Guest P@L Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 W124 CE 230 91Hættefylvete - nå har jeg mista kjølevæske (og etterfyllt) i flere uker. Har sjekka alle slangeklemmer 3 ganger. Var på BOS Rud igår og kjøpte nytt lokk til ekspansjonstanken. Så nå tetter det skikkelig også. Men like fordømt hadde jeg brukt 1/2 liter kjølevæske fra heimen til joggen idag (ca 16 km)Så jeg kikka under panseret med motoren igang da jeg kom hjem og lyste overalt med mag-liten. Så ser jeg det drypper fra vannpumpa. Jeg ser pumpa koster 1105,- hos Mekonomen. Noen her på forumet med synspunkter på bruk av uorginale deler?Jeg gjetter på at Snap Drve skal ha mellom 2500 og 3000 for å bytte faenskapet. Quote
Alexander Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Kjøp vannpumpe og Haynes bok hos mekonomen. Pass på å få med deg det du trenger av pakninger og gjør jobben selv. Det er litt vanskelig, men svært lærerikt å bytte vannpumpe på M102. (Bilen din er 14 år gammel, du kan like godt begynne å skru først som sist...) Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Hadde du bodd på riktig side av oslo fylke så kunne sikkert flere av oss kanskje gitt en hjelpende hånd! Quote
Guest P@L Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 .. men var det likt seg? På min gamle 123 T (nå gått til de evige jaktmarker) var det veeldig enkelt å stramme viftereima. Stramme-mutter med tannhjul gjorde susen. På 124 230en med en hævv aggregater (klima, servo osv) er det automatisk (!) stramming av viftereima. Etter skifte av vannpumpa (kr. 3600,- hos SnapDrive Sandvika inkl ny viftereim og kjølevæske) så hyler selvfølgelig viftereima mens dynamoen ennå er kald. Et rent helvete å høre på i kø på motorveien til jobben om mårran. Innom SnapDrive idag: "du må skifte automatstrammeren - kom innom fredag"Æsj Quote
Guest Eivind Soltvedt Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Den skal strammes manuellt først. Er lagt opp til fjæring i ene hjulet (såkalte strammehjulet) slik at eventuell slakk som kommer under bruk skal kunne hentes inn uten etterstramming. Står enkelt forklart i haynesboka hvordan man strammer denne Quote
Alexander Posted October 19, 2005 Posted October 19, 2005 Kjenn på viftereima, er den slakk? Er den slakk har snap drive gjort en dårlig jobb. Garanti sak. Quote
Recommended Posts