Jump to content

Det er vannpumpa !!

Recommended Posts

Posted

W124 CE 230 91

Hættefylvete - nå har jeg mista kjølevæske (og etterfyllt) i flere uker. Har sjekka alle slangeklemmer 3 ganger. Var på BOS Rud igår og kjøpte nytt lokk til ekspansjonstanken. Så nå tetter det skikkelig også. Men like fordømt hadde jeg brukt 1/2 liter kjølevæske fra heimen til joggen idag (ca 16 km)

Så jeg kikka under panseret med motoren igang da jeg kom hjem og lyste overalt med mag-liten. Så ser jeg det drypper fra vannpumpa. Jeg ser pumpa koster 1105,- hos Mekonomen. Noen her på forumet med synspunkter på bruk av uorginale deler?

Jeg gjetter på at Snap Drve skal ha mellom 2500 og 3000 for å bytte faenskapet.

Posted

Kjøp vannpumpe og Haynes bok hos mekonomen. Pass på å få med deg det du trenger av pakninger og gjør jobben selv. Det er litt vanskelig, men svært lærerikt å bytte vannpumpe på M102. (Bilen din er 14 år gammel, du kan like godt begynne å skru først som sist...)

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Hadde du bodd på riktig side av oslo fylke så kunne sikkert flere av oss kanskje gitt en hjelpende hånd! ;)

Posted

.. men var det likt seg?

På min gamle 123 T (nå gått til de evige jaktmarker) var det veeldig enkelt å stramme viftereima. Stramme-mutter med tannhjul gjorde susen. På 124 230en med en hævv aggregater (klima, servo osv) er det automatisk (!) stramming av viftereima.

Etter skifte av vannpumpa (kr. 3600,- hos SnapDrive Sandvika inkl ny viftereim og kjølevæske) så hyler selvfølgelig viftereima mens dynamoen ennå er kald. Et rent helvete å høre på i kø på motorveien til jobben om mårran. Innom SnapDrive idag: "du må skifte automatstrammeren - kom innom fredag"

Æsj

Guest Eivind Soltvedt
Posted

Den skal strammes manuellt først.

Er lagt opp til fjæring i ene hjulet (såkalte strammehjulet) slik at eventuell slakk som kommer under bruk skal kunne hentes inn uten etterstramming.

Står enkelt forklart i haynesboka hvordan man strammer denne

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...