Jump to content

Cruise kontroll feil


Guest syklitengutt

Recommended Posts

Guest syklitengutt

Hei. Har søkt litt rundt på forumet her og funnet en del like symptomer men ingen helt like.

Jeg har en E 200 CDI 1999 modell.

Det startet med at cruisekontrollen fusket, noen ganger startet den

og andre ei. Noen ganger kuttet den og andre ganger virket den helt fint.

En og annen sjelden gang har det seg også sånn at gassen plutselig forsvinner selv om jeg holder trykk på pedalen. Hvis jeg slipper opp eller presser pedalen lenger ned så kommer gassen tilbake.

 

Nå fungerer ikke cruisekontrollen i det hele tatt.

Men hvis jeg skrur av kjørelysene så fungerer alt fint.

M.a.o. så virker det som om alt dette har noe med det elektriske å gjøre

og i sammenheng med kjørelysene.

 

Noen som har noen ide?

Link to comment
Share on other sites

Guest srhaugen

På min bil så hendte det at cruisekontrollen ikke virket etter dagens første oppstart. Dersom jeg kjørte et lite stykke, stoppet og startet motoren på nytt så virket den som normalt.

 

Årsaken var at cruisekontrollens selvtest feilet pga. underspenning etter oppstart. Nytt batteri løste problemet.

 

Bilen registrerer underspenning i computeren, slik at du kan få avlest feilkoder for å sjekke dette.

Link to comment
Share on other sites

På min bil så hendte det at cruisekontrollen ikke virket etter dagens første oppstart. Dersom jeg kjørte et lite stykke' date=' stoppet og startet motoren på nytt så virket den som normalt.

 

Årsaken var at cruisekontrollens selvtest feilet pga. underspenning etter oppstart. Nytt batteri løste problemet.

[/quote']

 

Brannslukking..

 

Sørg heller for ordentlig ladespenning, så slipper dere å bytte batteri i eninga.

 

Er det like enkelt å bytte regulator på nyere CDIer som på de eldre?

Link to comment
Share on other sites

Guest syklitengutt

så da kan jeg egentlig ta med bilen og få en diagnose på et verksted da?

Men det hjelper ikke om jeg har kjørt en stund eller ei. Kjørte til sverige for

noen dager siden, og da funket det ikke i det heletatt.

Med mindre jeg skrudde av kjørelysa da....

Link to comment
Share on other sites

Guest Tom Bringsvor

Jeg tror du har et jordingsproblem.

Eks. når du ser bilen forran deg kjører med parklys på og det ser greit ut, men når bremselysene kommer på kan man ofte se at de andre lysene lyser svakere. (blinklys, ryggelys)

Konkl. dårlig jording, bremselysene stjeler jording gjennom de andre pærene.

 

I ditt tilfelle kan det være det samme problemet, jeg hadde skjekket jordingspunkter i nærheten av der cruisekontrollhjernen er, kan være samme punkt som lyset har, i nærheten av lysbryter, jeg vet ikke om disse er samlet, men det kan tyde på at lysene stjeler noe av jordingen cruisekontrollen må ha for å funke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

så da kan jeg egentlig ta med bilen og få en diagnose på et verksted da?

Men det hjelper ikke om jeg har kjørt en stund eller ei. Kjørte til sverige for

noen dager siden' date=' og da funket det ikke i det heletatt.

Med mindre jeg skrudde av kjørelysa da....[/quote']

 

Jeg tror dynamoen din gir for lav ladespenning. Når du skrur av kjørelysene, stiger spenningen, og cruise kan gjøre jobben sin.

 

Finn fram et multimeter, og mål spenningen over batteriet.

Alle MB har i utgangspunktet for lav ladespenning. På min var den 13,3 volt. Nå er den 14,4. Du bør ikke være under 14v, selv med lys, varmeseter og vifte på max. Spenningen er vanligvis litt lavere ved tomgang, så prøv å få den opp til min. 1000 o/min når du måler spenning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...