Guest 040573bl Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Hei!Jeg vet at det går en del underskrifts kampanjer her og der om høye avgifter,veiavgift,bøter,og annen dritt,enig at dette er alt for dyrt!!!!!men den dummeste og mest irriterende avgiften er sjeldent nevnt,og det er baksete avgiften,den er helt sinnsyk,betale 100.000 for og sette inn ett sete i en stasjonsvogn,og de idiotene som styrer landet oppfordrer hele tiden til og kjøre mest mulig sammen,foreks.kjøre en uke kvar på jobb,om det er en 4-5 mann som sammen,hvordan i svarte f... skal en kjøre kollektivt og økonomisk når det koster ei halv årslønn og sette inn ei sete,jeg blir så forbannet og lei av og bo her i landet,nei og nei,måtte vi bilfolka snart sette hardt mot hardt,hvis alle var enige,så klarer vi og stoppe melkinga av folk som trenger en bil,alle i Norge må holde veiavgiften tilbake,da tenker jeg det blir en annen låt i pipa hos de hjernedøde folka på stortinget!!!!!!!!!!!!!!!Hilsen en som skjemmes over å være norsk!!! Quote
Guest Espen Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Hilsen en som skjemmes over å være norsk!!!Du kan jo gjøre svenske av deg Quote
Guest 040573bl Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Er du ikke enig da?Har tengt på å bli svensk ja,lenge! Quote
Guest Johan Stub Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 blir en annen låt i pipa hos de hjernedøde folka på stortinget!!!!!!!!!!!!!!!Hilsen en som skjemmes over å være norsk!!!Problemet vårt er at vi har demokrati og at over halvparten vil ha det slik... Quote
Guest Tonny Solem Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 blir en annen låt i pipa hos de hjernedøde folka på stortinget!!!!!!!!!!!!!!!Hilsen en som skjemmes over å være norsk!!!Problemet vårt er at vi har demokrati og at over halvparten vil ha det slik... Vel vel,disse avgiftene ble jo innført for en evighet siden,og har jo bare steget litt hvert år,slik at hvermannsen ikke merker så mye til det.Hvorfor forandre på noe som allerede er vedtatt,og avgifter settesihvertfall ikke nedover når de først er kommet Hadde vi hatt Svenske bilpriser idag,og det var foreslått en økningopp på dagens Norske nivå,så kan jeg love deg det hadde blitt ramaskrik.Det hadde bare ikke blitt gjennomført,da protestene hadde blitt høylyttover det ganske land.( ingen parti vil/bli så upoppulær at de tørr å gjøredet)Men bruker mann den Norske metoden med å øke på litt ekstra hvertår så,så går det bra. Folk klager og er litt missfornøyd med det samme,men det roer seg ned etter ei lita stund.( Ok,vi klarer vel dette også.)Og neste år er det på samme viset,og neste og neste og........Derfor har vi dagen avgiftsnivå her til lands tror jeg.( + att vi har johatt en AP regjering nesten helt siden krigen,og de er jo kjent for å ikkeøke noen avgifgter. NOT. ) Quote
Guest 040573bl Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Slike avgifter trenger ikke å bli innført om folket står sammen og nekter,men det er typisk norsk da!!!Var i florida i fjor sommer,der så jeg resultatet,bensinen kostet 3.95 norske kroner pr.liter,ungdommen her i norge kjører rundt i 85 mod.Ascona og 80 mod.granada.!Ungdommen i florida kjørte Corvette stingray,toyota supra turbo,nissan 300 zx twin turbo etc.,store og trygge biler!så ikke en gammel japse eller europeisk bil der!bare strøkne,trygge og store biler!!Her i norge tror jo ledelsen at bil er fortsatt en luxus ting!T.o.m. i et land som Polen har skjønt det,de gjør det slik:så gamlere bilen er,så dyrere er det og importere den,så Polen har faktisk nyere bilpark enn oss her på bjerget! Quote
FrodeS Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 blir en annen låt i pipa hos de hjernedøde folka på stortinget!!!!!!!!!!!!!!!Hilsen en som skjemmes over å være norsk!!!Problemet vårt er at vi har demokrati og at over halvparten vil ha det slik... Problemet er at halvparten av folket vil ikke ha det sånn. Det er vel knapt noen som vil ha det sånn. Quote
Guest Espen Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Er du ikke enig da?Har tengt på å bli svensk ja' date='lenge![/quote']Det med at du kunne gjøre deg til svenske var ironi...Ikke alltid like lett å formidle gjennom forum. Er enig, men det må taes noen forbehold. Er enig at bilavgifter og nybilprisene er for høye, men det blir litt for enkelt å f.eks bare sammenligne norsk mot svensk pris. Du må ta hensyn til at det er høyere arbeidsledighet i Sverige og en god del lavere lønninger i vårt naboland. Hvis man regner ut norske priser med bakgrunn i dette blir ikke forskjellen så stor som den kan synes å være i dag, men en del forskjell vil det jo være for det. Og når det gjelder vegavgiften, så er denne en god del dyrere i f.eks Tyskland enn i Norge. Her legges kubikkvolum, tyngde, hk og utslipp til grunn for avgiften. Diesel blir ekstraskattet. Mener å ha lest ett sted at Italia også har høye avgifter, se bare på bilene der nede, små biler med strikkmotorer...Er som sagt enig at avgiftene og regelverket er for drøyt, men se rundt deg. De finnes overalt, ikke bare i Norge. Quote
Guest Espen Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 ungdommen her i norge kjører rundt i 85 mod.Ascona og 80 mod.granada.Mulig dette er geografisk betinget' date=' men jeg sitter ikke igjen med det inntrykket. Det er fåtallet av ungdommen som kjører rundt i 1980 modell bil.Ungdommen i florida kjørte Corvette stingray,toyota supra turbo,nissan 300 zx twin turbo etc.,store og trygge biler!så ikke en gammel japse eller europeisk bil der!bare strøkne,trygge og store biler!!Ikke for å virke sær, er tross alt bare ungdommen selv, men hva hadde dette resultert i på forsikringen? Høyere forsikringspriser. Er vel ikke akkurat trygt å slippe en ungdom med fersk lapp i hånda rett ut i trafikken i en Nissan 300 ZX Turbo? Tror ikke trygghetsargumentet ditt hadde fått virkning på ulykkesstatistikken ang dine eksempler på trygge ungdomsbiler. Eksemplene dine trekker forsåvidt ikke opp gjennomsnittsalderen på bilparken heller...Snarere tvert i mot. Hadde du nevnt noen andre mer fornuftige ungdomsbiler som var nyere så hadde jeg kjøpt argumentet, men ikke med disse. Her i norge tror jo ledelsen at bil er fortsatt en luxus ting!T.o.m. i et land som Polen har skjønt det' date='de gjør det slik:så gamlere bilen er,så dyrere er det og importere den,så Polen har faktisk nyere bilpark enn oss her på bjerget![/quote']Nå kan ikke jeg uttale meg om Polen da jeg ikke vet noe om deres bilpolitikk, men det stemmer sikkert det du sier. Høres bra ut det. Hovedargumentet til brorparten når bilavgifter etc diskuteres er at vi må fornye bilparken og få trygge fine familiebiler. Helt enig med dette, men tror dette også styres av oss. Ola Dunk skal på liv og død ha en Mercedes, BMW eller en Audi. Ser ikke noe annet enn disse på vegene. For 100.000 kr får du denne eller denne. Jeg ville valgt Mercedesen, ett klart valg for mitt vedkommende. Er du ute etter en nyest mulig bil, så finnes det muligheter for det. Det er ingen folkerett at alle skal ha råd til en nesten ny Mercedes.... ( Nå har jeg satt dette veeeeldig på spissen, og sikkert ikke fått det så nyansert som det er meningen å få det til å være, men men.... ) Quote
Guest Geggi Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Problemet er at halvparten av folket vil ikke ha det sånn. Det er vel knapt noen som vil ha det sånn.Stem FrP.... Quote
Guest 040573bl Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Jo!disse bilene jeg argumenterer med er en drømmebil hos de fleste jeg kjenner,også hos meg,jeg personlig kommer fra røros da,ikke akkurat verdens navle,så hadde jeg kommet i en 93-94mod. 300 zx twinturbo(de koster jo fortsatt 200.000)eller en supra turbo så hadde jeg nok vært magneten i gata den dagen!høres ut som de fleste her på nettstedet er fornøyd slik som det er,greit nok det da,hvis man tjener deretter,ikke alle som gjør det da!!!jo,det er nesten slik at det må være en folkerett og kjøpe den bilen og bilmerket man vil uten at man må selge familien,huset,og huset til naboen for og greie det!det med forsikringen synes jeg at det må være opp til vær enkelt,hvordan man kjører bør avgjøres av den som kjører!Her i området er det utrolig mange ungdommer som sklir rundt i en granada,rekord,ascona ol.!!!300 zx,supra,honda nsx,er vel kanskje noe av det beste og råeste man får under en pris av 250.000.(i usa kan du få en 1995 mod.300 zxtt for ca.60.000 norske kr.) Quote
Guest 300TDT Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Du kan ikke sammenligne Norge med USA. Der koster en bil ingenting, men havner du på sykehus eller skremmer naboens katt kan du og familien din bli ruinert. Sverige derimot, synes jeg er helt på sin plass å sammenligne seg med. Der har de ikke oljeinntekter, der har de ikke 1000 milliarder på bok men istedet omtrent like mye i statsgjeld. De har et minst like bra helsevesen som oss. Men allikevel koster en bil det halve av i Norge, og veiene er dobbelt så brede. Quote
Guest kodvaag Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Ola Dunk skal på liv og død ha en Mercedes' date=' BMW eller en Audi.[/quote'] Det er ikke så rart, når du ser hvordan det norske avgiftssystemet er lagt opp. Jeg får ta et eksempel jeg kjenner til: En stor Hyundai koster 100000,- pluss 200000,- i avgifter, dvs. 300000,- ferdig registrert. En like stor E klasse koster 200000,- pluss 200000 i avgifter, dvs. 400000,- ferdigregistrert. På f.eks. Island koster Hyundaien det halve av Mercedesen, og da ville jeg kjørt Hyundai. I Norge derimot, er forskjellen bare 25%, pga at avgiftene favoriserer dyre biler, og dermed vil "Ola Dunk" ha Mercedes, Audi eller BMW. I Norge er prisforskjellen mindre (i %) enn i land som kun har mva på bilens nypris i avgifter. Derfor "lønner det seg" å kjøpe dyre biler. Quote
Guest Espen Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Ola Dunk skal på liv og død ha en Mercedes' date=' BMW eller en Audi.[/quote'] Det er ikke så rart, når du ser hvordan det norske avgiftssystemet er lagt opp. Jeg får ta et eksempel jeg kjenner til: En stor Hyundai koster 100000,- pluss 200000,- i avgifter, dvs. 300000,- ferdig registrert. En like stor E klasse koster 200000,- pluss 200000 i avgifter, dvs. 400000,- ferdigregistrert. På f.eks. Island koster Hyundaien det halve av Mercedesen, og da ville jeg kjørt Hyundai. I Norge derimot, er forskjellen bare 25%, pga at avgiftene favoriserer dyre biler, og dermed vil "Ola Dunk" ha Mercedes, Audi eller BMW. I Norge er prisforskjellen mindre (i %) enn i land som kun har mva på bilens nypris i avgifter. Derfor "lønner det seg" å kjøpe dyre biler.Er enig med deg, nesten ingen vil kjøpe en Hyundai til 300000,-. Da kjøper de en brukt Mercedes til samme pris istedet så klart. Men jeg tenkte på litt eldre biler. Det er mange som "syter og klager" over at de må kjøre gammel bil og at de ikke har råd til en nyere bil med noe mer sikkerhetsdippedutter. Man trenger ikke bruke 100' på en 13-14 år gammel Mercedes stv som har gått over 250', man får fint en mellomklassebil til storbil i stv fra '98-'99 av annet merke til samme pris og som har gått mye mindre. Quote
Guest 300TDT Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Det er mange som "syter og klager" over at de må kjøre gammel bil og at de ikke har råd til en nyere bil med noe mer sikkerhetsdippedutter. Man trenger ikke bruke 100' på en 13-14 år gammel Mercedes stv som har gått over 250'' date=' man får fint en mellomklassebil til storbil i stv fra '98-'99 av annet merke til samme pris og som har gått mye mindre.[/quote']Tror ikke du finner noen HER på forumet som heller vil ha en Hyunday Sonata enn en 15år eldre 124. Om de ville hatt det kunne de jo bare kjøpt skiten - det koster jo det samme? Det de fleste klager over er at BILER generelt i Norge er hysterisk priset, ikke nye vs gamle. Og til slutt: Kan du gi meg et eksempel på en 'storbil i stv fra '98-'99 av annet merke' som jeg kunne kjøpt istedet for 300'n? Da forventer jeg: - Minst samme plass i kupe og bagasjerom - 6'er turbodiesel, ~150hk/270nm - Automat - Nivåregulering - Automatisk diffsperre - Kan trekke 2100kg henger - ABS, servo, sentrallås, soltak, alt det der vanlige. Og naturligvis like fin å kjøre som den jeg har. Vil ikke ha noen Nissan Patrol! Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Det med god plass, kjørekomfort og driftsikkerhet er jeg mest opptatt av!Samt en litt morsom motor og automatgir! og ikke noe mer enn 150-200K Eneste bilene som er like store eller større enn 124 stv er jo 210/211, BMW 5 serie eller Audi A6.. Audi utgår da det er feilhjulstrekk! BMW leveres sjelden med automat. og japsebiler i samme str som oftest er av merket H1, spacestar, hiace eller lignende! Hadde vi hatt vettuge priser hadde kanskje en 2000 -> 210 vært aktuell, men... Det eksempelet her oppe med avgifter på forskjellige biler stemmer nok ikke helt. Om jeg skulle importert en lik bil til min idag, 90/91-300TE så ville det kommet på 70-100K i avgifter! Bilen koster drøyt 25-30K i tyskland med full pakke av utstyr Quote
Guest 2mas Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1110708433135?finnkode=5208470&sid=4aUEND6HE433120&pos=4 Grei og romslig bil Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Utregning av avgifter på en 2001 E220T cdi med skinn og automatisk klima (jatakk-bil): Personbil for år 2005. Fakturapris: 120000 Frakttillegg: 3000 Vekt: 1690 kg Slagvolum: 2148 ccm Effekt: 105 kw Alder: 4 år -------------------------------------------------------------------------------- Avgiftsberegning: Mva grunnlag: 123243 fakturapris, frakttillegg og klimaavgift 25% mva.: 30810 Klimaavgift: 243 = Sum importavgift: 31053 Betales ved innførsel -------------------------------------------------------------------------------- Vektavgift: 101952 Effektavgift: 35653 Slagvolumavgift: 50414 -------------------------------------------------------------------------------- = Sum engangsavgift 188019 -------------------------------------------------------------------------------- -42 % bruksfradrag 78967 + Vrakpant: 1300 -------------------------------------------------------------------------------- = Sum registreringsavgift: 110352 Betales ved registrering -------------------------------------------------------------------------------- Total sum for kjøretøyet: 264405 fakturapris, frakttillegg, klimaavgift, importavgift og registreringsavgift -------------------------------------------------------------------------------- Som man kan se! På en 4 år gammel bruktbil skal de ha 145000,- bare i avgifter. ikke overseg stor motor eller noe! Bare en vettug familiebil Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1110708433135?finnkode=5208470&sid=4aUEND6HE433120&pos=4 Grei og romslig bil Naboen har en sånn! Bruker den annenhver uke til/fra jobb (jobber samme sted på samme skift) Og etter alt det småtullet de har hatt med den, så frister det veeeeeeldig lite med volvo! Forøvrig feilhjulstrekk Quote
FrodeS Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Problemet er at halvparten av folket vil ikke ha det sånn. Det er vel knapt noen som vil ha det sånn.Stem FrP.... Desverre så er politikk mer enn bare bilavgifter. Hadde det vært så enkelt, hadde jeg nok stemt frp for lenge sida. Quote
Guest 300TDT Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 http://www.finn.no/finn/car/object;pdc=1110708433135?finnkode=5208470&sid=4aUEND6HE433120&pos=4 Grei og romslig bil Naboen har en sånn! Bruker den annenhver uke til/fra jobb (jobber samme sted på samme skift) Og etter alt det småtullet de har hatt med den' date=' så frister det veeeeeeldig lite med volvo! Forøvrig feilhjulstrekk[/quote']Jepp. Drar i feil ende.8-10 år er nå helt nytt det heller. Og ikke automat. Og - herregud? 2liters bensinmotor? Og kan ikke trekke mer enn 17-1800kg vogn. Quote
FrodeS Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 - Minst samme plass i kupe og bagasjerom - 6'er turbodiesel' date=' ~150hk/270nm - Automat - Nivåregulering - Automatisk diffsperre - Kan trekke 2100kg henger - ABS, servo, sentrallås, soltak, alt det der vanlige. Og naturligvis like fin å kjøre som den jeg har. Vil ikke ha noen Nissan Patrol! [/quote'] Er det noe gæli med patrol også, nå??For å få det du skal ha i en patrol med bakseter, må du nok godt over 300 000,- ... Da kan den dra 3500 kg henger, da Også har den manuell diffsperre, men selv uten den, tar den seg nok bedre fram enn både din og min Quote
Guest 300TDT Posted March 13, 2005 Posted March 13, 2005 Vil ikke ha noen Nissan Patrol! Er det noe gæli med patrol også' date=' nå??[/quote']Ja! Quote
Recommended Posts