Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har noen bolter liggende som det står "ASS 10.9" på bolthodet. Det står noen andre bokstaver på et par andre bolter, men samme verdien "10.9". Hva indikerer dette? er det enslags formel på konen på bolthodet?

-Dersom det ikke angir konen(eller dens formel), hvor kan man finne informasjon om hva slags kon det er.

Posted

radbolzen-885818824137346912.jpg

Kegelbund = "Konisk bolt"

Kugelbund = "Rund bolt"

Mercedes bruker rundt bolt på sine felger. Jeg har ikke sett noen andre nevne det, men dersom man bruker felger beregnet på 14mm-bolter på en bil som bruker 12mm-bolter så vil jeg tro at man må ha spesialbolter siden konen da ikke vil treffe som den skal.

Posted

Konen på 12 mm er helt forskjellig fra den på 14 mm. Dummet meg ut på dette da jeg kjøpte et sett med 211 Avantgarde felger

til min 210. Hadde tilgang til dreibenk og profft gjengeverktøy så jeg dreide ned gjengepartiet til 12 mm og gjenget opp pånytt

med 12 mm. Mener å huske at det skulle være M12-150. Kuledelen på 14 mm. bolten har større diameter så anlegget blir helt feil.

Dette er viktig å passe på!!!

Man kan forøvrig kjøpe 14 mm. bolter med liten "kule", men ikke 12 mm. med stor kule. :(