Jump to content

*FERDIG* Skifte av vannpumpe på 230E. Hordan går jeg frem?


Guest Sondre B. Bjelland

Recommended Posts

Guest Sondre B. Bjelland

Heia!

 

Skal bytte vannpumpe på merca imorgen. Noen som vet hvordan jeg best bør gjøre det?

 

Tenker jeg tapper kjølevæsken, fjerner radiatoren, tar vekk viftereima, skrur ut vannpumpa før jeg skrur inn ny og setter alt på plass igjen.

 

Er det greit? Jeg har hørt at du skal skrape vekk alt av gammel pakning før du setter på ny. Stemmer det? Hvor vanskelig er det å demontere viftereima? Stress å få den på igjen? Trengs det noen stramming eller noen justering?

 

Gjør jeg lurt i å kjøre den på vanlig vann med et middel for å rense kjølesystemet etter jeg har byttet? For å så hive på korrekt blandet kjølevæske med vannpumpesmøring i? Hvor mange liter går det i systemet? Er det ikke 10,5 liter? Hvordan lufter jeg systemet?

 

Satser på at noen her har noen svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du må ihvertfall løsne unbrako skruen som sitter ved siden av strammehjulet, og deretter slakke strammeren.

da kan du enkelt ta av reima.

Det går greit uten å ta av radiator, bare fjern alle plastdeksler så kommer en greit til.

 

Litt vanskelig å forklare så kjøp rep manual på biltema til 250,- det gjør det veldig mye lettere, så slipper dui å finne opp kruttet på ny.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Sondre B. Bjelland

Nå er den på. Og det UTEN Haynes :wink:

 

Nei, men seriøst. Kommer nok til å kjøpe den snart. Men vannpumpa viste seg å være piece of cake. Nå er det potte tett og god sirkulasjon :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...