Guest stefs Posted October 11, 2005 Posted October 11, 2005 Driver og skal justere tenningen på en OM602.16 (250diesel uten turbo) og det slår meg som pussig at tenningstidspunktet er 15 grader etter ØD.Alle andre motorer jeg har vært borti har tenningstidspunktet vært FØR ØD i forskjellig grad. Synes dette var mystifistisk da det etter mitt skjønn må bli veldig sein tenning og unødvendig lavt sylindertrykk?Eller er det noe jeg ikke har skjønt med disse forkammerdieslene? Noen motorfolk som har en fornuftig forklaring på dette til en uvitende stakkar? Quote
Guest Tom Bringsvor Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Vel, her lurer jeg på hva andre svarer. Jeg har alltid innbilt meg at diesel eksploderer kun ved kompresjon (ved en viss temperatur). Quote
TEH Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Vel' date=' her lurer jeg på hva andre svarer. Jeg har alltid innbilt meg at diesel eksploderer kun ved kompresjon (ved en viss temperatur).[/quote'] Det var det jeg mente også! Må si jeg klør meg litt i hue for å skjønne hva han mener Venter spent på svar... Quote
Guest Ebola Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Dieselmotorer skal vel tenne etter øvre dødpunkt.. Dette fordi dieselen antennes på grunn av kompresjon. Når stempelet når øvre dødpunkt, sprøytes diesel inn, og eksploderer. Hadde dieselen blitt sprøytet inn før øvre dødpunkt, kunne man risikert at stempelet hadde gått gal vei Quote
Guest stefs Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Det er vel innsprøtningsstarttidspunktet som menes med tennings tidspunkt i dette tilfellet med dieselmotor. Men jeg har sett (japanske) dieselmotorer hvor insprøytningsstart skulle settes til et punkt før ØD. På tomgang og ved start kunne en kanskje risikere at stemplet slår gal vei uten et system for å motvirke dette. På høyere turtall så vil forbrenningsforsinkelsen gjøre at ved sein tenning så vil trykktoppen komme seint i forbrenningsslaget og en får ikke like godt dreiemoment ut på veivakselen. Har nå fundert litt mer på dette, og disse motorene (OM601-603) er vel heller ikke akkurat kjent for sitt dreiemoment. Antar at det er ett eller annet system som gjør at innsp. kommer tidligere jo høyere turtallet er, slik at momentkurven blir veldig lav på lave turtall og kommer mer og mer på høyere turtall. Sikkert ideelt for autobahn, men i norge hvor 70 sonene regjerer, blir motoren å slite med å få nok moment uten å måtte gire ned. Fordelen er jo at en slipper høye slindertrykk ved kontinuerlig kjøring på høye turtall noe som også sikkert bidrar til holdbarheten i disse motorene... Quote
Guest 300TDT Posted October 12, 2005 Posted October 12, 2005 Manglende moment? Gire ned? 70-soner?Skjønner ikke hva det snakkes om her... Quote
Guest E 220 CDI Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Dieselmotorer skal vel tenne etter øvre dødpunkt.. Dette fordi dieselen antennes på grunn av kompresjon. Når stempelet når øvre dødpunkt' date=' sprøytes diesel inn, og eksploderer. Hadde dieselen blitt sprøytet inn før øvre dødpunkt, kunne man risikert at stempelet hadde gått gal vei[/quote']Uten at jeg skal påberope meg noen motorfaglig kompetanse , vil jeg tro at diesel/luftblandingen må sprøytes inn FØR ØD. Ellers vil jo ikke blandingen bli komprimert, og følgelig ikke antennes. Det er jo kun kompresjonen som gjør at blandingen antenner. Innsprøytingen må vel derfor starte på et såpass tidlig tidspunkt at ventilene får lukket og kompresjonen blir høy nok til at blandingen antennes. Antennelsestidspunktet bør vel således være temmelig nært ØD...eller er jeg helt ute og sykler nå ? Diesel har aldri vært min sterke side...det skal sies Quote
Guest Trond Roald Posted October 17, 2005 Posted October 17, 2005 Dieselmotorer skal vel tenne etter øvre dødpunkt.. Dette fordi dieselen antennes på grunn av kompresjon. Når stempelet når øvre dødpunkt' date=' sprøytes diesel inn, og eksploderer. Hadde dieselen blitt sprøytet inn før øvre dødpunkt, kunne man risikert at stempelet hadde gått gal vei[/quote'] dieselen skal antennes av varmen fra kompresjonen.lufta blir varmere enn antenningstemperaturen på dieselen,det gjør at dieselen antennes med engang den blir sprøytet inn,den er svært finfordelt.tror at det er så mange grader etter ød pga de krefter som stempelet utsettes for. Quote
FrodeS Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Uten at jeg skal påberope meg noen motorfaglig kompetanse ' date=' vil jeg tro at diesel/luftblandingen må sprøytes inn [b']FØR[/b] ØD. Ellers vil jo ikke blandingen bli komprimert, og følgelig ikke antennes. Det er jo kun kompresjonen som gjør at blandingen antenner. Innsprøytingen må vel derfor starte på et såpass tidlig tidspunkt at ventilene får lukket og kompresjonen blir høy nok til at blandingen antennes. Antennelsestidspunktet bør vel således være temmelig nært ØD...eller er jeg helt ute og sykler nå ? Diesel har aldri vært min sterke side...det skal sies Må huske på at diesler fungerer helt annerledes enn bensinmotorer. Med bensin, blir luft _og_ bensin suget inn, komprimert, og antent. Med diesel er det kun luft som suges inn. Den komprimeres, og når stemplet er på topp (max komp) blir det sprøytet inn en liten dæsj diesel som så antenner umiddelbart pga. det høye trykket/temperaturen. Denne innsprøytingen er det som kalles tenning. Hvordan det justeres før/etter ØD aner jeg desverre ikke. Quote
Recommended Posts