Guest Madsi Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 Hei! spurte for litt siden om hva dere trodde var best av å kaste en turbo på min w124 230E eller større motor. sett litt etter større motor men fant ut at dette ble alt for dyrt, så da lurte jeg på om noen inne her kunne fortalt meg hva jeg trenger for å sette på en turbo på bilen min, og evt. hva det koster brukt/nytt. hvis det faktisk blir så jeg skal prøve å få satt på en turbo så tenkte jeg rundt sånn 180-200hk på hjula, hvis det ikke er mye og forvente? Er foresten en gutt på 17år med kun sommerjobb og med en lønningslapp på 18-20000 +- ca. så billigst mulig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinBo Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 tips: selg 230 og kjøp deg en w124 E320 istedet. Det er mye billigere pluss at du får 220hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik B Posted June 18, 2011 Share Posted June 18, 2011 tips: selg 230 og kjøp deg en w124 E320 istedet. Det er mye billigere pluss at du får 220hk. Og som er en ufattelig deilig motor Gikk en coupe på finn.no for en stund siden til 25.000,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjørn Vedø Posted June 19, 2011 Share Posted June 19, 2011 Hvis det er snakk om 230E (med dobbel registerkjede) så er det bare og skaffe turbo fra Saab eller Volvo eller andre med rundt det samme motor volum. Sveise deg turbo manifold til eksos siden. Borre opp ett hull i bunnpannen for retur oljen fra turbo. Olje til turbo henter du fra feks der oljetrykksgiveren står. Sett på en T-stykke. Anbefaler datasprut m/tilbehør. Bensinpumpe. Bensintrykkregulator. Intercooler. Dumpventil. Du trenger ikke gjøre så mye med selve motoren. Ikke noe problem å kjøre med 1.2 bars trykk med orginal motor. Kjenner en som har kjørt med det i ca 6 år problem fritt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 UNNSKYLD Hva trenger en gutt på 17 år 180-200 hk til, en orginal 230E Automat med 132 hk går faktisk bra nok til både normal kjøring og trygge og relativt kjappe forbikjøringer. Føles det ikke slik så er det noe galt og uansett ikke noe godt utgangspunkt til verken overlading eller andre former for trimming. Sammenligner du med sprekere biler taper man såklart, men sammenlignet med normale biler er det godt og vel ok. Men tilbake til topic. For å turbomate motoren din enklest mulig, så trenger du en turbo, turbomanifold/adapterrør, diverse rør og slanger til olje og luft, tilleggsdyser med styring og litt slik, så kan man slenge på en del for å gjøre det bedre og mere holdbart, som stempler, toppakning, datasprut, intercooler osv. Altså kan det komme på alt fra 1000,- til 100.000,- avhengig av hva du gjør selv, hvor mye du gjør ut av det og hvor du får deler fra. Det desidert enkleste er jo å skaffe en turbo alà T3 etc fra 240, 300TDT osv, koble den til bilens orginale eksosmanifold med ett adapterrør, oljetrykk fra oljetrykksføleren, retur i bunnpanne, luftrør fra turbo til LMM, fortrinnsvis via en IC, tilleggsdyser styrt via trykkbrytere. Skal du være litt mere sofistikert, så har du en velvalgt turbo, på ett grenrør, intercooler, datasprut. Eller kanskje en 230K-motor med turbo og innsprut fra 220. Det finnes så mange veier til dette at pris er umulig å si på forhånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jordbæret Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Rart at det er bedre svar på finn finnkode=22289164 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vegardxf Posted June 22, 2011 Share Posted June 22, 2011 Rart at det er bedre svar på finn finnkode=22289164 hva fikk du svar på der? pris på turboen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted June 26, 2011 Share Posted June 26, 2011 det ligger en manifoild på 190klubben sine sider nå. Det er å en del cosworth turboer til salgs du kan bruke. Problemet er tenning,men ligger du på inntil 0.8bar så holder det en stund ihvertfall. Du kan glemme 95oktan, så du bør kjøre på 99,mint 98okt. Du kan legge til en tillegsdyse å safe litt med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.