Jump to content

Max turtall ved tomgang, OM601

Recommended Posts

Posted

Etter å ha reparert radiatoren kjørte jeg motoren god og varm for å se om det holdt mål, og oppdaget til min store forbauselse at jeg kunne dra motoren opp på 5500 omdreininger på tomgang!? Er dette normalt? Jeg mener bestemt å huske at den tidligere kun gikk til noe mellom 4500 og 5000.....

Posted
Etter å ha reparert radiatoren kjørte jeg motoren god og varm for å se om det holdt mål' date=' og oppdaget til min store forbauselse at jeg kunne dra motoren opp på 5500 omdreininger på tomgang!? Er dette normalt? Jeg mener bestemt å huske at den tidligere kun gikk til noe mellom 4500 og 5000.....[/quote']Sperra skal vel slå inn omkring 5150 +/- 150 rpm (5000-5300) rpm om jeg ikke husker veldig feil...

Med litt misvisning på turtelleren, samt naturlig variasjon over 15-20 års bruk er det sikkert ~korrekt det du ser. Og ikke noe problem, motorene tåler dette turtallet. (Mye bedre enn de tåler å lunke rundt på 2200rpm hele dagen med en pensjonist bak rattet)... :wink:

Posted

300TDT; Ingen fare for daukjøring av denne motoren i hvertfall :lol: Dog høres det ut på svaret ditt som at det ikke er noe å bekymre seg over :) Vet ikke helt hva som kunne ha forårsaket det i alle tilfeller, men...