Jump to content

Ujavn gange på E220 CDI 1999 mod


Friksen

Recommended Posts

Hei!

 

Har et lite problem med tomgang og lugger litt når den står i gir.

 

Begynte for en stund siden og hadde full service på den med olje,diesel filter osv..og frostveske.

Fylte og på en dyserensflaske.. umiddelbart etter dette har bilen gått fint. kjørte opp til GOL treffet og tura rundt lenge før den begynte igjenn i dag..

 

Sto i et kryss så kjente jeg at bilen ga et lite "spark" så jeg hadde jeg ikke hadd bremsen inne hadde den nok bykset ut i veien.

Så og at det kom en røykdott ut bak (ikke uvanelig ved pådrag vertfall)

 

Har søkt en del på problemet, og det er girkasse som kommer som svar.. Men den jukser når den står i park og noen ganger.. den får et lite hopp liksom..

 

Takk for svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Legger ved en video av ulyden, virker ikke ut som det spiller noen rolle om motoren er varm eller kald. men at den er akkurat startet.. for om jeg ruser den litt så er den roligere .. og når jeg har kjørt en runde er den helt fin..ingen "jokking" hvertfall :-)

 

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=0_c96InqQCg

 

Den svarte releboksen på innerskjermen knurrer til meg .. den kan vel ha en innvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Under på innsugings manifolden står det en elektrisk motor og den driver med å lukke og åpner spjeld som står inne i insugingsmanifolden. (det er delt opp 8 hull og fire av dem har spjeld i manifolden)

Kan hende ett stag under der har hoppet av slik at noen av di 4 spjeldene er åpne eller lukket.

 

Det kan hende at insugmanifolden blir tett av eksos gjennvindingen. Hullene i manifolden kokser seg igjenn.

Dette er ikke uvanlig heller....

 

Den svarte releboksen driver den AGR-ventilen som står på innsuget. Hvis det skulle oppstå feil med den vil du merke motorkraften reduserer meget og motoren vil ikke mere etter 2500-3000 o/min

 

Og di som ikke har en slik elektrisk sak som står på turboen har også en slik rele som driver en vakum-klokke som står på turboen. Og det kalles for: variabel turbo geometri.

Søk på www.youtube.com og der finner dere ut hva det går ut på....

Hvis det er feil med denne relen vil du også merke motorkraften og turtallet....

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget for svar!!

 

Jeg har opplevd et par ganger at motoren går i nødmodus, men har bare stoppa og starta igjenn så har det ikke vert noe problem på kansje flere måneder igjenn(men det kan vel vere andre ting en bare den AGR rele`et

 

Får ta en titt på det innsuget, kansje lønner seg og demontere det og gjøre det skikkelig reint da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok av staget og fjernet disse spjeldene i innsuget også tettet hullet etter spjeldene og gjorde innsuget rent.

Kan hende det blir ørliten ujevngange på tomgang men det har ikke noe betydning.

Motoren gikk mye bedre og bedre resbons også  :D  8)

Bruker mindre drivstoff også.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...