Jump to content

Polering av bil uten klarlakk


LuckyDuck

Recommended Posts

Litt på siden, men dog midt i blinken. Jeg holder på nå i helgen og polerer min nå værende arbeidsbil, dette er en lastebil(scania 4-serie), denne er en 2001 modell. Jeg gikk utifra at dette var en såpass ny bil at klarlakk var en selvfølge. Men nei. Det er ikke klarlakk på denne bilen.

 

Siden dette er en lastebil(med rød lakk) så polerer jeg det bare for å få frem rødfargen, ikke for å gi den et SPA opphold.

Men angående poleringen, er det noen spesielle hensyn som må tas da det ikke er klarlakk på den?

Jeg tenkte med meg selv at det er bare å kjøre på, puta blir fort rød, men klarlakk eller ei, samme fremgangsmåte?

Link to comment
Share on other sites

Vask poleringsputene ofte. De klabber seg fort med død SS-lakk (single stage) lakk. Ellers poleres på vanlig måte. Regn med at alt av utstyr som brukes på lakken får samme farge som bilen.

Link to comment
Share on other sites

Er den rød men blitt VELDIG hvit ville jeg vært litt forsiktig med å gå på veldig grovt og hardt, fordi lakken er ofte meget tynn under oksideringen... Ergo er du fort nede på grunninga...

Link to comment
Share on other sites

Er den rød men blitt VELDIG hvit ville jeg vært litt forsiktig med å gå på veldig grovt og hardt, fordi lakken er ofte meget tynn under oksideringen... Ergo er du fort nede på grunninga...

 

For ordens skyld, har du en grov oppskrift på hvordan du ville gått frem med dette sitatet i bakhånd?

Bare gå på med poleringsmiddel uten særlig med slipemiddel?

Link to comment
Share on other sites

helt ærlig så bør man ha en lakktykkelsesmåler... Men ellers får man ikke gjort annet enn å prøve å feile egentlig. Vet av erfaring at når det blir rødt igjen vil man gjerne ha det enda litt blankere og rødere, det er da det fort kan gå galt... :P

 

Har du ikke særlig erfaring med maskin bør du kanksje heller bruke litt finere midler og heller kjøre flere runder...

Link to comment
Share on other sites

Legger bare inn et par bilder av bilen jeg arbeidet med.

 

cdv1K.jpg

Man ser forskjellen på sida av vinduet, hvor det ikke er gjordt noe, og oppe på taket hvor det er polert. Hele bilen var ca rosa.

Det skrå feltet med litt rødlig farge, i vindushøyde, er gammel etter logo i folie.

 

Jeg slapp opp for Meg. #105, så det ble brukt Meg. #80 og #95. Det er muligens litt i groveste laget da det ikke er noe klarlakk på den, men det fungerte som bare det :D

Nå gjenstår bare hvor lenge det holder før det blekner igjen da...

Link to comment
Share on other sites

Viktig å ha på voks Eller lakkforsegling. Da vil Det Ikke omsider like mye...

 

Jupp. Jeg tenkte egentlig å legge på litt forsegling, men etter som jeg tolka det så kunne ikke #21 brukes på områder med folie/plast eller gummi. Så det endte opp med voks etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...