LuckyDuck Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 Litt på siden, men dog midt i blinken. Jeg holder på nå i helgen og polerer min nå værende arbeidsbil, dette er en lastebil(scania 4-serie), denne er en 2001 modell. Jeg gikk utifra at dette var en såpass ny bil at klarlakk var en selvfølge. Men nei. Det er ikke klarlakk på denne bilen. Siden dette er en lastebil(med rød lakk) så polerer jeg det bare for å få frem rødfargen, ikke for å gi den et SPA opphold. Men angående poleringen, er det noen spesielle hensyn som må tas da det ikke er klarlakk på den? Jeg tenkte med meg selv at det er bare å kjøre på, puta blir fort rød, men klarlakk eller ei, samme fremgangsmåte? Quote
ØHN Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 Vask poleringsputene ofte. De klabber seg fort med død SS-lakk (single stage) lakk. Ellers poleres på vanlig måte. Regn med at alt av utstyr som brukes på lakken får samme farge som bilen. Quote
Rudi Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 Er den rød men blitt VELDIG hvit ville jeg vært litt forsiktig med å gå på veldig grovt og hardt, fordi lakken er ofte meget tynn under oksideringen... Ergo er du fort nede på grunninga... Quote
LuckyDuck Posted June 17, 2011 Author Posted June 17, 2011 Er den rød men blitt VELDIG hvit ville jeg vært litt forsiktig med å gå på veldig grovt og hardt, fordi lakken er ofte meget tynn under oksideringen... Ergo er du fort nede på grunninga... For ordens skyld, har du en grov oppskrift på hvordan du ville gått frem med dette sitatet i bakhånd? Bare gå på med poleringsmiddel uten særlig med slipemiddel? Quote
Rudi Posted June 17, 2011 Posted June 17, 2011 helt ærlig så bør man ha en lakktykkelsesmåler... Men ellers får man ikke gjort annet enn å prøve å feile egentlig. Vet av erfaring at når det blir rødt igjen vil man gjerne ha det enda litt blankere og rødere, det er da det fort kan gå galt... Har du ikke særlig erfaring med maskin bør du kanksje heller bruke litt finere midler og heller kjøre flere runder... Quote
LuckyDuck Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 Legger bare inn et par bilder av bilen jeg arbeidet med. Man ser forskjellen på sida av vinduet, hvor det ikke er gjordt noe, og oppe på taket hvor det er polert. Hele bilen var ca rosa. Det skrå feltet med litt rødlig farge, i vindushøyde, er gammel etter logo i folie. Jeg slapp opp for Meg. #105, så det ble brukt Meg. #80 og #95. Det er muligens litt i groveste laget da det ikke er noe klarlakk på den, men det fungerte som bare det Nå gjenstår bare hvor lenge det holder før det blekner igjen da... Quote
Rudi Posted June 19, 2011 Posted June 19, 2011 Viktig å ha på voks Eller lakkforsegling. Da vil Det Ikke oksidere like mye... edit: trykkfeil Quote
LuckyDuck Posted June 19, 2011 Author Posted June 19, 2011 Viktig å ha på voks Eller lakkforsegling. Da vil Det Ikke omsider like mye... Jupp. Jeg tenkte egentlig å legge på litt forsegling, men etter som jeg tolka det så kunne ikke #21 brukes på områder med folie/plast eller gummi. Så det endte opp med voks etterpå. Quote
Recommended Posts