Jump to content

M104. topppakning? leppepakning? 300SE

vegard Fyrileiv

Recommended Posts

hei. har oljelekasje innimellom en plass over dynamoen. har fått byttet leppepakning hos jensen i drammen da jeg antok ganske sikkert det var den. men den lekker like jævlig. klagde, og de mente etterpå det var topppakningen. men mener sikkert jeg har lest at oljekanalen kommer opp i bakkant? da vil jeg vel ikke få oljelekasje i framkant hvis det er toppakningen?

La merke til at de ikke hadde tatt bilen inn på værkstdede en gang da jeg leverte den igjen etter første gang. Er ikke veldig hissig på topppakningbytte nå. planen var å selge bilen..

Hvis toppakningen aldri har vært bytta på en såpass gammel bil, trekker den seg litt tilbake bl.a

der den møter leppepakningen, og det er nærmest umulig å få det tett på en proff måte, dessverre.

En ny toppakning (den er forsterket flere steder i forhold til den originale) sammen med en korrekt installert leppepakning vil fjerne lekkasjen.

Men som du sikkert har lest deg til, så er leppepakningen litt tricky å få bytta skikkelig, så muligheten for at Jensen har bomma er jo selvsagt tilstede.

Jeg går ut fra at du har vaska nitidig reint og har inspisert med speil rundt hele slik at du er sikker på plassering av lekkasjen?

Mvh, Lars

veit ikke noe om topppakning er bytta på den. men bilen har straks gått 300 000 så hvis den aldri er vært tatt er vel det nesten utrolig på disse motorene om jeg har skjønt riktig.vaska ordentlig igjen i går så skal sjekke neste gang jeg skal ut igjen om jeg klarer å se tydligre nå.. men fortsatt lurer jeg om noen veit om oljekanalen kommer opp foran eller bak? 

Det at topp pakingen kan lekke olje ut av fremre tilførsel kanal er fritt etter fantasien og i beste fall uvitenhet. Kanalen går ikke opp i toppen, men stopper i pakningen som har god kopper tetning pluss ett bleed spor på noen tiendeler som leder en tynn oljestråle ut mot registerkjedet. Oljekanalen er nærmere topplokksbolten enn sylinder kanten og har følgelig clamping så det holder.

Dersom det startet å lekke kort tid/umiddelbart etter leppepakningen ble byttet kan du regne med at verkstedet har slurvet:

1. det er sinnsykt viktig å avfette skikkelig der hvor leppe pakingen møter gods. Det gjelder også i stuen mot toppakingen. Når leppe pakningen monteres bør den støttes av en dråpe RTV silikon i endene og helst en liten film på oversiden

2. pakningen blir altfor lett presset ut av sporet/posisjon under montering pga tight passform på det øvre register dekselet. Og som sagt en syltynn film RTV på oversiden av pakningen som hjelper til at registerdekselet sklir innpå uten at pakningen mister posisjon.

Blir jobben gjort skikkelig så holder det tett. Kan være lurt å diskutere jobben med mekanikeren som gjorde arbeidet og luke ut hvordan jobben ble utført

EDIT

Her ett eksempel på hvor ille det kan gjøres

Svenskefaen1.jpg