Guest Hauk Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Heisan, folkens!Lurer litt på hva som er galt, når utetempen på S124en min viser ca.3 grader feil. Noe å gjøre med det? Quote
Guest Ebola Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Hender jo motstanden i utetempføleren blir dårlig med tiden.. går jo ann og kjøpe en ny føler og se.. Quote
Guest Tom Bringsvor Posted October 14, 2005 Posted October 14, 2005 Du bruker et ohm-meter å måler over lederne (2 leder) men hvilken ohmverdi det skal være ved f.eks. 25 grader er uvist, for det finnes forskjellige følere med forskjellige motstander ved spesifikke temperaturer.En fin kalibrator er å lage issørpe (snø og vann er ideelt), dette er 0 gr. C.Om det er en 0-punkt justeringsskrue bak på instrumentet vet jeg ikke. Hvordan vet du forresten at den viser 3 grader feil. Jeg vet ikke hva MB benytter av følertype, men det er trolig at det er en PTC føler. Quote
Guest Hauk Posted October 15, 2005 Posted October 15, 2005 Sjekker i forhold til den på husveggen og div. andre rundt om i f.eks "reklametårn" som jeg vet er blitt kalibrert i senere tid. Lang, dårlig setning dette, men drit i. Quote
Frode Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Hvis jeg ikke tar helt feil så ligger tempsensoren rett bak støtfangeren fremme så den får betraktelig temperaturpåvirkning av motor, slik at en er nødt til å være i fart for at den skal være nøyaktig, når jeg er ute å kjører så variere min med+-0,5 grader i forhold til disse reklame skiltene..... Quote
Guest ODDATLE Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Min viser 1,5 for lite ved 0 grader.Frostvarsel?? Quote
Guest Tom Bringsvor Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Hallois, for å være sikker på at temperaturmåleren viser feil må du være sikker på at referansen din er riktig og at påvirkningen er lik og at den bør ha en nøyaktighet som er mye bedre enn temperatumåleren du skal kontrollere. Du kan bruke en kalibrert temperatursimulator eller den billigste og brukbare metoden: Simulering av 0 gr. C. lages i en bøtte med issørpe (helst snø og vann)Putt begge følerne oppi bøtta, hvis mulig, og rør rundt.Da er du sikrere på at du er sikker. Quote
bska Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Dersom den viser for høy temp og avviket er konstant kan du sette inn en liten motstand i serie. Antar sensoren avgir høyere motstand ved lavere temp (slik er motor temp og innsug temp sensor) - og gidder du å gjøre noe med det så får du tips her:En bit motstandstråd i en sukkerbit kan muligens benyttes eller vanlige elektronikk motstander. Forøvrig kan slike mostander tunes (øke motstanden) vha minifil, dvs fjern litt på overflaten av selve elementet med et ohm meter tilkoblet til ønsket motstand. Funker faktisk meget bra. Legg neglelakk eller tilsvarende i såret når du er ferdig. Quote
Recommended Posts