Jump to content

Hjelp med prisoverslag på turbokonvertering


Guest Madsi

Recommended Posts

Guest Madsi

Hei!

spurte for litt siden om hva dere trodde var best av å kaste en turbo på min w124 230E eller større motor.

sett litt etter større motor men fant ut at dette ble alt for dyrt, så da lurte jeg på om noen inne her kunne fortalt meg hva jeg trenger for å sette på en turbo på bilen min, og evt. hva det koster brukt/nytt.

 

hvis det faktisk blir så jeg skal prøve å få satt på en turbo så tenkte jeg rundt sånn 180-200hk på hjula, hvis det ikke er mye og forvente? :P

 

Er foresten en gutt på 17år  med kun sommerjobb og med en lønningslapp på 18-20000 +- ca.

så billigst mulig! :P

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om 230E (med dobbel registerkjede) så er det bare og skaffe turbo fra Saab eller Volvo eller andre med rundt det samme motor volum.

Sveise deg turbo manifold til eksos siden.

Borre opp ett hull i bunnpannen for retur oljen fra turbo.

Olje til turbo henter du fra feks der oljetrykksgiveren står. Sett på en T-stykke.

Anbefaler datasprut m/tilbehør.

Bensinpumpe.

Bensintrykkregulator.

Intercooler.

Dumpventil.

Du trenger ikke gjøre så mye med selve motoren.

Ikke noe problem å kjøre med 1.2 bars trykk med orginal motor.

Kjenner en som har kjørt med det i ca 6 år problem fritt  :)

Link to comment
Share on other sites

UNNSKYLD

 

Hva trenger en gutt på 17 år 180-200 hk til, en orginal 230E Automat med 132 hk går faktisk bra nok til både normal kjøring og trygge og relativt kjappe forbikjøringer.

Føles det ikke slik så er det noe galt og uansett ikke noe godt utgangspunkt til verken overlading eller andre former for trimming.

 

Sammenligner du med sprekere biler  taper man såklart, men sammenlignet med normale biler er det godt og vel ok.

 

Men tilbake til topic.

 

For å turbomate motoren din enklest mulig, så trenger du en turbo, turbomanifold/adapterrør, diverse rør og slanger til olje og luft, tilleggsdyser med styring og litt slik, så kan man slenge på en del for å gjøre det bedre og mere holdbart, som stempler, toppakning, datasprut, intercooler osv.

 

Altså kan det komme på alt fra 1000,- til 100.000,- avhengig av hva du gjør selv, hvor mye du gjør ut av det og hvor du får deler fra.

 

Det desidert enkleste er jo å skaffe en turbo alà T3 etc fra 240, 300TDT osv, koble den til bilens orginale eksosmanifold med ett adapterrør, oljetrykk fra oljetrykksføleren, retur i bunnpanne, luftrør fra turbo til LMM, fortrinnsvis via en IC, tilleggsdyser styrt via trykkbrytere.

 

Skal du være litt mere sofistikert, så har du en velvalgt turbo, på ett grenrør, intercooler, datasprut.

 

Eller kanskje en 230K-motor med turbo og innsprut fra 220.

 

Det finnes så mange veier til dette at pris er umulig å si på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

det ligger en manifoild på 190klubben sine sider nå.

Det er å en del cosworth turboer til salgs du kan bruke.

Problemet er tenning,men ligger du på inntil 0.8bar så holder det en stund ihvertfall.

Du kan glemme 95oktan, så du bør kjøre på 99,mint 98okt.

Du kan legge til en tillegsdyse å safe litt med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...