Jump to content

w211 Automat kan nappe ved igangkjøring.


Guest Odd

Recommended Posts

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere denne overskriften;) så jeg prøvde etter beste evne.

kjøpte en 04modell 220CDI for et par mnd siden. Bilen ble kjøpt hos Hansa Auto i Stavanger. Er utrolig fornøyd med bilen:) det er bare en ting jeg kan sette fingeren på.

når jeg bremser ned inn mot ett kryss eller rundkjøring, for så og dra igang igjen uten at bilen stoppet helt, så hender det at den ruser seg litt før den spretter i gir og drar avgårde.

Dette er kun når bilen er i bevegelse og jeg nesten stopper. Stopper jeg helt så drar den igang uten problemer.

 

snakker vi en automatservice?

 

opplever ellers kassa som fin og tight.. bilen har kun godt 122.000km med strøken tilstandsrapport.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å ringe Bergs automatservice. Om jeg ikke husker helt feil kan de stille (en del) diagnoser på telefon. Men med en kasse som ikke har gått mer enn 122.000km ville jeg trodd at en flush av girkassa burde være nok.

 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere denne overskriften;) så jeg prøvde etter beste evne.

kjøpte en 04modell 220CDI for et par mnd siden. Bilen ble kjøpt hos Hansa Auto i Stavanger. Er utrolig fornøyd med bilen:) det er bare en ting jeg kan sette fingeren på.

når jeg bremser ned inn mot ett kryss eller rundkjøring, for så og dra igang igjen uten at bilen stoppet helt, så hender det at den ruser seg litt før den spretter i gir og drar avgårde.

Dette er kun når bilen er i bevegelse og jeg nesten stopper. Stopper jeg helt så drar den igang uten problemer.

 

snakker vi en automatservice?

 

opplever ellers kassa som fin og tight.. bilen har kun godt 122.000km med strøken tilstandsrapport.

 

du har ikke bruktbil garanti som dekker dette?

Link to comment
Share on other sites

har hørt at det er ganske dyrt og fikse den konvørteren?

 

ny converter koster ca 15-17000kr hos BOS.

4-5timer arbeid.

samt olje og div pakninger og filter.

kommer nok fort på ca 25000kr med alt.

 

25000,- hørtes ut som "halv-pris kampanje"... :lol:

 

Dette ble regnestykket på min 2004 E200 k Avantgarde, 96 000km.

 

Converter, styringsenhet til girkassa og lock-up ventil

38000,-

 

Resten jobb.

 

Tot. på min bil

50000,- ink. mva. og mvh. BOS!

 

Var kjekt med 100% bruktbil garanti. :)

 

Behøver selvsagt ikke å være like omfattende for din bil, men dette er hva du kan forvente deg.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

men det som er rart er at det kun er når jeg drar igang etter nesten og ha stoppet.. den girer flott ellers i alle områder og turtall

Link to comment
Share on other sites

var innom Bergs Automatservice i dag! de mente at symptomene ikke lignet på converter symptomer!

han mente at det var lite trolig converter så lenge det ikke var risting i kassa! De mente rett og slett det kunne være feil på olje nivået.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gjesten

Vil bare legge til at den ujevne draget ved igangsetting er veldig lik EGR feil og ventilhus feil på lik linje med converter feil på den modellen.

Best og ikke gamble for hjmme mekkere.

EGR kan jo kobles bort, men converter må man ha utstyr for å koble bort for test.

Er det kun ved litt kald motor og under igangsetting og ikke bare ved gjevn belasting er ventilhus en stor mulighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Driver å skal skaffe meg en bil og vurderer en 96 mod Mercedes-Benz E-Klasse 200.

I annonseteksten står dette:

 

Det er en vekselsforsinkelse når bilen settes i revers og på de 2 laveste girvekslingene forover. Under normal landeveiskjøring merkes ingen ting. Bilen kom ut fra verksted 14. juli etter en påkost på 4.000,-. (regning ligger ved) Automatkassa ble kontrollert for skader i styreboks mm og det er utført vanlig feilsøking av automatkassa ellers.

 

Automatassa har fått ny automatolje, nytt automatfilter, ny kobberring, plombe/peilerør, ny automat adapterplugg. Ventilene er årsaken til forsinkelsen på de laveste girene. Har ikke sett noen hensikt i en slik påkost, men for de som er veldig nøye på slikt, må ventilene eventuelt finjusteres for å få bort nappingen helt.

 

Gi et seriøst bud og jeg gir fradrag for at ventilene i girkassa må justeres!

 

Høres dette helt greit ut eller bør jeg holde meg unna og finne meg noe annet?

Mvh. Wanna be MB eier.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

 

En kamerat av meg kjøpte converter fra Tyskland for kr3800,- pluss moms. (Ligger flere på Ebay.)

Han skiftet selv, og regningen med olje og filter kom totalt på 6500,-

Så det kan gjøres billigere enn på BOS. :D

 

Jeg har også samme feilen, kan skjønne at dette er et problem med 211..

Har du link til converter fra tyskland eller ebay?

 

Mvh Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Convertere og ventilhus skiftes i bøtter og spann på de.

en ting skal dere være klar over er at BOS ikke kan levere converter til de som fjerner alle problemene som f.eks during som høres ut som det kommer fra bakaksel mm.

De som driver med girkasseoverhaling har ombygde convertere,ventilhus mm.

Link to comment
Share on other sites

Ved converterfeil på 211 lugger og napper det under belastning / akselerasjon. Jeg betalte ca. 13 000,- hos Bergs med rabatten

vår for to år siden. 50 000 høres helt hinsides ut for en sånn jobb. Hvis jeg ikke har misforstått helt så er det converterclutchen som

glipper pga. feil ved oljetrykket.

Link to comment
Share on other sites

Convertere og ventilhus skiftes i bøtter og spann på de.

en ting skal dere være klar over er at BOS ikke kan levere converter til de som fjerner alle problemene som f.eks during som høres ut som det kommer fra bakaksel mm.

De som driver med girkasseoverhaling har ombygde convertere,ventilhus mm.

 

Har du link, nummer, epost til noen som holder på med dette?

Evt har noen til salgs.

Mvh Mikkel

Link to comment
Share on other sites

 

En kamerat av meg kjøpte converter fra Tyskland for kr3800,- pluss moms. (Ligger flere på Ebay.)

Han skiftet selv, og regningen med olje og filter kom totalt på 6500,-

Så det kan gjøres billigere enn på BOS. :D

 

Jeg har også samme feilen, kan skjønne at dette er et problem med 211..

Har du link til converter fra tyskland eller ebay?

 

Mvh Mikkel

 

 

Jeg fikk min renovert av Ganzeboom i Nederland. Fikk den tilbake slik, og etterpå har all nykking vært borte:

 

DSC_0257.JPG

 

Ulempen er selvsagt at man må levere inn sin egen for å få pant på den, men de har de mest vanlige på lager til enhver tid. Jeg mener dette kostet rundt 300 euro, men husker ikke helt presis lenger. Verkstedet som demonterte/monterte girkasse og konverter var Autobedrijf Krabbenborg / www.MBenzNL.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Balcony

Har i flere år hatt samme problem med min E 220CDI, 2003 mod. Byttet ventilblokka i automatkasse og converter uten særlig bedring. Var nettopp hos spesialist i Danmark. Han byttet luftmengdemåler på mototoren. Den er med å styrer automatkasse. Byttet også lockout ventilen i converteren og frihjulet i bakkant av automatkasse. Nå funker det bra, og mye billigere enn de første forsøkene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...