Guest Eirik Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Min far har en mercedes benz 280 sl 1985 modell, men her om dagen slutten den plutselig å starte. Verken meg eller han er desverre veldig bil kyndige, så håper at noen her kanskje kan hjelpe oss litt. Den gikk som en klokke for 4 dager siden, men så kom det en skikkelig regn skyll en natt, og da ville den ikke starte dagen etter. Batteri ble byttet for 2 måneder siden, og det kommer lyd når jeg vrir om tenninga, men virker kanskje som om det er noe galt med tennpluggene. Pratet kjapt med en som kunne litt om det, og han sa at det var et vanlig problem med disse typene at det kunne komme noe vann inn til en boks som tennpluggene gikk til eller noe, men problemet mitt er at jeg er veldig usikker på hvor han mener, og vil ikke fikle for mye uten å vite hva jeg gjør. Så hvis noen kunne forklart meg eller lagt ved et bilde der det blir vist hvor det er ville jeg vært utrolig takknemmelig. Tusen takk for alle svar på forhånd. Quote
Fredrik B Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Kan det være fukt i fordelerlokket han siktet til? Quote
Guest Eirik Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Vet ikke helt jeg altså. Men tror det er den boksen som ledningene fra tennpluggene går til, men vet ikke hva den heter. Men skrudde opp den i går og tørket den så godt jeg kunne, men bilen vil fortsatt ikke starte. Noen som har noen andre forslag som kanskje kan få bilen i gang igjen? Quote
Christoffer Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Fra tennpluggene går det ledninger til fordelerlokket. Åpner du fordelerlokket sitter det en rotor inni der. Er det fukt inni der eller mye irr på kontaktpunktene kan det være en kilde til feil. Videre går det en ledning fra fordelerlokket til en COIL. Denne får man ikke åpnet, men denne kan også være kilde til feil. Jeg byttet alle delene på min noe nyerer MB med tilsvarende problemer og den har gått 30000km etterpå. Ferske tenningsdeler er VIKTIG! Quote
Guest Eirik Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Tusen takk for et kjempe fint svar. Men kunne du forklart meg åssen deler jeg må dra å kjøpe? Og om det er noe man kan gjøre selv, uten noen spesiell kunnskap om det? Quote
Guest Eirik Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Det vet jeg ikke, men er det ikke litt rart hvis det plutselig ikke skal komme bensin til motoren i løpet av en natt? Men har som sagt ikke så veldig mye peil, så er mye mulig du har rett. Quote
Bjørn Vedø Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Hmmm... Så den stoppet etter en regnfylt dag/natt.... Høres som ut det er kommet inn fukt inne i fordeler lokket? Men du kan jo ta av fordelerlokket selv og titte om det er fuktig i lokket. Hvis du ser noe tegn til fukt så rengjør lokket med luft eller tøybit. Husk og sette den skikkelig på Quote
Guest Eirik Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Jeg får prøve å gjøre det en gang til, vet ikke helt om jeg fikk satt det ordentlig på heller, var ikke så lett som det så ut til Men takk for svar, så skal jeg si i fra om det fungerer Quote
Guest Eirik Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Jeg holder til i Porsgrunn Men nå fikk jeg faktisk start på bilen igjen, tror det var noe så enkelt som fukt i fordeler lokket, akkurat som et par av dere hadde sagt. Så tusen takk til alle som har hjulpet til med svar, dere hjalp virkelig en som ikke kan så altfor mye. Og kjenner jeg bilen rett skjer det helt sikkert noe mer i løpet av sommeren, så da vet jeg hvor jeg skal spørre etter hjelp Quote
Recommended Posts