Jump to content

div girkasse spm w124

Recommended Posts

Guest stian106
Posted

hei.

Har en 94mod 320te med 5trinns aut kasse som har begynt med diverse tull. det ene problemet er at den noen ganger ikke vil legge inn 5giret. Selv om jeg drar den godt opp på 4giret. Det andre er at den har "fjusket" nappet litt i revers i en stund. har liksom måtte ruse bilen litt før den har tatt tak. Nå har den blitt slik at den bare slurer og klarer såvidt trekke seg selv på flat mark, selv om jeg ruser litt. Kassa har nytt ledningsnett, olje og filter for ca 1.5 år siden og har egentlig vært lite brukt. Bilen har gått 250,000. Noen som har peil på hva jeg sliter med her?

Mitt andre spm dreier seg om manuell kasse. Har en w124 med 3,6amg motor. denne er automat, men ønsker å bygge den om til manuell. Har leta lenge etter sportskassa fra 320, men ikke klart å finne noe slikt til salgs.

Men har stående en 86 mod e260 5tr manuell. Vil det la seg gjøre å bruke denne kassa her? evt svinghjul med en sterkere clutch? Har denne bilen enkelt eller dobbeltmasse svinghjul?

Setter pris på alle innspill råd og vink :)

Guest Eivind Amundsen
Posted

Høres ut som du har knekt stempelet til B3 lammellene (revers). Mulig biter av stempelet har skapt andre probblemer for deg (ventiler som henger osv). Kan også hende B3 bare er utslitt (pga lekasje i servostempelet (evenentuelt ventilblokka)).. Er bare å plukke opp og se (du finner muligens noen deler i bunnpanna ?)

Guest stian106
Posted

Hvor finner jeg dette b3 stempelet? Må jeg ta ut kassa av bilen for å komme til, eller kommer jeg til bare ved å ta ut bunnpannen?

I dag har reversen faktisk fungert som den skal hver gang helt til jeg skulle parkere hjemme igjen nå. da var det lite kraft der igjen.  Men det som er litt rart er at når jeg peiler oljen på kassa så er det olje på hele pinnen. klarer liksom ikke finne nivået. På2 andre aut merc jeg har så er dette ikke noe problem. Nivået er tydelig på pinnen.

Posted

B3 lammellene ligger fremst i kassa så hele kassa må nok ut av bilen. Alt står greit forklart her. Personlig ville jeg ha satt bort jobben og samtidig gått over alt det andre også. Er ikke mye som skal til før du sitter med en deffekt kasse :D

Guest Christian Strømstad
Posted

Vær oppmerksom på at på enkelte kasse så kaster konveteren olje på pinnen så den viser for mye når du peiler. Det bruker da å være endel forskjell på ene til andre siden av pinnen. Jeg har alltid da gått for det minste målet som riktig når dette har hendt meg.

Husk også at det er forskjel på nivået på kald olje kontra varm olje.. :)

Mvh

Christian

Guest stian106
Posted

Takker for en bra link :D Å som jeg fryktet var dette litt over middels innviklet..

Men vil tro at å få overhalt en slike kasse er langt dyrere en å få tak i en brukt som fungerer bra. Såvidt snakket med bergs aut i dag, men skal høre fra de igjen.

Til dette med peilepinnen så kan jeg ikke helt skjønne dette, men at konverteren har noe spes med dette å gjøre har også jeg vondt for å tro.. Men hvordan kan det ha seg at dette skjer? Det er olje på pinnen ca 15cm over min merket på varm olje. Å like mye på begge sider av pinnen. For bare ikke noen markant skille på nivået! Virker som det spruter opp.

Nå er det forrige eier som sa det akkurat hadde blitt byttet olje på kassen da jeg tok over bilen, så vet egentlig ikke mer en det.

Noen som har opplevd noen syndromer med dårlig olje/filter?

Jeg for den til ta i revers når bilen er kald etter å ha ruset den opp litt et par ganger, men funker ikke når den blir varm.

Posted

Jeg ville fått overhalt kassa hos Bergs, så vet du at den er i orden. Å kjøpe en brukt kasse kan være vel og bra, men den kan også være defekt allerede dagen etter at du har satt den inn.

Guest Christian Strømstad
Posted

Selvsagt kaster ikke konverteren oljen på peilpinnen... Noe dårlig innlegg der ser jeg....

Det jeg gjorde et labert forsøk på å få frem var at det virker som noe klaster olje på pinnen fra ene siden neddi panna der(ikke konverteren obviusly) :P men noe annet som gjør til at man får 2 forskjellige nivå når man peiler...

Christian

Guest stian106
Posted

Da var automat problemet løst, men noen som har noen formening om manuel spm mitt? Ingen her som har mikset litt manuel kasser? Feks har svinghjulet samme bolt sirkel på alle 6ère? HAr clutch samme splines på de forskjellige 5tr kasser?

Posted
B3 lammellene ligger fremst i kassa så hele kassa må nok ut av bilen. Alt står greit forklart her. Personlig ville jeg ha satt bort jobben og samtidig gått over alt det andre også. Er ikke mye som skal til før du sitter med en deffekt kasse

SigurdB: Har du tilfeldigvis en link til samme beskrivelse for 124, 4 trinns Autmat 722.3xx kasser også..??