Jump to content

Rensing av kjølesystem

Recommended Posts

Posted

Mitt lille problem med at motoren går litt varmt ser ut til å være redusert sirkulasjon i motoren pga kalk o.l.

Jeg brukte først et flytende rensemiddel jeg fikk på et MB verksted. Det hjalp endel.

Men, så prøvde jeg BAR's NURAL, i pulver form. Det var ikke bra. Virket som om det umiddelbart tettet noen kjølekanaler, for motoren fikk plutselig 110 grader, og vannet kokte (rent vann) litt. Har nå skyllet dette ut igjen.

Noen erfaringer med NURAL'en eller andre midler, hvordan best skylle ut av blokka?

Posted

Hvilke indikasjoner har du på at det er avleiringer i kjølesystemet ?

(har bilen gått med kjølevann uten frostveske tidligere..?)

Guest Edgecrusher
Posted

Du burde prøve Valvoline sin EngineFlush.. Det et produkt jeg har veldig god erfaring med og det eneste jeg kommer til og bruke framover.. Prøve no annet greier jeg kjøpte på en bensinstasjon i full fart men det ente med at jeg måtte bytte termostat :evil:

Posted
Hvilke indikasjoner har du på at det er avleiringer i kjølesystemet ?

(har bilen gått med kjølevann uten frostveske tidligere..?)

Bilen kommer fra Tysland, der man må ha flaskevann på motoren pga høyt kalkinnhold på springvann. Ikke alle som gjør dette.

Ved første utskylling av kjølevann etter renseveske, lå det et hvitt lag igjen på gulvet når vannet hadde tørket

Posted

Mmmm, jeg har vanskelig for å tro at det er såpass mye kalk i vannet at noe har tettet seg til (med mindre forrige eier har etterfylt en masse vann). Sikker på at problemet ditt ikke skyldes andre forhold ?

PS! urent kjølevann kan legge igjen en film inni motoren som reduserer kjølevæskens varmeopptak.

Posted

Fått dratt igjennom noen ganger nå, og det har blitt betydlig bedre. Kan nok ha vært en blanding av div avleiringer i systemet. Radiator skiftet jeg i våres, den var potte tett.

Guest amorino
Posted

Kan du fortelle meg hvordan du gjør dette med bytte av kjølevann?

Posted

Kjør bilen varm, hell på et skikkelig rensemiddel i øvre radiator slange, og kjør så lenge som det står på pakningen.

Løsne så på øvre og nedre radiatorslange, og la vannet renne av. Når motor har kjølt seg endel, demonterer du termostaten, og spyler med hageslangen fra toppen eller bunnen en god stund.

Monter deretter nedre slange og termostaten. Hell på ny kjøleveske i riktig blanding, først i ekspansjonstanken til det kommer ut av øvre innløp i radiatoren. Hell deretter inn i topp/blokk gjennom den øvre radiatorslangen til det er fullt. Monter deretter øvre radiatorslange på radiatoren.

Kjør motoren varm med lokket til ekspansjonstanken av, for å få ut evt luft i systemet.

Dette er ihvertfall metoden på en M119 5.0 V8....