Jump to content

220 CDI, gode kjøpsråd trengs snarest

Recommended Posts

Posted

Jeg er i markedet for å kjøpe en brukt 220 CDI stasj.vogn med automat. Lommeboka tillater pris opp til 230 tusen.

Jeg har prøvekjørt et par, og en (99 mod) hadde rustskader på alle fire hjørner, over frontrute. Alle dører unntatt bakdør var skiftet ut. Km. stand ca 150 tusen. Det var ganske store ulyder (smell) fra bakparten ved passering av fartsdumper i fornuftig fart. Hvilke feller må en amatør som meg passe seg for her? Dette var rust og ulyder jeg ikke ventet på en bil til 230 tusen. Så vidt jeg har skjønt løper rustgarantien ut etter 8 år, så jeg har begrenset nytte av den for en bil produsert i juni 98.

Guest geirmoss
Posted

Som tidl taxisjåfør fra Oslo i 27 år,så har jeg følgene tips til deg.

Se etter en 99 E-220 cdi som er førstegangsregistrert etter nov 1998. Og pass på at det følger med rustgaranti fra fabrikken på 30 år. Som gjelder mot all gjennomrusting innenfra og utover. 220 cdi er smillere på forbruket enn en e-230/240. Jeg har fått en slik en ned på 0.45 mellom Elverum og Oslo. Og motoren går dobbelt så langt,den er også like kjapp hvis turboen ikke er tett. Den største svakheten når det gjelder rust er dører på toppen ,da under gummilisten X 4. Bakdør under lister,rundt nøkkelhullet på bakdøren. Skjermbuer X 4. Dette er ting som skal dekkes av fabrikk garantien. Ring B.O.S på Karihaugen,si at det gjelder rustgarantien på MB, få litt mere spess innfo. Gå inn på Autobørsen,finn.no. Her kan du finne noe brukbart. Hold deg unna biler med høy km,dette kan hvere tidl Taxi biler. 99 mod ca 110.000-150.000 er ok. Lykke til