Sven Håkon Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 I mangel av tidligere foreslåtte "prosjektforum" legger jeg ut en liten oppdatering av prosjektet mitt her Kort fortalt er jeg i ferd med å ettermontere et klimaanlegg fra en '91 190E i min '84 190D. Det er en del forskjeller pga alders- og drivstofforskjell, i hovedtrekk gjelder dette:- Kondensator med vifte passer ikke, da de er for høye- Slanger/rør ut fra kompressor går i feil retning- Medfølgende ledningsnett er i prinsippet "ubrukelig" Viftehus med kontroller er allerede montert og fungerer feilfritt - vakum og bryter for omluft ble tilkoblet i dag og fungerer over all forventning! Det eneste som gjenstår innvendig før jeg kan montere dashbordet igjen, er å lage et ekstra hull i torpedoveggen for ledning til tempsensor i fordamperhuset. Jeg måtte frem med vinkelsliperen for å skjære nytt hull i torpedoveggen for sirkulasjonsfunksjonen. Den rosa vakumpod'en åpner og lukker klaffen i bakkant alt etter hva viftebryter og trykknapp for omluft står på Halve viftehuset montert, her ser man fordamperkjernen og de doble viftene - utrolig trangt å få alt inn, så viftehuset ble splittet i så mange komponenter som mulig En prissjekk hos Mercedes avslørte at ny kondensator kostet rundt 5800,- (pris i Tyskland var ca 380€ - hvordan i all verden er det Mercedes Norge regner seg frem til prisene sine?? Ganger med to??), så en uoriginal ble handlet inn fra Radiatorservice til 1600,-. Etter litt strev fikk jeg den på plass, noe som avslørte at den i tillegg var en del bredere enn den originale.. Viften hadde jeg planer om å skjære ned for å få den til å passe, men grunnet rammen den var montert i hadde volumet i så fall omtrent måttet halveres En rask prissjekk hos MB i Tyskland viste at den koster rundt 250€ (noe som vel tilsier ca 4500,- her hjemme), så her må jeg gå i tenkeboksen igjen - dette er dog et mindre problem! Kondensatoren "ferdig" montert (dvs med strips, glemte selvfølgelig å bestille klemmer som holder den), venter bare på et par slanger og en vifte Det største problemet så langt gjelder kompressoren; rørene som går ut fra denne går i helt feil retning. På 190E er kompressoren montert "liggende", men på 190D skal den monteres "stående" - rørene, som tydeligvis klatrer oppover motoren på 190E vil dermed gå rett inn i motorblokken på min bil. De to rørene som kommer ut er sveiset på en bracket som igjen skrus på kompressoren, så det går ikke enkelt an å snu disse. Flere løsninger har vært vurdert;1) Kjøpe nye rør/slanger - prisen på disse er 280€ i Tyskland, så jeg prøve noe annet først...2) Få tak i brukt del3) Lage en ny bracket med egnede rørstusser4) Modifisere eksisterende bracketSistnevnte later til å være mest aktuell, da deler til klimaanlegg for 190D ikke akkurat vokser på trær (dog holder jeg på å undersøke i Spania og Portugal). Jeg hørte med både TESS og Radiatorservice om mulighetene for modifisering, men de kunne ikke hjelpe. Min far foreslo å bruke noe som brukes (bl.a.) offshore og kalles piping eller tubing, noe som høres lovende ut. Vi vil i så fall kappe rørene rett etter bracketen, for så å "skru" på nye rør som er bøyd i riktig retning. Disse skjøter vi så på de originale rørene rett før de går inn på slangen med skrukoblingene. Dette systemet har toleransegrenser oppimot 150bar, så det bør kunne tåle trykket i klimaanlegget også! Et annet problem som gjelder kompressoren er dessuten at en ny holder koster 1700kr! Forhåpentligvis vil jeg klare å finne en brukt holder til en langt snillere pris... Slik skal kompressoren monteres på en 190E... ...og slik skal den monteres på en 190D.... Det siste problemet gjelder koblingen av moroa - det originale ledningsnettet var bakt inn i ledningsnettet til motoren, men etter en god del tid er det nå endelig separert.. Jeg har lett høyt og lavt etter et koblingsskjema som viser 190D med klima, uten hell - det beste jeg har fått fatt i så langt er et basic koblingsskjema uten funksjoner som turtallsregulering, kompressorkutt ved kickdown, osv. Planen er å koble anlegget opp i henhold til dette i første omgang, for så å ta eventuelle problemer etterhvert. Igjen er det et problem at det ikke finnes delebiler med aktuelle komponenter.. Fikk låne en topolet plugg av BoS for å se om jeg kunne bruke den - og den fungerer akkurat slik jeg ville; Dvs likt den enpolete bare med to poler Ny plugg er allerede satt på den eksisterende ledningen. En av de lettere modifiseringene var klargjøringen av hullet til tørkeren - et lite kakk med en hammer på riktig sted, og ut falt platen som stod i dette hullet... Alt i alt er det forholdsvis tidkrevende i og med at det er såpass store forskjeller fra bensin til diesel (hadde jeg hatt en bensinbil hadde det vært installert for lenge siden!), men alltid kjekt med en utfordring - i hvertfall så lenge det er lys i enden av tunnelen Quote
Thor-Egil Andersen Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Utrolig bra, står på litt du SH Eget prosjekt forum hadde vært perfekt... mekelig at det ikke skal kunne la seg ordne da Quote
Guest Sondre B. Bjelland Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Blir bare mer og mer imponert over bilen din og arbeidet du legger i den Personlig hadde jeg aldri i verden hatt kompetanse til å gjøre noe slikt, selvom det hadde vært utrolig artig. Stå på! Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Sondre: Det er noe som heter "learn as you go" Quote
Sven Håkon Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Jepp, er bare å rulle opp ermene og ta problemene etterhvert som de dukker opp Det som er mest frustrerende nå er at jeg ikke har alle delene jeg trenger for å komme videre - fader ta helgen altså!!! Quote
bska Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Kjempe bra Svenni. Du er mega flink til å forberede og viser både vilje og tålmådighet til å dra inn også dette prosjektet. Alle vet du klarer det. Quote
Guest amorino Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Jeg er IMPONERT! Jeg hadde aldri i verden satt i gang noe slikt - eller rettere sagt; jeg ville aldri i verden fullført noe slikt!! Jeg har da startet restaurering av både VW Bobler og andre biler - IKKE en eneste en har jeg gjort meg ferdig med. Quote
Guest E 220 CDI Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Jeg er IMPONERT! Jeg hadde aldri i verden satt i gang noe slikt - eller rettere sagt; jeg ville aldri i verden fullført noe slikt!! Jeg har da startet restaurering av både VW Bobler og andre biler - IKKE en eneste en har jeg gjort meg ferdig med. Dette virket veldig kjent ...bortsett fra at jeg faktisk har fullført én bil' date=' det var en '76 Ascona B ---Ja så har jeg jo fiksa GS'en min da Hmmm ... da er jeg vel ikke så ille allikevel...... [b']STÅ PÅ MED PROSJEKTET Sven Håkon...DET BLIR SIKKERT BRA TIL SLUTT ! ) Quote
Sven Håkon Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Hehe, takker - Kommer nok i mål, men det tar tid å få tak i delene jeg trenger! BoS her lokalt har det ikke akkurat travelt med å hjelpe meg, og større komponenter må sources fra rundtomkring i verden.... Quote
Sven Håkon Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Aaargh!! Bestilte holder/bracket for kompressoren hos Gørløse i Danmark, og fikk det endelig i dag. Ikke nok med at prisen ble langt over 700kr (selve holderen kostet 300DKK), men den passer selvsagt ikke skikkelig! Den møter bolthullene på motoren, men kompressoren later til å være for liten for den... Det originale 601-delenr har blitt erstattet med nyere deler en rekke ganger, til sist med en del som har 601-delenr, men som refereres til som holder for kompressor 603. MEN, ved nærmere ettersyn har delen jeg har mottatt et 605-delenr, så spørsmålet må jo være; Har nyere biler større kompressor? Hvis ikke, har så dieselmodeller større kompressor (Den jeg har er fra en 190E)? Bah, den delen som kommer fra nærmeste naboland, og er av den kjedelige sorten, skal selvsagt lage problemer! Quote
Guest george__ Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 typisk.. jeg som hadde gleda meg å sitte å varme meg i bilen din på fredag Quote
Sven Håkon Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Varme er ikke noe problem - det er jo kulden jeg jobber med! Quote
Guest george__ Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 slutt å tull.. d er jo varmen du sliter med Quote
Sven Håkon Posted November 3, 2005 Posted November 3, 2005 Nettopp, så derfor må jeg få gang på klimaen Quote
Recommended Posts