Guest vihovde Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Har ett problem med at den skifter gir så tregt. Bilen er kjørt 326.000 km.Har målt den for olje, og den viser godt over øvre merke. Kan dette være problemet, eller er rett å slett kassen slitt ? Noen tips ?hva koster det å overhale en kasse ? eller vil det lønne seg å kjøpe en brukt ? Noen som har ?
Alexander Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Hva mener du med girer tregt? Slurer den veldig på giret, eller drar den seg langt opp på turtall før den girer? Eventuelt girer den altfor tidlig? Bytt gjerne olje og filter, men er kassa slitt (noe som ikke skulle forundre meg) hjelper det ikke en dritt. Hvis jeg skal gjette så har du utslitte lameller på tredje gir noe som gjør at bilen slurer veldig i det den skal legge inn tredje giret. Men du må utfylle med litt mer opplysninger før vi kan finne ut hva dette er...
Guest vihovde Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Når ble oljen og filter byttet sist...?? Hmmm... Godt spørsmål. Han jeg kjøpte bilen av sa at den atomaten "alltid" hadde vært sånn. Han hadde bilen i 2 år.Er det verdt å prøve det du spør om ? Gjør jeg dette selv eller må jeg levere den inn på ett verksted / bensinstasjon ?Skulle ikke kassen fungere 100% etter "bare" 320.000km ?
Guest Bengt E Jacobsen Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Har ett problem med at den skifter gir så tregt. Bilen er kjørt 326.000 km.Har målt den for olje' date=' og den viser godt over øvre merke. Kan dette være problemet, eller er rett å slett kassen slitt ? Noen tips ?hva koster det å overhale en kasse ? eller vil det lønne seg å kjøpe en brukt ? Noen som har ?[/quote'] Hva mener du med tregt? At den slurer, eller att den holder lenge på ett gir før den skifter? Er dette når motor/gir er kaldt, eller når det er varmt. Godt over øvre merke???? Det skal IKKE være olje over øvre merke idet hele tatt. Peilet du oljen med motor igang, for det skal man. Hvis du peilet med motoren av, så viser den godt over øvre merke. Overhaling er det beste. Ring Bergs automatservice i Oslo, og spør etter Kenneth han er vel den i Norge som kan mest om MB automat.
Alexander Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Skulle ikke kassen fungere 100% etter "bare" 320.000km ? Det kommer helt ann på hvordan bilen har blitt kjørt. Husk på at 320 000 km er JÆVLIG langt! Og så svarer du på spørsmålene fra meg og Bengt...
Frode Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Skal nesten vedde på at den ikke har blitt byttet de siste 126000 km eller mer, bytt olje og filter, koster ca 2500 hos Bos med filter og pakning, sikkert en høvding hos et "vanlig" verksted.... ring rundt og hør.....
Alexander Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Skal nesten vedde på at den ikke har blitt byttet de siste 126000 km eller mer' date=' bytt olje og filter, koster ca 2500 hos Bos med filter og pakning, sikkert en høvding hos et "vanlig" verksted.... ring rundt og hør..... [/quote'] Hvis den slurer hjelper det ikke. Penger ut av vinduet siden den må overhalles allikvel.
Guest 300TDT Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Når ble oljen og filter byttet sist...??Hmmm... Godt spørsmål. Han jeg kjøpte bilen av sa at den atomaten "alltid" hadde vært sånn. Han hadde bilen i 2 år.Er det verdt å prøve det du spør om ? Gjør jeg dette selv eller må jeg levere den inn på ett verksted / bensinstasjon ?Skulle ikke kassen fungere 100% etter "bare" 320.000km ? Dersom kassen ikke har fått olje- og filterskift på gud vet hvor lenge, synes jeg det er rart den girer i det hele tatt!Få skiftet olje og filter hos noen som kan MB, og se hva som skjer da.Disse kassene skal ha ny olje og filter MINST hver 60.000km, men dette avhenger også av bruk/miljø bilen går i (kun langkjøring/mye bykjøring) osv. Jeg har stort sett alltid merket forbedring i girskift og generell funksjon etter oljeskift, og har da aldri kjørt mine så langt som 60k. Gjerne en plass mellom 40 og 50.000km.
Guest vihovde Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Hvis jeg skal gjette så har du utslitte lameller på tredje gir noe som gjør at bilen slurer veldig i det den skal legge inn tredje giret. Kunne ikke fått sagt det bedre selv... Ja, det er dette som er problemet, veldig irriterende
Alexander Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Hvis jeg skal gjette så har du utslitte lameller på tredje gir noe som gjør at bilen slurer veldig i det den skal legge inn tredje giret. Kunne ikke fått sagt det bedre selv... Ja' date=' det er dette som er problemet, veldig irriterende [/quote'] Vel, da har du svaret da. Overhalling er det eneste som hjelper, men det billigste er vel kanskje allikevel å bytte olje og filter og heller leve med sluringen en stund til.
Guest vihovde Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Hvis jeg skal gjette så har du utslitte lameller på tredje gir noe som gjør at bilen slurer veldig i det den skal legge inn tredje giret. Kunne ikke fått sagt det bedre selv... Ja' date=' det er dette som er problemet, veldig irriterende [/quote'] Vel, da har du svaret da. Overhalling er det eneste som hjelper, men det billigste er vel kanskje allikevel å bytte olje og filter og heller leve med sluringen en stund til. Jo takk... Takk for alle svar og tips
Guest vihovde Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Hmmm... Er det en spesiell betegnelse på automatkassen til en brukt kasse, eller passer automat kassen fra en f.eks 230E eller må jeg ha en ifra en 300TDT ?
Guest KjaSol Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Jaja, det kan ofte bli dyrt å kjøpe billig ser d ut for....Du sku kjøpt min for 80', gira perfekt og hadde både ny olje og filter!
Guest vihovde Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Jaja' date=' det kan ofte bli dyrt å kjøpe billig ser d ut for....Du sku kjøpt min for 80', gira perfekt og hadde både ny olje og filter![/quote'] Spørs hvordan du ser det, mener jeg. Jeg får kosen med restureringen samtidig jeg vet hvilken tilstand bilen befinner seg. Jeg VET også at rusten blir tatt skikkelig og at sveisingen er 100% iorden.Klart det går noen kroner på å sette bilen istand, men så VET jeg at allt er iorden, ingen skjulte feil...Kunne godt kjøpt meg en tilsvarende bil til 90 eller 110.000,- men jeg vil da ikke VITE hva som skjuler seg under lakk, gulvtepper etc.Bilen min er ikke sååå ille for rust som det høres ut for Det er litt "kjeks" i kantene i barkre hjulbuer som jeg har sandblåst som en midlertidig løsning. Beholder jeg bilen, så skifter disse hjulbuene og lakkerer hele bilen.Grunnen til at jeg mulig beholder bilen og gidder å koste på den, er motoren sin skyld... Sviver UTROLIG fint. Og en brukt atomatkasse i bra stand kan vel ikke koste all verden ? Klarer fint å kjøre med den som står i enda, men kanskje jeg tar meg en bilferie til Tyskland eller Polen neste sommer ?
Alexander Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Hmmm... Er det en spesiell betegnelse på automatkassen til en brukt kasse' date=' eller passer automat kassen fra en f.eks 230E eller må jeg ha en ifra en 300TDT ? [/quote'] Jeg aner ikke hva som er forskjellen, men jeg vet den er der. Ta og hør med Kenneth på Bergs Automatservice...
TEH Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 På min 300TDT så hadde jeg samme symptomer. Den sluret noe vanvittig fra 2. til 3. og fra 3. til 4. Det var såpass at jeg måtte slippe gassen fordi den ruset seg opp såpass når den giret. Tok en "overhaling light" hos Kenneth til en meget fordelaktig pris. Det hjalp mye at jeg var medlem av MBE . Men det er justeringsmuligheter på disse kassene. Som jeg har forstått så kan man skru opp trykket slik at den vil gire hardere (raskere). Men som sagt, ring Kenneth på 22195510 og hør med han.
TEH Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Og en brukt atomatkasse i bra stand kan vel ikke koste all verden ? En brukt kasse ligger mellom 2000 og 3000 kroner. Problemet er å vite vilken stand kassa er i. Du får ingen garantier der ihvertfall. Da mener jeg det er bedre å legge litt mer i det og få den overhalt.
FrodeS Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Hvis jeg skal gjette så har du utslitte lameller på tredje gir noe som gjør at bilen slurer veldig i det den skal legge inn tredje giret. Kunne ikke fått sagt det bedre selv... Ja' date=' det er dette som er problemet, veldig irriterende [/quote'] Sånn har visst kassa mi vært i (minst) 150 000 km allerede (så lenge jeg og forrige eier har hatt den). Kenneth (bergs automatservice) mente det var slitne lameller, men det blir ikke noe værre. Siden det varierer med temperatur mente han at det måtte være ventilrisken i stedet. Det kan visst vanligvis stilles en del, så den blir bedre, men det avhenger vel av hvor slitt det er. Min tuller ikke med det der når kassa er skikkelig varm. Ved under 0C og langkjøring, blir den tydeligvis ikke så varm at det gir seg helt. Problemet er kun der hvis jeg gir lite gass, og lar den gire ved ca. 2500 o/min.
Alexander Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Siden det varierer med temperatur mente han at det måtte være ventilrisken i stedet. Ventildisken er det Kenneth kaller det, men vanligvis kaller folk det ventilhuset. Sluring mellom 2.-3. kommer (vanligvis) av at tidligere eiere ikke har sluppet gassen når de har akselert for eksempel ut på motorveien. Dette sliter jo på kassa. Og det stemmer at man ikke trenger å overhalle hele kassen for å fikse dette, men på 320 000km så er det sikkert ikke bare lamellene til 3 giret som er slitt...
Guest norieier Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Havarerte med min 300TDT 1994 mod. ved Vestby i sommer , og ble fraktet til BoS i Ski . Det rant olje ut av kassen mellom konverter og gearboks , og det luktet ikke godt. BoS,Ski kunne fortelle at det kostet mer og overhale kassen enn det kostet og skaffe en innbyttekasse . Jeg Fikk beskjed om at jeg måtte ha akkurat DEN kassen til DEN bilen . ( Hvorfor fikk jeg aldri svar på ) . Jakten gikk rundt om de fleste huggerier i Skandinavia , men det nermeste er som regel det letteste , og siste man prøver. Fikk en kasse med konverter i Fredrikstad.De fleste jeg var i kontakt med skulle ha 7500-8000 Kr for kassen/m.konverter . Selve skifting , justering o.l. skulle de ha 9400 kr for .....( Historien endte med at jeg , etter å ha reparert bilen , Kjøpte en " ny " -- en 290 TDT+ (!??) ( er det noen som vet hva + står for ?? ) )
Guest GammelGul Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 ( er det noen som vet hva + står for ?? ) ) Med fare for at denne tråden også sklir ut, så kan jeg fortelle at + betyr en plusspakke som den noske importøren spesifiserer sine biler med. Det er vel lyktespyler, el-vinduer, soltak og noe sånn.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now