Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg trenger litt eksperthjelp med å bli kvitt skygger i lakken i sollys etter polering. Dette kom etter maskinpolering

med Meguiars Ultimate Compound. Mistenker at poleringsskiven kanskje er litt skarp i kanten. Jeg ser disse skyggene kun i solen.

Er det dette som er "swirls"?

Lurer også på om noen kan angi en slags oversikt over forskjellige pads. Hvilke farger som er hardest og mykest, hvilke som

egner seg til fjerning av riper, f.eks. Er mektig imponert over lakkrenoveringer som er omtalt medlemsbladet, men trenger

en lettfattelig oversikt siden jeg ikke husker alle detaljene når jeg skal prøve selv. Kan jo fort bli dyrt også.

Posted

Brukte du roterende maskin eller eksenter? Om du brukte roterende har du brukt produkt som ikke er beregnet for slik maskin, om du brukte eksenter ble det enten brukt for grov pute, eller for kort kjøretid. Ultimate Compound har slipekorn som brytes ned ettersom den jobbes med, altså blir den en finere polish underveis, og må derfor kjøres en god stund.

Puter meguiars:

Burgunder = Grov, rubbing

Gul = Medium, Polering

Sort = Fin, Finishing/Siste finpuss

3M:

Grønn = Grov, Rubbing

Gul = Medium,(Fin rubbing/Polering av ripebestandig klarlakk)

Blå = Fin, Hologramfjerning/Høyglanspolering

Noen andre kan sikkert fylle inn med andre merker, har oversikt best på de jeg bruker mest selv

Posted

Takker for svar! Jeg brukte roterende Einhell med pute fra Biltema. Skal prøve å gå over for hånd med samme produktet. Har du

noe forslag til mild rens som kan brukes med roterende, gjerne fra Meguiars da jeg liker deres produkter? :)

Fargen er forøvrig svart met., husker ikke navnet på den i farten.

Posted

Har du noe forslag til mild rens som kan brukes med roterende, gjerne fra Meguiars da jeg liker deres produkter? :)

Meguiar's Mirror Glaze #205 med SMAT (non diminishing). Hvis #205 er vanskelig å få tak i, eventuelt klassiske Meguiar's Mirror Glaze #80 (diminishing)

Brukes med Meguiar's Soft Buff 2.0  W-8207 Polishing pad og W-9207 Finishing pad.

Posted

Den kombinasjonen (Meguiars #80 og de padsene du beskriver har jeg brukt og resultatet blir forsåvidt bra, men små "klarlakkriper" av den typen som typisk blir av normal bruk gjennom en stund blir det ennå massevis igjen av. Swirls blir det ikke, men det virker som det rett og slett ikke "tar tak" hardt nok til å fjerne disse ripene. Brukes med roterende maskin på ca. 1500 rpm. Hva gjør jeg feil? Ja, jeg er amatør.. ;)

Posted

Den kombinasjonen (Meguiars #80 og de padsene du beskriver har jeg brukt og resultatet blir forsåvidt bra, men små "klarlakkriper" av den typen som typisk blir av normal bruk gjennom en stund blir det ennå massevis igjen av. Swirls blir det ikke, men det virker som det rett og slett ikke "tar tak" hardt nok til å fjerne disse ripene. Brukes med roterende maskin på ca. 1500 rpm. Hva gjør jeg feil? Ja, jeg er amatør.. ;)

MG #80 er egentlig for mild til å ta vaskeriper/swirls på en bil med hard lakk uten at du må gjenta prosessen mange ganger. MG #80 funker fint til å fjerne mikroriper/hologrammer/skjolder. Du trenger helst en grovere polish f. eks #83 #84 #85 #105 eller # 95, hvor de tre siste er de groveste.

Men det er utrolig hva du kan utrette me #80 også hvis du kjører den riktig.

Spre polishen med laveste turtall ut på et område på maks 30cm ganger 30cm. Beveg maskinen med ca 3 cm i sekundet. Prøv å legge ganske mye press på maskinen slik at den utvikler varme. Det bør bli såpass varmt som lakken blir i solsteiken. Husk at #80 er "diminishing" som betyr at slipekornene gradvis brytes ned. Polishen er derfor mest effektiv med en gang. Senk turtallet når den har blitt en klar tynn vaselinaktig hinne og juvelèr frem fin finish.

• 2 weeks later...
Posted

Takk for responsen. Jeg prøvde meg med Ultimate C. for hånd og det hjalp, men skal gå på med maskin igjen med de anbefalte

produktene. :D

• 3 months later...
Posted

Kjøpte meg en Krauss 900 watt da maskin på messen i helgen. Tenkte å prøve den med UC til helgen.

Noen som har erfaringer med denne maskinen?

Posted

Kjøpte meg en Krauss 900 watt da maskin på messen i helgen. Tenkte å prøve den med UC til helgen.

Noen som har erfaringer med denne maskinen?

Krauss 900W, som du sikkert kjøpte av Scandicshine, er en rebranded Kestrel DAS-6 Pro DA-maskin. I prinsippet akkurat den samme maskinen som Dodo juice Buff Daddy og Meguiar's sin DA-maskin, men den har ørlite grann kraftigere motor.

Så akkurat som DAS-6 Pro, er Krauss 900W litt sterkere sammenlignet med en vanlig Kestrel DAS-6 som de andre nevnte maskinene er basert på.

Den rister noe mer, har ikke tvungen rotasjon og er mindre effektiv i forhold til f. eks FlexDA. Men så koster den 1/4 også. Ristingen er kun et problem hvis du skal bruke den ofte på mange biler. Man får pitringer i muskler og blir litt følelsesløs i armer og hender ved mange timers polering med DAS-6 maskinene.

Krauss 900W har ikke noe problem med å fjerne det meste av defekter sammen med gode poleringsputer og f. eks Meguiar's Ultimate Compound. Det tar bare lengre tid enn FlexDA og roterende maskin.

En del har erfart at 900W utgaven overfører for mye varme fra motor/drivverk til poleringsputen, så disse revner i borrelåsen hvis man korrigerer hardt med den. Maskinen duger bra hvis en tar det litt pent, og stort sett skal polere egen bil 1-2 ganger i året og kanskje litt til.

Posted

Takker for svar! Jeg kommer bare til å bruke den på de 2 bilene våre. Fikk med noen pader med bikubeformede

saker på overflaten istedenfor den vanlige skumgummien, siden dette visstnok var " den siste greia".

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er tvungen rotasjon?

Posted

Takker for svar! Jeg kommer bare til å bruke den på de 2 bilene våre. Fikk med noen pader med bikubeformede

saker på overflaten istedenfor den vanlige skumgummien, siden dette visstnok var " den siste greia".

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er tvungen rotasjon?

Maskinen du har kjøpt både roterer sakte og beveger seg sideveis under polering. Men hvis du legger på press stopper roteringen, da beveger den seg kun sideveis. Det er ikke noe som tvinger maskinen til å rotere ved press.

På FlexDA er det låst drivverk som tvinger maskinen til å rotere, selv ved hard press. Det gir bedre varmeutvikling på lakken og gjør maskinen i stand til å korrigerer lakkdefekter mye bedre, nesten som en roterende maskin, uten at den lager hologrammer.

FlexDA er dermed det beste fra to verdener, både "Dual Action" og Rotary" maskiner. :)

Posted

Tror nok da at jeg bruker den roterende hvis jeg skal fjerne riper og så da maskinen etterpå for å fjerne skyggene. Jeg er ganske grønn når det gjelder maskinpolering så det er nok best å være forsiktig. Tenkte å kjøpe et gammelt panser eller kuffertlokk for å teste litt.

Posted

det går an å lage hologrammer både med flexDA og også vanlig DA og da Øyvind :) Men Sjeldent på annet enn ekstremt myk lakk

Sant det, men i slike tilfeller er gjerne lakken så sær at man lager marring med mikrofiber også.

Da er det enten tålmodighet, erfaring og godt håndlag som gjelder, eller ei kanne bensin og en eske fyrstikker :D

Posted

Jeg ser at det ligger en kunststoff skive mellom discen til poleringsputen og drivverket.

Kanskje det er for å ikke overføre så mye varme?

Posted

Godt mulig de har fått tilbakemelding på dette og gjort noen tiltak. Ved vanlig "pyse-kjøring" dannes det mindre varme. Uansett vil det ikke bli problem hvis du har roterende til grovjobben. ;)

Posted

Prøvet meg på panseret i helgen og det ble ganske bra. En ting som irriterer meg er at den paden jeg fikk med Krauss maskinen

har 6-kantede "puter" på størrelse med 50-øringer. Jeg brukte veldig lite av Ultimate Compound av gangen, men det virket som

at dette ble slynget rundt siden ikke alt fikk kontakt med lakken. Når jeg skulle tørke bort sølet, ble det masse små riper fra dette.

Ved bruk av vanlige skum pader ble det ikke sprut i det hele tatt. Jeg fikk heldigvis bort disse ripene med Swirl-X.

Posted

Prøvet meg på panseret i helgen og det ble ganske bra. En ting som irriterer meg er at den paden jeg fikk med Krauss maskinen

har 6-kantede "puter" på størrelse med 50-øringer. Jeg brukte veldig lite av Ultimate Compound av gangen, men det virket som

at dette ble slynget rundt siden ikke alt fikk kontakt med lakken. Når jeg skulle tørke bort sølet, ble det masse små riper fra dette.

Ved bruk av vanlige skum pader ble det ikke sprut i det hele tatt. Jeg fikk heldigvis bort disse ripene med Swirl-X.

Jeg har ikke brukt sånne "Hexlogic" pad selv, men tror kanskje du løser problemet ved å spre polishen mens du bruker mer press på maskinen ;)

Sjekk Swirl-X resultatet nøye i sola eller godt lys, etter en IPA - wipe down. Jeg har mer tro på å bruke UC med DA-maskin for best resultat. :)

Posted

Legg produktet på paden, start på lav hastighet mens du sprer,  så opp i hastighet. Har bruk hexlogic jeg, ikke noe problemer som ujeg har erfart...

Posted

Skal prøve dem og UC med DA maskinen neste gang. Brukte roterende fordi jeg hadde slipt ned noen steinsprut som jeg

har fylt opp i sommer. Dette ble bra med 2500-korning på slipepapiret.