Jump to content

Det har jo selvfølgelig ikke noe med snobberi å gjøre...

Guest Johan Stub

Recommended Posts

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Jørn-Flemming

He he - med fare for å gi ammunisjon for dem som vil mobbe bergensere; Dette har en lang forhistorie og tradisjon i Bergen, faktisk eldre enn fra da de gjeldende "to-bokstav skiltene" ble innført i 1971. I Bergen har det alltid vært et kvalitetsstempel at en bruktbil var "østlandskjørt", faktisk var det bedre enn "damekjørt" eller "eid av prest". Siden det var mye tørrere på østlandet enn vestpå, og fordi at de stabile, kalde og tørre vintrene østpå (etter bergensernes mening) overflødiggjorde veisaltet :shock: , trodde man at østlandsbiler rustet mye mindre.

Denne overtroen holder seg den dag i dag, og det påstås at det fortsatt er lettere å selge bruktbiler i Bergen hvis skiltet begynner på B, D eller J. :? BC, BL etc var selvfølgelig EKSTRA fint, og brakte i tillegg med seg en duft av den fine verden. Og JU (Hallingdalen) betydde enkelt og greit "rustfri bil kjørt av eldre herre og kun hver søndag - mellom Nesbyen og Ål". F og H blir for langt unna for bergenserne. :lol:

Det med Moss har jeg ikke hørt før, men skilt med X i er visstnok heller ikke ettertraktet. Enda verre må det vel være med Halden hvor alle kjører rundt med medlemsnummeret sitt - (AA)?

Verden vil bedras sier jeg - Osloboende bergenser med B(ærum)N(otabilitet) på den ene bilen og D(uste)F(orbundet) på den andre :oops:

Guest GammelGul

Hehe, en kompis hadde ZE-skilter på en S-klasse for noen år siden. Vi mobbet ham med at han hadde scooter-skilt på bilen sin. :lol: :lol:

Guest Johan Stub
Hehe' date=' en kompis hadde ZE-skilter på en S-klasse for noen år siden. Vi mobbet ham med at han hadde scooter-skilt på bilen sin. :lol: :lol:[/quote']

Ååååå - det var ikke pent gjort (men fryktelig gøy!!!!!) :lol: :lol: :lol: :lol:

Guest Tonny Solem
. Enda verre må det vel være med Halden hvor alle kjører rundt med medlemsnummeret sitt - (AA)?

Hel..te der ble jeg nok ferska. :lol:

Guest Sondre B. Bjelland
Det med Moss har jeg ikke hørt før' date=' men skilt med X i er visstnok heller ikke ettertraktet.[/quote']

Gamlemercen min hadde XA som registreringsbokstaver :oops:

Guest Jørn-Flemming

Snescooter eller hundeslede altså... :wink:

"XO" derimot hadde jo hatt noe forlokkende over seg? Men "o" er vel uansett ikke i bruk, så der går vi jo glipp av et poeng på nivå med "HB" på Tynset! :lol:

Guest Sondre B. Bjelland

Snescooter eller hundeslede altså... :wink:

"XO" derimot hadde jo hatt noe forlokkende over seg? Men "o" er vel uansett ikke i bruk' date=' så der går vi jo glipp av et poeng på nivå med "HB" på Tynset! :lol:[/quote']

Vet det finnes CE, men jeg skulle virkelig gjerne hatt CB jeg :wink:

Guest Espen Bryne
He he - med fare for å gi ammunisjon for dem som vil mobbe bergensere; Dette har en lang forhistorie og tradisjon i Bergen' date=' faktisk eldre enn fra da de gjeldende "to-bokstav skiltene" ble innført i 1971.... [/quote']

Før "to-bokstav skiltene" ble innført fikk en nytt registreringsnummer ved omregistrering til et nytt fylke. Det var derfor ikke så lett for bergenserne å skilte(!) med at de hadde en "østlandsbil" :wink:

Å ha registeringsnummer som viser hvor bilen er registrert nå, og ikke bare ved førstegangsregistrering (benyttes bl.a. i Tyskland), er noe som burde blitt innført også her på berget. Det er nå en gang av mer interesse å vite om en "gjøk" i trafikken faktisk er en bonde på bytur enn om bilen kan ha hatt sine første år på landsbygda i Hedmark'en. Ser en utenbys skilter kan en dermed ta sine forhåndsregler...

Guest Espen Bryne
rumpa på bilde er vel ikke bentley' date=' ser mer ut som en jaguar[/quote']

Riktig observert; en XJ av siste modell, men Bergensordføreren har en Bentley Continental GT og visstnok også en Morgan +8. De koster +- millionen (Bentleyen 2,5-3), så han er en mann som liker å sponse staten :lol: :lol:

Guest Jørn-Flemming
Før "to-bokstav skiltene" ble innført fikk en nytt registreringsnummer ved omregistrering til et nytt fylke. Det var derfor ikke så lett for bergenserne å skilte(!) med at de hadde en "østlandsbil" :wink:
Mnei - men det fremgikk av vognkortregisteret uansett - så "østlandskjørt" var et hedersbegrep lenge før 71. Flere bruktbilhandlere hadde skilt med "kun østlandskjørte biler" og hadde agenter o.l. som fant biler for dem østpå - men etterpå kjørte alle i O eller R-biler. Da var snobbeskapet knyttet til færrest mulig siffer og fancy kombinasjoner. Drosjebilsentralen i Bergen hadde det beste skiltet på en av turbussene sine O-666. Det skremte en del turister fra å ta den bussen :lol:

Må nok si at jeg liker anonymiteten i at skiltene mine i dag ikke forteller noe som helst annet enn hvor bilen ble registrert en gang for lenge siden :wink: Tenk skrekkscenarioet: At nummeret på bilen en gang i fremtiden alltid er det samme som ditt personlige identifikasjonsnummer - som er lik mobiltelefonnummeret ditt. Det kan bli mange sinte telefoner hver gang du tar en spansk en!

Jeg vil hvertfall unngå SR, ST og SU biler p.g.a. at de er Bergensbiler....

(les: mye fukt, salt)

Kjøpte uregistrert bil på Østlandet en gang og da sa selger at han kunne ordne BP-skilter (Bærum) og fikk nesten sjokk da jeg sa at jeg heller tok en tur til Biltilsynet for å få meg prøveskilter til kjøreturen hjem. Jeg skal nemlig ha RJ-skilter. Myyyye mer eksklusivt :lol:

Kunne faktisk tenkt meg ZX-skilter (Hammerfest), ikke mange som har slike her sørpå. ZZ er også OK for en med dilla på ZZ-Top :P

Guest george__

jeg driter egentlig i hva ordføreren i bergen gjør me sin jaguar.. jeg driter i hvordan den nye regjeringen bor.. og jeg driter i hvem som tjener mest her i Rogaland.. så masse unyttige artikler..