, 2011 Posted July 3, 2011 Hei, Takker for gode råd! Jeg ser at det anbefales polering med en gang, men jeg mener å har hørt at nye biler ikke skal poleres med en gang, er det riktig? Hvordan er det i forhold til kjøring på grusvei? Bør lakken herdes før man kjører på grusvei? Hvor langt bør bilen gå før man trekker en tung tilhenger? Lakken på bilen er ferdig herdet fra fabrikk. Så lenge den ikke er omlakkert etter det, før levering til deg, trenger den ikke herding. Bruk en DA-maskin ( Dual action - poleringsmaskin med oscillerende bevegelse) og en polish med lette slipemidler, så får du opp glansen maksimalt, unngår hologrammer og fjerner den lille ugangen i lakken bilklargjørere ofte lager. Scholl S30+ og Meguiar's Mirror Glaze #205 er eksempel på polisher som vil fungere bra til dette på Mercedes-Benz. Polishen brukes sammen med medium og fin poleringspute. Med forbehold om at håndboka til din bil sier noe annet, ville jeg kjørt 2-300 mil før jeg belastet bilen maksimalt. Jeg tror ikke du finner et entydig svar, så det handler om å vise mekanisk empati med den nye grombilen helt i starten. Quote
Ronnie Westpold Posted July 5, 2011 Posted July 5, 2011 Du skal ikke belaste bilen mye over 3000 omdr. de første 100 milene. Derfra ut er det bare å stå på. Passet utmerket da min gjorde 210km/h på 3000 omdr. Quote
Recommended Posts