Jump to content

Recommended Posts

Posted

da har jeg fått slakk i begge caster/trekkstagene foran på min w211 e 320cdi,og det er første gangen på alle de åra med mercedes og ja ikke mindre en 4 211 biler at jeg får slengt en slik ekstra kostnad etter meg bank i bordet.

men nok om det fikk en hyggelig pris av gutta på gol jeg som vanligt ikke noe å si på det,men likevel så syntes jeg 9000 kroner ink mva og med 4 hjuls kontroll var stygg dyrt.

jeg ringte så autotrio og fikk stagene med foringen i og det gjelder begge sider for rett under 3000 kroner altså nesten halv pris,det jeg da lurer på er om noe har skiftet de selv før og er det mye jobb eller fikser man dette enkelt selv om man har skrudd litt bil før,og ja jeg vet jeg må ta 4hjuls måling etter på.

da håper jeg noen har bytta disse selv og kan fortelle meg i korte trekk åssen jeg gjør det,veldigt komplisert kan det ikke være da det skulle ta ca 1 time på begge sidene på merke verksted. :)

Posted

Dette er en enkel jobb så lenge du har skrudd litt før.  :P

Du trenger en avdrager for å få av kula ( har du en kraftig hammer så går også dette greit hvis det ikke sitter for hardt da selvfølgelig )

Trenger ikke å ta noen forstillingskonteroll for å skifte disse.

Posted

Bytte av deler i forstilling uansett hvilke deler, krever 4hjulskontroll. Sier seg selv at en ny del ikke er helt lik den gamle, før den blei utslitt. Snakker ganske små marginer her, før kjøreopplevelse og dekkslitasje blir ræva.

Posted

det var beskjeden fra gutta på bilsenteret på gol og at 4 hjuls måling måtte til,det er for såvidt greit det så er man sikker på at det er i orden og at det ikke sliter ut dekka.

Posted

er det noen som har lagt ute diy på det her feks???

kruste forteller i korte trekk at jeg trenger verktøy til å få dratt av kula,men kunne gjerne tenke meg litt mer info om noen andre har bytta dette.

Posted

Jeg skiftet på min 211 på venstre side og ingenting forandret seg Skjønner ikke at det skal være nødvendig med 4-hjulskontroll da

hverken camber eller spissing forandrer seg nevneverdig om bærearmen flyttes en millimeter eller to forover eller bakover. Caster kan forandre seg bittelittegrann, men ikke mye. dette forutsetter selvfølgelig at du bare løsner casterstaget.

Jeg brukte en sak fra Biltema til å løsne kulen. Det er et slags kileverktøy som presser kulen ut, brytegaffel kalles det visst.

Den ødelegger mansjetten, men denne

skal jo skiftes uansett. Når kula står i spenn, slår du med en kammer på spindelen rett ved kula og den løsner.

Posted

det var beskjeden fra gutta på bilsenteret på gol og at 4 hjuls måling måtte til,det er for såvidt greit det så er man sikker på at det er i orden og at det ikke sliter ut dekka.

Bytte av deler i forstilling uansett hvilke deler, krever 4hjulskontroll. Sier seg selv at en ny del ikke er helt lik den gamle, før den blei utslitt. Snakker ganske små marginer her, før kjøreopplevelse og dekkslitasje blir ræva.

Beskjeden fra MB WIS-systemet er at forstillingskontroll ikke er nødvendig i forbindelse med bytte av disse stagene.

"15.3.04 Due to the close tolerances the vehicle does not have to  have a chassis alignment check any more after installing the torque strut."

Posted

Beskjeden fra MB WIS-systemet er at forstillingskontroll ikke er nødvendig i forbindelse med bytte av disse stagene.

"15.3.04 Due to the close tolerances the vehicle does not have to  have a chassis alignment check any more after installing the torque strut."

Godt å få min erfaring bekreftet.......... :D

Posted

da var jobben gjort bytta nedre bærekule begge sider foran pluss casterstaga begge sider foran,jeg har for mange år siden skrudd litt bil på hobby basis men de siste 7-8 åra har jeg latt folk som kan det ta jobben,men detta gikk jo enkelt og greit og tror at neste gang det er noe så vil jeg kjøpe og bytte slike ting selv for det spare man frykteligt mye penger på. :D