Jump to content

124 og kamaksel

Recommended Posts

Posted

Jada jeg spør og graver. Men spørring er jo en måte å bli klokere på, eller..

Har fått forståelsen av at kamakselen på 124 begynner å skrante rundt 250-300 tusen. Og at dette problemet først og fremst gjelder 230. Stemmer dette?

Hva er det som skjer, hva må byttes og hva koster reparasjonen.

Til slutt; hvordan merkes at kamaksel skranter?

Guest E 220 CDI
Posted

At den begynner å skrante først ved 250'-300' er vel en smule overdrevet. Da jeg hadde min '85 måtte jeg skifte ved ca. 160000 km. Da ble det byttet kam, løftere og ventiltetninger. Dette er noen år siden, og jeg betalte da ca. 8500.- (på verksted) inkl. deler.

En bekjent av meg hadde en '88, og han måtte bytte mye tidligere enn meg. Tror det var rundt 120000.

Du merker det på at ventilene begynner å lage litt ulyd (tikking). Det er kammene (på kamakslingen) som slites og det blir for stor klaring mellom kam og løfter. Grunnen er, etter det jeg har fått høre, at herdinga av kamakslingen var for dårlig. Dette ble vel retta opp etterhvert.

Jeg uttaler meg ikke som fagmann, så jeg regner med at det vil komme korrigeringer på min noe enkle fremstilling av problemet :wink: .

Posted

Lurer på om dette problemet var knyttet til kun de første modellene 85 - 88 eller? Det blir jo fort en kostbar sak.

Posted
Lurer på om dette problemet var knyttet til kun de første modellene 85 - 88 eller? Det blir jo fort en kostbar sak.

Ja, de byttet leverandør av kamaksel, tror det var i 88. Eivind for eksempel husker det. De nyeste bilene med M102 er mye bedre.

Posted

Jeg har en 300 der kammen måtte byttes etter 350k men jeg tror nok det var dårlig/manglende olje som var grunnen ikke dårlig kam.