Guest stenjo2 Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Noen som aner hva det er,den stoppet momentant.Kan kinnes med nøkkel men ikke liv.Hører ikke bensinpupa går når en slår på tenninga.Har prøvd med nytt rele til den men ingen reaksjon.Noen som aner hva det kan være? Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Kan være flere ting, så det er ikke lett å ta det på avstand. Men bensinpumpe/tilførsel er vel uansett gjengangersynder nummer en? Helt sikker på at bensinpumpereléet er OK? Du kan tvangskjøre pumpen ved å kortslutte pol 30 og 87 på relésokkelen og se om det hjelper. Hvis ikke kan jo pumpen ha tatt kvelden. Bråstopp uten forutgående fusk kan jo også tyde på en tenningskilde kanskje? Se om du har gnist? Quote
Alexander Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 På en 190E jeg hadde var kontakten til bensinpumpereleet irret ned slik at releet mistet kontakt og motoren stoppet. Lett å fikse, men utrolig irriterende. Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Kan være flere ting' date=' så det er ikke lett å ta det på avstand. Men bensinpumpe/tilførsel er vel uansett gjengangersynder nummer en? Helt sikker på at bensinpumpereléet er OK? Du kan tvangskjøre pumpen ved å kortslutte pol 30 og 87 på relésokkelen og se om det hjelper. Hvis ikke kan jo pumpen ha tatt kvelden. Bråstopp uten forutgående fusk kan jo også tyde på en tenningskilde kanskje? Se om du har gnist?[/quote']Den rykka litt og fjuska litt under pådrag,satte inn nytt rele men ingen liv,har målt om det er strøm til pumpa men ingen strøm der. Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Den rykka litt og fjuska litt under pådrag' date='satte inn nytt rele men ingen liv,har målt om det er strøm til pumpa men ingen strøm der.[/quote']Da er det vel enten likevel i reléet eller i kontaktene, jf Aleksander, du har en synder da? Har du kortsluttet de nevnte polene uten å få strøm bak til pumpen? OG - har du sjekket alle sikringer? Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Nei,skal prøve det,så kommer jeg tilbake Takk så lenge Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Har prøvd å sette ledning mellom polene30-87 og pumpa starta,men bilen starta ikke.Skal sjekke om det er tenning senere.Kan kanskje være tenninsmodul eller? Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Kan kanskje være tenninsmodul eller?Neppe. Tenningsmodulen virker som hovedregel enten normalt - eller den er "stein dau". Den pleier m.a.o. å ryke uten forutgående fusk/forvarsel i det du stopper motoren (ev i det du slår på tenningen/starter), og så viser det seg neste gang du vrir på startnøkkelen at det ikke er gnist i det hele tatt. Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Ok skal sjekke om det er gnist når jeg kommer hjem.Om det ikke er gnist,hvor skal jeg lete da?Har hatt bilen kun ei uke så hvet ikke så mye om den ennå Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Sjekk gnist og se uansett over fordeler og rotor først i hvert fall. Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Fordelerlokk,ledninger og rotor ser veldig bra ut.Er det feil som går igjen? coil? eller? Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Det er ikke gnist i det hele tatt..... Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 På en 190E jeg hadde var kontakten til bensinpumpereleet irret ned slik at releet mistet kontakt og motoren stoppet. Lett å fikse' date=' men utrolig irriterende.[/quote']DEt ser helt fint ut,mangler gnist.. Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Da vet du i det minste at det er tenningen. Det kan jo forsåvidt være tenningsenheten som er gåen, men særlig på de tidlige 500-ene kan det f.eks like gjerne være rotoren som har sviktet. Men hvis du mener den er ny???. Coilen kan jo også ha tatt kvelden? Jeg har noen måleskjema for såvel coil som tenningsenheten, men det er noen sikkerhetsregler du må kjenne til før du kobler til måleapparater? Quote
Guest stenjo2 Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Det hørest fint ut.Er veldig takknemlig for hjelpen jeg får.Blir glad om jeg får de:-)om du trenger e-mail:stenjo2@online.no Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Har du fått bilen i gang igjen? Quote
Guest stenjo2 Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Nei,men må vel bestille den modulen,koster sikkert skjorta den,,men må være i orden.Får ikke svart deg på mailen du sente.Men takker såå mye for hjelpen:-) Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Nei' date='men må vel bestille den modulen,koster sikkert skjorta den,,men må være i orden.Får ikke svart deg på mailen du sente.Men takker såå mye for hjelpen:-)[/quote']Mjo - men har du sjekket alle de rimelige delene først? Og er overspenningsreléet OK etc? Ser at en ny tenningsenhet til din bil koster ca 600€, en ny coil ca 80€ i Tyskland. Men det kan jo ofte skaffes brukt også - om enn litt vanskelig i Norge til V8'erne. Si fra om du vil ha noen adresser til noen private huggere i Tyskland som kan ha slike deler. Du finner en annen epostadresse til meg på "profil-siden" min i forumet, ev en PM. Quote
Guest stenjo2 Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Nei' date='men må vel bestille den modulen,koster sikkert skjorta den,,men må være i orden.Får ikke svart deg på mailen du sente.Men takker såå mye for hjelpen:-)[/quote']Mjo - men har du sjekket alle de rimelige delene først? Og er overspenningsreléet OK etc? Ser at en ny tenningsenhet til din bil koster ca 600€, en ny coil ca 80€ i Tyskland. Men det kan jo ofte skaffes brukt også - om enn litt vanskelig i Norge til V8'erne. Si fra om du vil ha noen adresser til noen private huggere i Tyskland som kan ha slike deler. Du finner en annen epostadresse til meg på "profil-siden" min i forumet, ev en PM.Hei,overspenningsreleet...Hvilket er det? Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Hei' date='overspenningsreleet...Hvilket er det?[/quote'] Det er et litt avlangt relé som henger på torpedoen, litt til venstre for midten, nær bremseservoen. Det har et lokk over en sikring på toppen. Når jeg tenker meg om, er det ikke sikkert din bil har et slikt relé, ettersom du vel har en tidligserie med KA innsprøytning. Men hvis du har ABS? Hvis du har det, kan et gåent overspenningsrelé lage mye "moro " i de merkeligste sammenhenger. Neppe full tenningsbortfall alene, men greit å sjekke uansett. Quote
Guest stenjo2 Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Hei igjen fikk tak i tenningsmodul fra Hella..kosta kun kr 1156,- Ganske stor forskjell på pris:-) Quote
Guest Jørn-Flemming Posted October 20, 2005 Posted October 20, 2005 Da har du hatt flaks Skulle nesten tro det må ha vært en punchefeil! Det greie med tidligseriebilene er at slike deler (tross alt) er overkommelige - 600€ er ille nok, men tenningsmodulene i de siste 126'ene og i 140'ene koster ofte mellom 2.000 og 3.000 € over MB-disken. Håper alt ordner seg nå da og velkommen tilbake på veien! Quote
Recommended Posts