Kruste Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Jeg har fortsatt en klakkelyd i forstillingen på bilen etter at følgende har blitt skiftet Casterstag Øvre og nedre bærekuler Lenkearmer til stabstagene Forstillingen er nå sjekket på alle bauger å kanter, men ingen slark er å finne. Mistenkte kulene til stabstaglenkearmene, men disse er helt fine På siste service trodde de det kunne være støtdemperne, men det er svært skjelden disse lager sånne lyder vel. Noen råd å tips ? Quote
Bengt E Jacobsen Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Hvorfor skifter du ikke stabbkulene. Mine virket også fin, men de var helt herpa. Det som skjer med de er at de blir tørr, de ligger i fett inne i en plasthylse og etterhvert blir fettet borte og kula sliper på plasten. Quote
Kruste Posted June 18, 2011 Author Posted June 18, 2011 Tja jeg har vel kanskje stolt får mye på BOS da som sier det ikke er noe slark i disse kulene, men kan jo prøve å skifte disse og. Jeg har denne bærekuleavdrageren http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_111&products_id=960, men den passer ikke på denne kula pga. at hylsene er for store. Noen tips her da disse er presset inn i bærearmen og sitter sikkerrt noe voldsomt. Quote
Guest gjesten Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 I begynnelsen er de veldig vanskelig å få frem slark på uten at den står på en 4 søyler. Så de som sier det ikke er slark etter test på en 2 søyler kan ikke si det 100% sikkert. 99% av alle servicer utføres ikke på en 4 søyler vil jeg tippe. Quote
Kenneth Sivertsen Posted June 18, 2011 Posted June 18, 2011 Tja jeg har vel kanskje stolt får mye på BOS da som sier det ikke er noe slark i disse kulene, men kan jo prøve å skifte disse og. Jeg har denne bærekuleavdrageren http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_111&products_id=960, men den passer ikke på denne kula pga. at hylsene er for store. Noen tips her da disse er presset inn i bærearmen og sitter sikkerrt noe voldsomt. Kjøp på ebay. Kjøpte der selv, å har pressa ut 3 kuler uten prob. Går som en drøm:D Quote
repvik Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Hva du brukte til å presse ut, Kenneth? Jeg har et par kuler på vei som jeg tenkte bytte for å se om klakkinga mi forsvant. Quote
Guest Gjesten Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Hadde hørt på pris på arbeid før jeg hadde begynnt selv. Det er bare et hydraulisk verktøy de bruker. Av med to muttere,løfter opp verktøyet over kula,trykk på pumpa,inn med ny kule og start pumpa igjen,så er de ferdig. Har gjort dette mange ganger og kan ikke tenke meg å gjøre det uten bra verktøy. Veldig fort å ødlegge belgene hvis ikke alt passer perfekt. Dette tar under en halv time så jeg tenker du må betale for 1-1.5 time. Quote
Bengt E Jacobsen Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Tja jeg har vel kanskje stolt får mye på BOS da som sier det ikke er noe slark i disse kulene, men kan jo prøve å skifte disse og. Jeg har denne bærekuleavdrageren http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37_111&products_id=960, men den passer ikke på denne kula pga. at hylsene er for store. Noen tips her da disse er presset inn i bærearmen og sitter sikkerrt noe voldsomt. Jeg har samme avdrager, ingen problem. Bare press ut selve kula gjennom bunnen. Så presser du ut hyllsa. Jeg tok løs endeleddet fra spindelen, da var det lettere å få inn avdrageren og lettere å skru. Quote
Kruste Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 OK bestiller nye kuler i morgen skal bli spennendes å se om klakkelyden blir borte når jeg får skiftet disse. Quote
Gujoni Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Bilen må ikke bare stå på en firesøyler, men må jekkes opp med en såkalt traversjekk med uttrekkbare armer slik at man kan jekke på selve bærebruene. Man må jekke så langt ut som mulig. Da vil disse bære vekten av bilen, men presset på bærekulene vil bare være fra vekten av det som er mellom bærekule og øvre bærebru. (Litt vanskelig å forklare.) Man sjekker kulene ved å presse hjulet opp ved hjelp av en dekkspak eller liknende.Dette er forøvrig samme fremgangsmåte som på 123, 124 og 210. Jeg skiftet de store kulene (nedre) på min 211 og de satt noe besatt. Tok av hele bærebruen og banket dem ut og inn med et verktøy jeg laget for å skifte nedre bærekule på 124 for mange år siden. Måtte justere forstillinen etterpå siden spissingen forandret seg. Spissingen forandret seg sannsynligvis fordi jeg ikke fikk den indre bærearmsforingen tilbake på samme sted etterpå og dermed forandret også camber seg. Quote
Guest Gjesten Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 @ gujoni. Du snakker om noen helt andre kuler en det er snakk om i denne tråden. Stabb kulene/staget blir avlastet når bilen står på hjulene med hele sin vekt. Bruker man travers jekk vil ikke vekten av bilen alene være stor nok til å avlaste stabstag. Da må bilen dras ned med ekstra vekt. Bærekulene du snakker om kan en gjør som du sier eller rett og slett bare bruke en står vannpumpe tang å klemme på de. Det gjelder ikke 124 og de med den type forstilling. Quote
Gujoni Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Jeg forklarte meg tydeligvis litt uklart, men skal gjøre det litt klarere! For å sjekke NEDRE BÆREKULER på 211, må de avlastes siden de bærer vekten av bilen med hjulene på bakken. Dette kan f.eks. gjøres med en traversjekk på firesøylet bukk. Da er det bærebruene som bærer vekten, ikke hjulene, ergo er nedre kule avlastet. Hjulene må selvfølgelig være i luften. For å sjekke NEDRE STABSTAGKULER foran, kan bilen enten stå på bakken eller jekkes opp. Disse kulene vil være avlastet såfremt begge hjulene er i luften. Da er det lett å kjenne slakk etter å ha løsnet staget. Hvis man f.eks. jekker opp bilen bare på en side, vil disse kulene ha en viss belastning siden man får en vridning av stabstaget. Forutsatt at det andre hjulet står på bakken, selvfølgelig. Stab staget har som oppgave å hindre at bilen krenger ved f.eks. sving. Når bilen står flatt, er det helt avlastet og kulene kan sjekkes. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at bilen må dras ned med ekstra vekt. Staget vrir seg jo bare i foringene. Hvis du ser på forstillingene på 123, 124,210 og 211, vil du se at de i prinsippet virker på samme måten. Fjærene bærer vekten av bilen via bærebru, bærekule, spindel, hjullager, nav og hjul. Det er forskjeller, men prinsippet er likt når det gjelder NEDRE BÆREBRU. Jeg har skiftet noen nedre bærekuler på både 123 og 124 og de lar seg ikke presse ut med tang, bare så det er sagt! Quote
Bjørn Vedø Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 En tidligere nabo av meg hadde faktisk ulyd i forstilling på sin 211 og leverte den inn for rep. Men di fant ikke noe slakke sa dem til han. En dag så kom han bort til meg fordi han har sett jeg har noen Mercedes og forklarte problemet sitt på sin bil. Ble med han og tittet på bilen og prøvekjørte den. Lyden kom fra h/s. Tok og jekket opp h/s (nedre bærebru) og tok i hjulet. Fant ikke slakke i selve forstilling, men det hvar liten slakke i hjullageret. Fikk fikset det og han ble mega fornøyd Quote
Kruste Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 De vart bemerket på siste EU kontroll at det var en ørliten slakk i forhjulslagrene, men den lille slarken hadde ikke noe å si. Jeg synest det er veldig dårlig at man må begynne å skifte ut så mye i forstillingen etter bare 100 000 km, hadde tross alt forventet bedre kvalitet av en Mercedes. Quote
Sven Håkon Posted June 20, 2011 Posted June 20, 2011 Er det ikke bedre at delene "sier i fra" at de må byttes etter seks år og 100.000km enn at de gradvis blir dårligere i det skjulte som på eldre modeller? Quote
Kruste Posted June 20, 2011 Author Posted June 20, 2011 Joda jeg er enig Sven Håkon, men poenget er at jeg synes at det er litt tidlig å begynne å skifte ut deler allerede nå. Dette har sikkert en sammenheng med den elendige veikvaliteten vi har i dette landet her, alt slites jo fortere. Quote
Espen W Posted June 21, 2011 Posted June 21, 2011 Joa, veiene har nok sin del av skylda, men det er nok desverre også dårligere kvalitet på deler nå enn før. Quote
Danny Posted April 2, 2021 Posted April 2, 2021 Hei, slenger meg på her siden jeg har litt av det samme problemet på min 211 2004. Jeg kjøpte bilen brukt for noen uker siden av en litt eldre kar som ikke hadde noe peiling på bil. Bilen har en klunkelyd i høyre (av og til venstre óg) forstilling ved kjøring over litt bratte humper, tidligere eier visste ikke hva det kom av. Jeg har lest litt her og der på diverse forumer om at foringene i øvre bærearm ikke er uvanlig å bytte etter at bilen har gått rundt 300 000. Så jeg jekket opp bilen og prøvde å simulere en hump ved å løfte hjulfestet med kubein, jeg klarte å få fram klunkelyden ved å bruke denne metoden. Lyden kommer tilsynelatende fra øvre del i hjulbuen. Jeg har i omtrent en uke nå prøvd å lytte meg til hvilken foring som kan ha gått, om jeg må bytte hele øvre bærearm, eller om det holder å bytte bare øvre bærekule? Er det noen her som har hatt lignende situasjon som vet mer konkret hva det er som er gått? Setter pris på svar Quote
Will Posted April 3, 2021 Posted April 3, 2021 Har vært borti et par tilfeller det støtdemperne lager klakkelyd på biler med høy km-stand. Men da har det vært på små ujevnheter type gangfeltmarkeringer og lignende.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.