Jump to content

Recommended Posts

Posted

Annonsen er morsom nok den, og jeg ser absolutt humoren, men hvis jeg skal sitte og surmule litt en lørdags kveld, så syns jeg dette passer seg ganske dårlig for en entusiast av merket :

Som alle disse bilene er også denne i ferd med å resirkulere seg selv

Ingen tvil om at 210-serien kan ruste litt, men er det nødvendig å bygge sånn oppunder folks overdrevne fordommer, da? Til 19.000 så selger vel denne seg selv uansett?

Posted

Jeg har vurdert litt om jeg skulle orke å svare på dette, men helt kort:

- Det er mulig det ikke passer for en entusiast å være så ærlig som mulig i en annonse for å slippe en hel haug med mulige kjøpere som blir skuffet over bilen når de ser den, og skal prute enda mye mer, siden det "bygger opp under det overdrevne inntrykket av at disse bilene ruster", eller hva det sto i en post lengre opp her.

- Det er mulig det ikke passer for en entusiast å selge en godt opprustet bil (som viser seg å være enda mye verre enn man selv trodde) for en lav pris bare for å bli kvitt den, fordi det "ødelegger markedet for andre eiere av slike biler", eller hva det nå var en postet i selve salgstråden på bilen her på forumet.

Jeg blir litt matt av slike kommentarer. Når det gjelder den konkrete bilen var den akkurat så full av småfeil og akkurat så slitt i bremser og foringer som beskrevet i annonsen, og ved visning til kjøper i dag viste den seg å være veldig mye verre for rust enn selv jeg trodde. Bak begge bakhjul var det hull av håndball-størrelse, sløvt at jeg ikke hadde sjekket det, men jeg er glad vi fant det ut før kjøperen startet på ferden tilbake til Tromsø(!)  Bilen gikk dermed for 15.500 kroner, det var en helt grei pris for meg etter omstendighetene, og for den nevenyttige kjøperen kan det muligens ligge en liten fortjeneste der hvis han gidder å investere i nye skjermer, nye dører, ny tetting rundt taket og sveising av hul i gulvet og bakskjermene.

Jeg må ta utgangspunkt i DENNE bilens tilstand når jeg selger den, og hverken Mercedes-Benz, denne klubben eller noen av dens medlemmer har betalt meg for å drive noen PR-jobb for å bedre 210-seriens rykte.

Ikke hadde jeg vært interessert i en slik deal heller, det ville vært temmelig vanskelig å kombinere med jobben min. Men om jeg så HADDE vært forpliktet til noe slikt som en slags "Mercedes' komiske Ali", ville det blitt en vanskelig oppgave. Man skal være relativt bevisst feilinformert om man mener det er bare tull at 210-serien generelt er mer utsatt for rust enn mange andre biler det er naturlig å sammenligne med. Så mange biler har jeg sett at jeg kan uttale meg om det.

Så kunne jeg på den annen side sagt at MB-apparatet i Norge etter min erfaring har tatt problemet seriøst, og - som sagt etter min erfarng - strukket seg langt for å beholde kundene og deres tilfredshet. Men det var et poeng for noen år siden, og berører ikke denne 15 år gamle bilen, som lakk så mye gjennom takluken at den ville vært full av vann om det ikke hadde vært for at det var rusthull i gulvet på den.

Kanskje hadde dette løst opp stemningen hos de som føler seg støtt av annonseteksten min, men nå var det faktisk ikke min oppgave å gi en balansert gjenforteling av hvordan det er å være Mercedes-eier. Jeg hadde en opprustet haug av en bil i gården som jeg ville ha vekk, og jeg ville ikke lure kjøperen.

Hvis man forventes å lukke øynene for realiteter som at også "vårt" merke har enkelte utpregede problemområder på enkelte modeller for å kunne kalle seg "entusiast", eller at man skal være forpliktet til å "holde markedet oppe", da kommer aldri jeg til å bli den entusiasten jeg trodde jeg var.

MVH Tore

Posted

Det er én ting jeg har å "utsette" på kommentarene, og det er ordlyden "som de fleste andre 210". Det mener jeg at ikke stemmer, da flertallet av 210 jeg ser faktisk er i god stand. Hadde du brukt ordene "som mange andre 210" så hadde jeg ikke rynka på nesen. Men jeg rynka ikke nok på nesen til å klage på det, så det var for min del ikke en så stor sak. Men jeg tror det kan være litt der skoen trykker, ikke at du påpeker at den er på vei tilbake til naturen, eller at 210 har et rustproblem. Men rett og slett at du sier at det gjelder "de fleste".

Posted

Jeg har vurdert litt om jeg skulle orke å svare på dette, men helt kort:

Her bommer du skikkelig.

Det er jo bare bra du er ærlig om bilen du selger. Skriv gjerne at bilen er en haug, men det er da ikke nødvendig å skrive at "som alle disse bilene, er denne også en haug"?

Selv om ingen betaler deg for å snakke pent om andres biler, så er det vel ikke nødvendig å rakke ned på dem for det?

Det er ganske åpenbart hvem du sikter til og blir matt av, men du må ha noen veldig rare briller å lese gjennom hvis du greier å tolke meg dithen at jeg mener du ikke skal være ærlig om tilstanden på den bilen du selger

For ordens skyld, så er dette min egen mening, og har ingenting med verv jeg har i klubben å gjøre.

Posted

...Uansett synes jeg det er bedre å være ærlig ved salg av bil, enn å prøve å skjule skavankene

Like greit!  :thumbright:

Være ærlig både når man selger og når man kjøper. Når man selger en bil, så ser jeg mange skriver

en grunn for å selge den i annonsene. Hvorfor i all verden innbiller en del seg at man må ha en grunn?

Selges da jeg ikke trenger bil nr to, selges da jeg trenger større plass, selges pga familieforøkelse,

eksemplene er mange. Spiller da vel ingen rolle. Du har en bil til salgs, færdig med det!

Når man skal kjøpe en bil, så er det også mange som klager på ditt og datt for å få bilen billigere. Hvorfor

stå å kverulere osv med selger på en bruktbil?, klage på riper og bulker, det ene å det andre - Bare å si hva

du vil gi det vel, værre er det faktisk ikke.

Posted

Hvis man er en ærlig entusiast, annonserer man med korta på bordet og man viser kjøper feila.

Hvis kjøper viser eier rusthøl han påstår han ikke visste han hadde, er det ærlig eller entusiast som er feilen?

Når det gjelder den konkrete bilen var den akkurat så full av småfeil og akkurat så slitt i bremser og foringer som beskrevet i annonsen,

Jeg ser hverken bremser eller foringer nevnt i annonsen.

Skjønner ikke helt hva du mener med de to første setningene, men bremser, ulyder og foringer ble nevnt på telefon, så det visste karen om da han kom for å kjøpe for 19. Jeg slo av til 16 da rusthullene bak, som jeg ikke visste om, ble avdekket (hadde antydet at "du finner sikkert mer også", men syntes dette var så grådig at jeg måtte kompensere for det likevel). Etter litt pruting endte vi altså på 15.500.

Vet ikke om du mener at jeg har vært uredelig eller ikke, men jeg mener nå han fikk en grei pris, og det mente vel han også ettersom han slo til. Men denne tråden handlet vel egentlig om hvorvidt man har lov til å innrømme at enkelte MB-modeller har en tendens til å ruste mer enn man kunne forvente. Produsent, importør og forhandlere har innrømmet det ved å innrømme eierne store og kostbare reparasjoner på kulanse, men det er altså ikke uten videre god kutyme for oss "entusiaster" å gjøre det. Var bare det jeg stusset over.

Jeg er for øvrig ferdig med denne diskusjonen. Hvis ikke kune jeg komme til å avsløre at jeg etter ca 20 Mercedeser de siste 15 årene har lyst til å prøve en BMW 5-serie. Tør ikke tenke på hvilke reaksjoner det ville vekke blant entusiastene... :-)

MVH Tore

Posted

Jeg er for øvrig ferdig med denne diskusjonen. Hvis ikke kune jeg komme til å avsløre at jeg etter ca 20 Mercedeser de siste 15 årene har lyst til å prøve en BMW 5-serie. Tør ikke tenke på hvilke reaksjoner det ville vekke blant entusiastene... :-)

MVH Tore

:lol:

Skal ikke si hva som står på gården min ....  8)

skrOPEL

:lol: