Jump to content

spørsmål om diff


Guest hagen

Recommended Posts

Guest hagen

Hei jeg vurderer å kjøpe en 320 1994 mod.Har denne diff sperre.Må denne aktiveres manuelt.Prøvekjørte den idag.Hadde meget dårlig fremkomelighet.Kanskje jeg skulle trykt på en knapp?.Er det noen som gidder å forklare meg litt om dette.På forhand takk!

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
Hei jeg vurderer å kjøpe en 320 1994 mod.Har denne diff sperre.Må denne aktiveres manuelt.Prøvekjørte den idag.Hadde meget dårlig fremkomelighet.Kanskje jeg skulle trykt på en knapp?.Er det noen som gidder å forklare meg litt om dette.På forhand takk!
Om den har ASR eller ASD må ingenting aktiveres manuelt (vi snakker Mercedes-Benz her!), det vil i så fall være en lampe som tennes for å varsle at ting aktiveres. Om det er knapp er det i så fall for å slå av ASR.

 

ASR (antispinn) benytter elektronikk, ABS-sensorene og bremsene på hvert bakhjul til å bremse det hjulet som spinner, samt minske motoreffekten om det første ikke er nok.

 

ASD (diffsperre) benytter elektronikk, ABS-sensorene og en hydraulisk operert diffsperre som aktiveres om forskjellen mellom hastighet på for- og bakaksel tilsier at du spinner OG hastigheten er under ~30-35km/h. Kjører du fortere vil bare varsellyset tennes (orange trekant midt i speedometeret).

 

Felles for dem begge er at de i tillegg har et varsellys i lys-stripa nederst i speedometerclustret, som skal varsle ved feil. Der står det enten ASR eller ASD. Fant du ingen slike lys er det nok ikke slikt utstyr på bilen.

 

Ellers, de fleste som har MB vet hva det er verdt, og vil nok opplyse ved eventuelt salg om at de HAR det om det finns... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
dette var bra svart' date='takk.Hvet du om diffen kan ettermonteres.Og om dette er veldig dyrt.[/quote']Alt KAN jo gjøres, men ASD er en kompleks affære.... Med unntak av selve diffen (som jo koster flesk) må du ha elektronikken, hydraulikkpumpe på motoren, rørene som går bak, plussplusspluss...

Om du søker litt på forumet på ettermontering av ASD/diffsperre vil du kunne lese til utpå morgendagen. Det er med andre ord et veldebattert tema. :wink:

 

Mitt råd: Mener du at du trenger diffsperre - finn en bil som har det i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Felles for dem begge er at de i tillegg har et varsellys i lys-stripa nederst i speedometerclustret' date=' som skal varsle ved feil. Der står det enten ASR eller ASD. Fant du ingen slike lys er det nok ikke slikt utstyr på bilen.

 

Ellers, de fleste som har MB vet hva det er verdt, og vil nok opplyse ved eventuelt salg om at de HAR det om det finns... :wink:[/quote']

 

Hva er "best" av disse to? Hvis man f.eks. ser på Finn så er det mange biler som har 'antispinn'. Noen har 'antispinn' og 'antiskrens'. Noen veldig få har spesifisert at det faktisk er ASD og ASR de har.

 

Kan man tolke det dithen at antispinn=ASR og antiskrens=ASD, eller kan man heller si at de er litt ute på vidda?

Link to comment
Share on other sites

Guest 300TDT
...eller kan man heller si at de er litt ute på vidda?
Det er vel det man kan si. ASR ER jo antispinn, så den er vel grei nok.

ASD er definitivt hverken antispinn eller antiskrens, snarere tvert imot... :twisted: men den vil hindre at du spinner kun på ett hjul.

Link to comment
Share on other sites

..og er det sånn å forstå at det først er på 210 man har en knapp for å kunne slå av ASR (eller tilsvarende hva de kaller det på 210), mens på 124 så kan man ikke slå denne av og på manuelt (med mindre man mekker seg en knapp)?

Link to comment
Share on other sites

Guest Dr_BASS

bilen min ble levert ny med 256 rear axle with limited-slip differential (? 01.11.1965 ?? 30.11.1991), lurer på hvor mye den bremser?

Link to comment
Share on other sites

..og er det sånn å forstå at det først er på 210 man har en knapp for å kunne slå av ASR (eller tilsvarende hva de kaller det på 210)' date=' mens på 124 så kan man ikke slå denne av og på manuelt (med mindre man mekker seg en knapp)?[/quote']

 

Jeg leste en plass at bensin 6-er og bensin V8'er kunne leveres med ASR. Min S 500 har ASR-off knapp, noe jeg tror E 500 og har.

 

Diesel - biler kunne bli levert med ASD. For 4 (og 5 syl) var ASD et tilvalg man kunne ha.

 

I Stavanger avd. har vi en med en 200D som faktisk ble levert med ASD (selv om den p.t.) ikke virker

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en plass at bensin 6-er og bensin V8'er kunne leveres med ASR. Min S 500 har ASR-off knapp' date=' noe jeg tror E 500 og har. [/quote']

 

Ingen 124, og heller ikke E500, har ASR off knapp orginalt. Men man kan installere det selv da. Noe som er pinlig enkelt i E500.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en plass at bensin 6-er og bensin V8'er kunne leveres med ASR. Min S 500 har ASR-off knapp' date=' noe jeg tror E 500 og har. [/quote']

 

Ingen 124, og heller ikke E500, har ASR off knapp orginalt. Men man kan installere det selv da. Noe som er pinlig enkelt i E500.

 

Hvorfor har S - klassen det da ?`

 

Ønske om å ligge litt brei i noen svinger med en slik tanks ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste en plass at bensin 6-er og bensin V8'er kunne leveres med ASR. Min S 500 har ASR-off knapp' date=' noe jeg tror E 500 og har. [/quote']

 

Ingen 124, og heller ikke E500, har ASR off knapp orginalt. Men man kan installere det selv da. Noe som er pinlig enkelt i E500.

 

Det er da en av-knapp, men såvidt jeg vet funker den kun opp til 30km/t elns før den slår seg på igjen.

 

@Thomas : Det var ikke standard med ASD på 300TDT heller.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har S - klassen det da ?`

 

Ønske om å ligge litt brei i noen svinger med en slik tanks ?

 

Mercedes sine intensjoner kan være litt vanskelige å skjønne til tider, men forklaringa kan nok rett og slett ligge i at S-klassen skal ha mer utstyr enn E-klasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er da en av-knapp' date=' men såvidt jeg vet funker den kun opp til 30km/t elns før den slår seg på igjen.[/quote']

 

Det er ingen ekte av knapp, og er heller ikke ment som det. Bare et hjelpemiddel til å komme seg fram når motorkuttfunksjonen trøbler det til for deg. Men med denne trykket inn kan man faktisk burne med en 500E... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Thomas : Det var ikke standard med ASD på 300TDT heller.

 

Jeg skrev KAN, og med det mente jeg dersom det er noen form for "antispinn" så er ASR valget for bensin 6/8 og ASD for diesel.

 

Kan man evt, krysskombinere disse ?

 

Når man slår av ASR - knotten, så lyser den gule trekanten kontinuerlig. Gjelder det da og for hastigheter over 30 km/t ?

Link to comment
Share on other sites

@Thomas : Det var ikke standard med ASD på 300TDT heller.

 

Jeg skrev KAN' date=' og med det mente jeg dersom det er noen form for "antispinn" så er ASR valget for bensin 6/8 og ASD for diesel.

 

Kan man evt, krysskombinere disse ?

 

Når man slår av ASR - knotten, så lyser den gule trekanten kontinuerlig. Gjelder det da og for hastigheter over 30 km/t ?[/quote']

 

 

Litt Off Topic dette kanskje men...

Eeeh, JA ... gjør i hvertfall det på Sprinter'n som jeg kjører til daglig (når og viss jeg har behov for å skru av ASR). Det blir som en slags varsellampe som forteller deg at funksjonen er "ute av drift".

Link to comment
Share on other sites

@Thomas : Det var ikke standard med ASD på 300TDT heller.

 

Jeg skrev KAN' date=' og med det mente jeg dersom det er noen form for "antispinn" så er ASR valget for bensin 6/8 og ASD for diesel.

 

Kan man evt, krysskombinere disse ?

 

Når man slår av ASR - knotten, så lyser den gule trekanten kontinuerlig. Gjelder det da og for hastigheter over 30 km/t ?[/quote']

 

Jeg leste det som at på 4, og 5-syl diesel var ASD tilvalg, altså standard på 6-syl...

 

Regner med du mente at det var tilvalg på alle diesler samt 4- og 5-syl bensin? Finnes det bensinfemmere i MB?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...