Guest eilerts1 Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Etter å ha skrudd hele sommeren etter kjøp av bil med defekt innsprut og endelig fått bilen i drift så begyner plutselig ventilene å kakkle. Klarer ikke å høre om det er en eller flere ventiler men har en mistanke om at det kan være flere.Problemet oppstod etter en 30 minutters kjøretur med rimelig normal kjøring. Helt fin før turen og grunnet den ekstremt gode lydisoleringen i disse bilene så hørte jeg ikke noe før etter end tur.Har søkt litt på forumet ang. temaet og skal først og fremst prøve med ny olje og filter men har ikke for store forhåpninger da bankingen kom så momentant.Ser også ut av tidligere innlegg at det kan være alt fra slitte løftere til topp-pakning/topp. Kan noen gi meg et trøstens tips til andre enkle ting jeg kan teste?Hvilken bensin bør jeg kjøre på? kom til å tenke på at jeg fyllte tanken for første gang rett før kjøreturen... (95 okt.) Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Skal i utgangspunktet gå på 95 blyfri. Men om EZL bryteren (er på venstre side..Står EZL-kat eller noe på den) er vridd bort fra N eller S (husker ikke hva den skal stå på) så kan det hende fortenning er endret så mye at 95 kan gi tenningsbank.Andre her som kan dette med EZL littegrann bedre enn meg. Forøvrig er ett godt tips å prøve å legge en finger på demperen til strammhjulet på viftereima. Kan faktisk hende det er foringen på denne som er gåen! Quote
Thor-Egil Andersen Posted October 13, 2005 Posted October 13, 2005 Jeg hadde litt kakling i mine løftere.. koster ca 100,- stk.... grei jobb iflg han som gjorde jobben. Tyst etterpå.. Quote
Guest eilerts1 Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Er nok ikke tenningsbank.. er 99% sikker på at det er ventilpekk men det snodige er at jeg ikke greier å finne hvilken ventil. Når jeg lytter med stetoskop så har jeg den samme klikkinga i alle ventilene. (mulig at lyden forplanter seg) men.. jeg er nå ganske sikker på at det er noe seriøst galt med maskinen.Pluggen på 6'e syl. soter ned og er fuktig mens de 5 andre er ok.Kommer en merkelig putrelyd fra ekosen (minner om frieksos)Motoren trekker dårlig og går ujevnt på tomgang. Kan det være en gåen topp-pakining slik at jeg har blåst de hydrauliske løfterne? Ekstra morro ble det rett før helga når tenningslåsen i tillegg gikk helt i vranga En ting er sikkert... skal man stjele en Merce så bør en enten ha nøkkel eller meget god tid Har aldri vært borti en tenningslås av kaliber bankhvelv før ... Quote
bska Posted October 16, 2005 Posted October 16, 2005 Sjekk om ventilfjærene er hele (kan jo knekke...) Er nok av med toppen uansett her ja Quote
Recommended Posts